Uszczelnienie zaworu powietrza wtórnego

System powietrza wtórnego jest niezwykle ważnym układem, który odpowiada za redukcję zanieczyszczeń w pierwszych sekundach po uruchomieniu silnika. By działał on poprawnie nie wystarczy jednak, by sprawna była pompa powietrza wtórnego i zawór powietrza wtórnego. W skład systemu wchodzą bowiem także drobniejsze, choć również istotne elementy, które mają zapewnić jego uszczelnienie. Czym w takim razie są uszczelki zaworu powietrza wtórnego i kiedy muszą być one wymienione?

Za co odpowiada system powietrza wtórnego?

Współczesne samochody coraz lepiej radzą sobie z redukcją zanieczyszczeń spowodowanych pracą silnika. Powstało wiele systemów, które znalazły zastosowanie w każdym segmencie aut i są już dzisiaj montowane w prawie wszystkich nowych pojazdach. Rozwiązanie takie jak katalizator świetnie radzi sobie z zatrzymywaniem szkodliwych substancji, ale swoją pełną skuteczność osiąga dopiero po około 90 sekundach pracy, kiedy jego temperatura wzrośnie do optymalnej wartości. Okazuje się jednak, że najwięcej zanieczyszczeń emitowanych jest podczas rozruchu silnika. To właśnie w celu ich redukcji powstał system powietrza wtórnego.

W skład tego układu wchodzą między innymi:

  • Filtr powietrza
  • Pompa powietrza wtórnego
  • Zawór powietrza wtórnego
  • Elektryczny zawór przełączający

Dodatkowo w układzie znajdują się także elementy, które zapewniają mu szczelność, jak na przykład uszczelki zaworu powietrza wtórnego. System powietrza wtórnego działa w dosyć prosty sposób: podczas startu silnika zasysa on powietrze i kieruje je na początek układu wydechowego. Wzmacnia to proces spalania i tym samym pomaga w pozbyciu się szkodliwych substancji, które powstają przy uruchamianiu silnika. Dodatkowo przyspiesza to także rozgrzanie katalizatora. Układ ten działa jedynie przez około 90 sekund, ale w tym czasie spełnia niezwykle ważne zadanie.

Uszczelnienie zaworu powietrza wtórnego – funkcja

Aby cały system działał prawidłowo, wszystkie jego części muszą być sprawne. Czasami zdarza się jednak, że najważniejsze elementy, takie jak pompa powietrza wtórnego i zawór powietrza wtórnego są sprawne, ale mimo tego układ nie pracuje optymalnie. Powodem tego może być uszkodzenie innych, mniejszych części systemu. Niekiedy przyczyną problemów są niesprawne uszczelki zaworu powietrza wtórnego. Ich zadanie jest bardzo ważne – zapewniają one szczelność oraz odpowiednie ciśnienie w układzie.

Prawidłowe uszczelnienie zaworu powietrza wtórnego jest więc niezwykle ważne i bez niego system może nie działać prawidłowo. Dlatego warto zadbać o to, by zamontowane podzespoły były wysokiej jakości – tylko one będą mogły zapewnić sprawność układu. Nasz sklep internetowy ma w ofercie uszczelki zaworu powietrza wtórnego pochodzące od renomowanych producentów, które na pewno przez bardzo długi czas będą spełniać swoje zadanie.

Uszkodzone uszczelki zaworu powietrza wtórnego – objawy

Nie jest jednak łatwo wykryć, że system powietrza wtórnego uległ awarii. Objawami jego uszkodzenia mogą być bowiem między innymi spowolnienie nagrzewania się silnika i katalizatora czy też zwiększona emisja spalin po uruchomieniu samochodu.

Kiedy już jednak podejrzewamy, że układ ten nie działa prawidłowo, warto na początku przyjrzeć się uszczelkom zaworu powietrza wtórnego. Może okazać się bowiem, że ich wymiana zapobiegnie konieczności naprawy lub zastąpienia innych elementów systemu. Warto jednak pamiętać o tym, że uszczelka zaworu powietrza wtórnego powinna być odpowiednio dobrana do modelu auta. Bardzo duży wybór części oferuje nasz sklep internetowy. Na pewno uda się więc znaleźć tutaj uszczelki właściwie dopasowane do każdego pojazdu.

Najpopularniejsi producenci

Uszczelki zaworu powietrza wtórnego ELRING
Uszczelki zaworu powietrza wtórnego AJUSA

FAQ

Do czego służy zawór powietrza wtórnego?

Zawór powietrza wtórnego ma za zadanie zarządzanie całym systemem, który jest odpowiedzialny za redukowanie ilości szkodliwych substancji, które trafiają do układu wydechowego w naszym samochodzie. Jego działanie jest szczególnie istotne w czasie, kiedy silnik jest jeszcze zimny i nie nabierze odpowiedniej temperatury roboczej. Wówczas wytwarza on znaczne ilości szkodliwych substancji, które są redukowane przez system powietrza wtórnego.

Jakie są objawy usterki zaworu powietrza wtórnego?

Brak spalania wtórnego w samochodzie będzie powodował znaczny wzrost emisji spalin w czasie, kiedy silnik nie uzyskał jeszcze odpowiedniej temperatury do optymalnej pracy. W nowoczesnych samochodach działanie zaworu powietrza wtórnego jest monitorowane przez odpowiednie czujniki, które w przypadku wykrycia nieprawidłowego składu spalin poinformują nas za pomocą specjalnego komunikatu na komputerze pokładowym lub zaświecenia kontrolki serwisowej silnika.

Jakie mogą być przyczyny usterek zaworu powietrza wtórnego?

Głównym powodem problemów z działaniem całego systemu powietrza wtórnego może być awaria pompy, przez co cały układ nie może pracować w wydajny sposób. Czasem również zdarza się, że zawór powietrza wtórnego zostaje zatkany przez różnego rodzaju osady i naloty, które znajdują się w spalinach. W takich przypadkach jego optymalna praca jest niemożliwa, a sam zawór może zawiesić się w jednej z pozycji lub nie przepuszczać odpowiedniej ilości spalin do dalszych segmentów całego układu.

Ile kosztuje uszczelka zaworu powietrza wtórnego do samochodu?

Uszczelka zaworu powietrza wtórnego jest bardzo istotnym elementem całego systemu. Bez niej nie byłoby możliwości zachowania pełnej szczelności układu, co z kolei przełożyłoby się na wydajność jego pracy. Koszt zakupu uszczelki zaworu powietrza wtórnego może wahać się w granicach kilkunastu złotych. W ofercie naszego sklepu internetowego znajdziecie Państwo różne uszczelki, które pasują do wielu popularnych modeli samochodów, które można spotkać na naszych ulicach.

Jak dobrać odpowiednią uszczelkę zaworu powietrza wtórnego do swojego auta?

Wybierając odpowiednią uszczelkę zaworu powietrza wtórnego, warto zwrócić uwagę na dokładną wersję silnika naszego pojazdu, a także model i rocznik. Czasem nawet najdrobniejsze zmiany, które były wprowadzane przez producentów na etapach produkcji poszczególnych jednostek napędowych, mogą sprawić, że dana uszczelka nie będzie pasowała do tego konkretnego modelu pojazdu. Warto więc posiłkować się w tym przypadku jak największą liczbą konkretnych danych oraz informacji, które podaje producent samochodu.