-10% NA AMORTYZATORY! ZOBACZ

Do końca promocji pozostało:

4
4
3
3
4
4
8
8
4
4
8
8
Znajdź części

Krok 3 - By ułatwić wybór typu auta, m.in. informacje na temat mocy swojego pojazdu znajdziesz w dowodzie rejestracyjnym w rubrykach P.1, P.2, P.3.

Strona dowodu rejestracyjnego
1
Niepoprawne pole
2
Niepoprawne pole
3
Niepoprawne pole

Kontrola i wymiana płynu hamulcowego

Hamulce to podstawa bezpieczeństwa, a ich ważnym elementem jest płyn hamulcowy. Niewidoczny, często zapomniany, a jednak niezwykle istotny. Płyn ten z czasem traci swoje właściwości, stając się cichym zagrożeniem. Dlatego każdy kierowca jak najszybciej powinien nauczyć się, jak sprawdzać płyn hamulcowy, kiedy go wymieniać i jak zrobić to w taki sposób, aby jego auto hamowało mocno, sprawnie i przede wszystkim skutecznie.

Kontrola i wymiana płynu hamulcowego. Jak zadbać o swoje bezpieczeństwo na drodze?

Najważniejsze informacje

Płyn hamulcowy przenosi siłę z pedału na zaciski, smaruje elementy układu i chroni przed korozją. Jego główną słabością jest higroskopijność, czyli skłonność do wchłaniania wody, co obniża jego punkt wrzenia i skuteczność hamowania. Poziom płynu należy sprawdzać wizualnie w zbiorniczku, a jakość można ocenić elektronicznym testerem. Standardowy interwał wymiany to 2 lata lub 60 tys. km, ale czynniki takie jak agresywna jazda, wilgotny klimat czy częste hamowanie mogą go skrócić. Wymiana płynu hamulcowego wymaga odpowiednich narzędzi i przestrzegania procedury odpowietrzania.

Płyn hamulcowy jako cichy bohater naszego bezpieczeństwa. Co sprawia, że jest tak ważny?

Dla osób, które znają się na rzeczy, płyn hamulcowy to często jest prawdziwy, niewidzialny superbohater. Działa w tle, nie rzuca się w oczy, ale przecież bez niego ani rusz. Jego podstawową funkcją jest przenoszenie siły, jaką przykładacie do pedału hamulca, prosto na zaciski i cylinderki. I tu pierwsza ważna uwaga. Jednym z sekretów skuteczności płynu hamulcowego jest to, iż jest on substancją nieściśliwą. Oznacza to, że za każdym razem, gdy naciskacie na pedał hamulca, macie pewność, że cała siła tego naciska zostanie przełożona 1:1 na klocki hamulcowe – nic z niej nie zostanie pochłonięte np. przez zwyczajową, typową ściśliwość płynu.

Ale to nie wszystko. Oprócz przenoszenia siły, płyn hamulcowy smaruje również elementy układu i chroni je przed korozją. I tu dochodzimy do jego dość kłopotliwej właściwości, czyli higroskopijności. Jak Superman miał swój kryptonit, tak płyn hamulcowy ma higroskopijność. Czym jest ta higroskopijność? To zdolność i skłonność do wchłania wody z otoczenia. Wystarczą mikroskopijne pory w przewodach czy uszczelnieniach, aby płyn ten wciągnął przez nie wodę z zewnątrz. Tymczasem przecież woda w układzie hamulcowym to najgorsza możliwa informacja. Woda obniża temperaturę wrzenia płynu hamulcowego, zmniejsza jego efektywność, tworzy poduszki powietrzne i sprzyja korozji. Wszystko to razem jest niezwykle niebezpieczne.

Sprawdź w ofercie naszego sklepu
najlepsze płyny hamulcowe do twojego auta
Sklep iParts.pl zaprasza

Jak sprawdzić płyn hamulcowy? Zaczynamy od wzroku, a kończymy na elektronice

Kontrola płynu hamulcowego jest na tyle prosta, że każdy z Was może to zrobić samodzielnie. Najpierw odszukajcie zbiorniczek – zazwyczaj jest pod maską, często ma biały lub przezroczysty kolor i oznaczenia „MIN” oraz „MAX”. Co dalej? Dalej macie 3 zasadnicze możliwości, czyli:

  1. Wizualną kontrolę poziomu płynu – upewnijcie się, że auto stoi na płaskim podłożu. Poziom płynu powinien znajdować się między oznaczeniami „MIN” i „MAX”. Jeśli jest poniżej minimum, należy go uzupełnić.
  2. Wizualna ocena jakości (koloru) – świeży płyn hamulcowy jest zazwyczaj jasnożółty i przezroczysty. Z czasem, gdy wchłania wodę i zbiera zanieczyszczenia, może stać się brązowy, szary, a nawet ciemnobrunatny. Pamiętajcie jednak, że kolor to jedynie wskazówka, a nie ostateczny wyznacznik zużycia.
  3. Profesjonalna kontrola (tester elektroniczny) – najdokładniejszą metodą sprawdzenia jakości płynu jest użycie elektronicznego testera. To niewielkie urządzenie mierzy zawartość wody w płynie. Woda jest przewodnikiem prądu, więc im więcej wody, tym gorsza jakość płynu i tym wyższa jest jego przewodność. Wiele warsztatów ma takie testery, a i Wy możecie go kupić właśnie na iParts.pl.

Pamiętajcie, żeby sprawdzać swój płyn regularnie – najlepiej co miesiąc, a na pewno przed każdym dłuższym wyjazdem.

Kiedy wymienić płyn hamulcowy? Reguła wymiany co 2 lata to jeszcze nie wszystko

Standardowy interwał wymiany płynu hamulcowego wynosi zazwyczaj 2 lata lub 60 tys. km, w zależności od zaleceń producenta. Dlaczego tak często? Właśnie przez tę nieszczęsną higroskopijność. Woda, która dostaje się do płynu, obniża jego punkt wrzenia, powodując przy okazji wiele wspomnianych już wyżej problemów. Mówimy tu, rzecz jasna, o:

  • suchym punkcie wrzenia (nowego płynu, bez wody),
  • mokrym punkcie wrzenia (płyn z 3,5% zawartością wody).

Różnica pomiędzy nimi może być ogromna Jeśli płyn się zagotuje (np. podczas intensywnego hamowania z dużej prędkości, w górach), w układzie hamulcowym zaczną powstawać pęcherzyki pary. Para wodna, w przeciwieństwie do płynu hamulcowego, jest ściśliwa, co sprawia, że pedał hamulca staje się „miękki” i potrafi nieraz wpadać w samą podłogę. W takiej sytuacji o działających dobrze hamulcach nie może być mowy.

Jednak podany wyżej interwał nie może być przez Was traktowany „sztywno”, jako jedyna obowiązująca reguła. Wszystko przez to, że możecie mieć do czynienia z czynnikami, które znacząco ten interwał skracają. A czynnikami tymi są:

  • sportowa, agresywna jazda;
  • częste hamowanie z obciążeniem (np. w górach, podczas jazdy z przyczepą);
  • wilgotny klimat (klasyczny polski listopad trwający aż do maja);
  • częsta jazda miejska (ciągłe hamowanie i ruszanie).

Typowymi objawami zużytego płynu hamulcowego będzie tu „gąbczasty” pedał hamulca, wydłużona droga hamowania, słabsza reakcja hamulców, a nawet przegrzewanie się tarcz i klocków. Zużyty płyn przyspiesza też korozję wewnętrznych elementów układu (cylinderki, zaciski, pompa hamulcowa) i może uszkadzać gumowe uszczelnienia, prowadząc do wycieków.

Jak wymienić płyn hamulcowy? Cała wymiana krok po kroku

Wymiana płynu hamulcowego to coś, co możecie wykonać samodzielnie, ale będzie to od Was wymagało precyzji i ostrożności. Zawsze przeprowadzajcie ją na zimnym silniku, załóżcie okulary ochronne i rękawice, pamiętając, że płyn hamulcowy jest toksyczny i żrący dla lakieru. Przygotujcie sobie:

  • klucze do odpowietrzników,
  • przezroczysty wężyk,
  • pojemnik na zużyty płyn,
  • podnośnik lub najazdy.

Zaopatrzcie się też, oczywiście, w świeży, odpowiedni do Waszego auta płyn hamulcowy (odpowiedni typ DOT i ilość). Taki właśnie odpowiedni płyn hamulcowy wysokiej jakości znajdziecie u nas, na iParts.pl, a nasi eksperci w każdej chwili mogą Wam doradzić i potwierdzić, czy dokonaliście odpowiedniego wyboru.

Sama procedura wymiany płynu hamulcowego krok po kroku, w wersji tradycyjnej, wymagającej dwóch osób, przedstawia się następująco:

Krok 1. Odsysanie – odsysamy stary płyn ze zbiorniczka (np. przy pomocy dużej strzykawki).

Krok 2. Uzupełnienie – uzupełniamy zbiorniczek świeżym płynem.

Krok 3. Odpowietrzanie – zawsze zaczynamy od koła najbardziej oddalonego od pompy hamulcowej. Zazwyczaj jest to prawy tył, potem lewy tył, prawy przód i na koniec lewy przód.

Samo odpowietrzanie wygląda wówczas następująco – jedna osoba siada za kierownicą i pompuje pedał hamulca (3-5 razy), a następnie trzyma go mocno wciśnięty. Druga osoba w tym czasie odkręca odpowietrznik przy zacisku/cylinderku (na chwilę), pozwalając wypłynąć płynowi z pęcherzykami powietrza, a następnie szybko go zakręca. Dopiero wtedy osoba w samochodzie puszcza pedał. Powtarzamy tę czynność dla każdego koła, aż płyn wypływający z odpowietrznika będzie czysty i bez pęcherzyków powietrza.

Uwaga! Podczas odpowietrzania należy stale kontrolować poziom płynu w zbiorniczku. Nie wolno dopuścić do jego opróżnienia, ponieważ doprowadzi to do zapowietrzenia pompy płynu hamulcowego.

Znacznie bardziej skomplikowana jest wymiana płynu w autach z systemami ABS/ESP. Często wymaga to specjalistycznego sprzętu diagnostycznego (komputera) do aktywacji pomp ABS/ESP, aby odpowietrzyć cały układ. Manualne odpowietrzanie może być niewystarczające lub nawet uszkodzić układ. Dlatego w takich przypadkach zdecydowanie zalecamy wizytę w warsztacie.

FAQ

Czy można jedynie dolać świeży płyn hamulcowy, zamiast go w całości wymieniać?

Dolewanie płynu hamulcowego jest dopuszczalne jedynie w celu uzupełnienia niewielkich ubytków, np. wynikających ze zużycia klocków hamulcowych. Jeśli jednak płyn jest stary (np. ma więcej niż 2 lata) lub jego jakość jest niska (wysoka zawartość wody), samo dolanie nie przywróci mu właściwości. W takiej sytuacji konieczna jest pełna wymiana płynu, aby zapewnić bezpieczeństwo i prawidłowe działanie układu hamulcowego.

Czym jest „mokry punkt wrzenia” płynu hamulcowego i dlaczego jest tak ważny?

Mokry punkt wrzenia to temperatura, w której płyn hamulcowy zaczyna wrzeć przy ilości wchłoniętej wody na poziomie 3,5%. Jest to kluczowy parametr bezpieczeństwa, ponieważ woda w płynie obniża jego temperaturę wrzenia.

Czy istnieją płyny hamulcowe o podwyższonej odporności na wysokie temperatury?

Tak, na rynku dostępne są specjalne płyny hamulcowe, często oznaczane jako „racing” lub „performance”, które charakteryzują się znacznie wyższym suchym i mokrym punktem wrzenia niż standardowe płyny DOT. Są one przeznaczone dla samochodów sportowych, rajdowych lub do jazdy torowej, w których układ hamulcowy jest poddawany ekstremalnym obciążeniom i wysokim temperaturom. Ich zastosowanie w zwykłym samochodzie nie jest konieczne, a często wiąże się z wyższą ceną i krótszymi interwałami wymiany ze względu na ich specyficzne właściwości.

Popularne z kategorii Płyn hamulcowy

Płyn hamulcowy K2 T104
15,00 zł
0 (0 ocen)
Płyn hamulcowy BREMBO L 04 010
32,00 zł
0 (0 ocen)
Płyn hamulcowy K2 T108
25,00 zł
0 (0 ocen)
Płyn hamulcowy ATE 03.9901-5802.2
45,00 zł
0 (0 ocen)
Płyn hamulcowy BREMBO L 04 005
20,00 zł
0 (0 ocen)
Płyn hamulcowy FEBI BILSTEIN 26746
13,00 zł
5.0 (2 ocen)
Płyn hamulcowy w sklepie iParts.pl
Chcesz zobaczyć wszystkie produkty z kategorii: Płyn hamulcowy pasujące do Twojego samochodu lub poszukujesz produktu konkretnego producenta?
Sprawdź wszystkie z: Płyn hamulcowy
Redakcja iParts.pl składa się ze specjalistów branży automotive z dużym doświadczeniem w sprzedaży części samochodowych. Dla nas to nie tylko praca, ale również pasja, którą pielęgnujemy na co dzień. Staramy się publikować najciekawsze porady, które mogą okazać się przydatne naszym Klientom.
10 komentarzy
"Pełna wymiana płynu hamulcowego pozwala jednocześnie odpowietrzyć klocki hamulcowe." Może mi ktoś łopatologicznie wytłumaczyć, jak mogę odpowietrzyć te klocki hamulcowe? Odpowietrzałem już pompę, cylinderki, zacisk ale klocków jeszcze nigdy.
Powinno być " Potem mocujemy wężyk do zaworu koła oddalonego najbardziej od pompy HAMULCOWEJj (zazwyczaj prawy tył) " Następna ważna sprawa - w samochodach z korektorem siły hamowania kół osi tylnej podczas odpowietrzania hamulcow tylnych kół musi byc poruszana dźwignia korektora sily hamowania, po to żeby dobrze odpowietrzyć hamulce tylne to trzeba dżwignię korektora docisnąć (otworzyć na max), czyli wystarczy dobrze obciążyć auto z tyłu (wtedy korektor się otwiera na max) i zwieksza sie siła hamowania kół tylnych (większe ciśnienie idzie na koła tylne). Pozdro
Po przeczytaniu artykułu jednak nie będę się zabierał za wymianę płynu hamulcowego na własna rękę. Zostawię to profesjonalistom.
Bardzo dobry artykuł odnośnie wymiany oleju hamulcowego. Jednak takimi rzeczami ja się sam osobiście wolę nie zajmować tylko obok jest warsztat gdzie zlecam takie tematy i mam wszystko zrobione perfekcyjnie.
zmiana płynu co rok i problem z głowy
Wymiana płynu hamulcowego długo nie trwa, a może uratować przed kolizją jeśli będziemy musieli ostro zahamować. Koszty nie duże, a sprawność hamulców lepsza :)
Przyznam szczerze że nigdy nie zaglądałem do tego zbiorniczka i nie wiem w jakim stanie jest płyn chłodniczy, ale widzę że warto będzie się udać do mechanika żeby to sprawdził.
Kontrola raz na jakiś czas nie zaszkodzi, szczególnie po wymianie tarcz lub klocków hamulcowych.
Do druga wymianę oleju mechanik sprawdza mi stan płynu hamulcowego, Jak trzeba go wymienić to szybki zabieg.
Płyn hamulcowy zawsze zmieniam przy wymianie klocków hamulcowych. Doprze czyszczenie układu i świeży płyn w połączeniu z nowymi klockami dają efekt lepszego hamowania samochodu.

Powiązane artykuły

 Płyn hamulcowy. Dlaczego jest tak ważny dla naszego bezpieczeństwa? Co ile należy go wymieniać i czy zamiast całkowitej wymiany można go po prostu dolać do układu?

Co ile wymieniać płyn hamulcowy?

Mówisz „hamulce”, myślisz „klocki i tarcze”, prawda? A co z płynem hamulcowym? Może i to nie on bezpośrednio zatrzymuje samochód, ale przecież bez płynu hamulcowego klocki i tarcze nie będą reagować na próby zatrzymania pojazdu. Bez sprawnego, dobrze działającego płynu hamulcowego jazda samochodem jest zwyczajnie niemożliwa. Dlatego każdy kierowca powinien wiedzieć, jak tę jego sprawność zachować. Jak często go wymieniać?

czytaj więcej >
Jaki płyn hamulcowy powinniście wybrać do swojego auta? Wszystko o ich typach, normach i zasadach doboru

Jaki płyn hamulcowy wybrać?

Sprawny, czysty płyn hamulcowy dobrej jakości to gwarant Waszego bezpieczeństwa. Płyn ten należy wymieniać co 2 lata, zawsze dobierając go zgodnie z jego przeznaczeniem. To ostatnie bywa dla niektórych trudne, choćby przez wielość dostępnych wariantów. Mamy bowiem płyny hamulcowe z oznaczeniami DOT 3, DOT 4, DOT 5.1, DOT 4 LV, a do tego jeszcze normy VAG i ISO. Można się pogubić, prawda? A pogubić się nam nie wolo, ponieważ błąd w tym temacie może kosztować więcej niż nowy zestaw tarcz.

czytaj więcej >
Czy można mieszać ze sobą różne płyny hamulcowe? Jakie są zasady bezpiecznego mieszania płynów hamulcowych DOT 3, DOT 4 i DOT 5.1?

Czy można mieszać płyny hamulcowe?

Sytuacje podbramkowe w życiu kierowcy zdarzają się częściej, niż chcieliby producenci aut i wszystkiego, co do tych aut trafia. W świecie idealnym nie byłoby potrzeby rozważania nad tym, czy płyny hamulcowe różnego typu można ze sobą mieszać, ale w rzeczywistości takie pytania zadaje sobie zaskakująco wiele osób. Jak powinna brzmieć odpowiedź na te pytania? Czy płyny hamulcowe DOT 3, DOT 4 i DOT 5.1 są ze sobą mieszalne? Które nie są i dlaczego? Jakie zasady obowiązują w tym temacie?

czytaj więcej >
DOT 3, 4, 5 i 5.1 - czym różnią się rodzaje płynów hamulcowych?

DOT 3, DOT 4, a może DOT 5.1? Jaki rodzaj płynu hamulcowego powinniście wlewać do swojego auta?

Mogłoby się wydawać, że o płynach hamulcowych, a szczególnie o doborze płynów hamulcowych powiedziano i napisano już wszystko. Jednak z ilości pytań, jakie w tym właśnie temacie od Was dostajemy, wynika, że jak dotąd nie zrobiono tego należycie. Niniejszym postanowiliśmy to zmienić. A więc, jak prawidłowo dobrać płyn hamulcowy?

czytaj więcej >

Nagrody

Ceneo
Opineo
Opineo

Dostawa

InPost
Dpd
Cargo

Płatności

tpay
Blik
Gotówką przy odbiorze