Kategorie

Klimatyzacja samochodowa

Witamy w iParts.pl. Znajdziesz tu ponad dwa miliony części zamiennych dostępnych od ręki. Oferujemy wyłącznie produkty znanych marek, które są pionierami w segmencie produkowanych auto części. Skorzystaj z gwarantowanej jakości i kompleksowości obsługi jaką zapewnić może tylko iParts.pl – wiodący lider internetowej sprzedaży części zamiennych do większości samochodów poruszających się po polskich drogach. Tylko u nas dokonasz bezpiecznych zakupów bez żadnego ryzyka. Nasi eksperci są do waszej dyspozycji – pomogą w doborze odpowiedniego modelu i wnikliwie prześledzą zamówienie. Zapraszamy na bezpieczne zakupy z bezpłatną dostawą i pełną gwarancją, tańsze do 40% niż zakupy tradycyjne.

Klimatyzacja samochodowa jeszcze do niedawna kojarzyła się wyłącznie z samochodami klasy premium. Rozwój technologiczny pozwolił jednak przejść temu drogiemu bądź co bądź dodatkowi, do samochodów segmentu klas niższych. Dziś klimatyzację można spotkać nawet jako wyposażenie standardowe popularnych samochodów miejskich.

Klimatyzacja samochodowaUkład klimatyzacji w samochodzie służy do obniżenia temperatury powietrza we wnętrzu auta oraz utrzymania jej na odpowiednim, komfortowym dla użytkownika poziomie. Klimatyzacja to standard, który ma znaczny wpływ także na bezpieczeństwo użytkowników. Przyjemny chłód w kabinie podczas jazdy w sezonie letnim sprzyja koncentracji kierowcy. Użytkownik porusza się samochodem skoncentrowany i odprężony, co ma istotny wpływ na zachowanie odpowiedniej spostrzegawczości oraz zdolności do prawidłowej reakcji w sytuacjach awaryjnych. Sprawna klimatyzacja wykazuje zalety nie tylko latem, ale także w czasie innych pór roku – np. w zimie, kiedy zapobiega parowaniu szyb. Pomimo prostej obsługi klimatyzacji, należy pamiętać o tym, że za tym wszystkim kryje się skomplikowany układ techniczny.

Klimatyzacja składa się z dwóch obwodów – wysokiego i niskiego ciśnienia. Obwód wysokiego ciśnienia zaczyna się na wyjściu ze sprężarki a kończy przy zaworze redukcyjnym. Cykl pracy klimatyzacji wygląda następująco. Za sprężarką mamy obwód wysokiego ciśnienia. Wytworzone przy sprężaniu ciepło jest odbierane z układu poprzez skraplacz. Czynnik chłodzący w zbiorniku za sprężarką jest w stanie ciekłym. Dochodzi on do zaworu redukcyjnego zwanego także rozprężnym. Tam następuje gwałtowne rozprężanie czynnika przez co przechodzi on w stan gazowy. Rozprężaniu towarzyszy wydzielanie się zimna. Parownik owiewany jest wytworzonym przez dmuchawę strumieniem powietrza, które trafia poprzez system kanałów w odpowiednie miejsca wewnątrz pojazdu. Rozprężony czynnik chłodzący przechodzi do sprężarki gdzie jest ponownie sprężany. W ten sposób cykl się zamyka.

Czynnikiem chłodzącym jest aktualnie ciecz R134a. Uwaga, rodzaj zastosowanego czynnika wpływa na budowę przewodów klimatyzacyjnych. Przewody dla czynnika R134a są wykonane z innych materiałów niż te dla cieczy R12 – wykorzystywanej w starszych modelach układu.

Istotnym elementem jest także olej, który smaruje sprężarkę. Odpowiedni dobrany olej do sprężarki rozpuszcza się tylko w odpowiednim czynniku chłodzącym i krążąc w obwodzie smaruje sprężarkę. Olej ma silne własności higroskopijne dlatego należy pamiętać o jak najkrótszym czasie otwarcia pojemnika z olejem.