Mogłoby się zdawać, że nie ma prostszej czynności do wykonania wokół samochodu, niż uzupełnianie płynu do spryskiwaczy. A przecież ciągle i wciąż zdarzają się przy tej okazji pomyłki, tyleż zabawne, co czasem wręcz niebezpieczne. Skąd się biorą? Jak ich unikać?

Wymiana lub dolewanie płynu do spryskiwaczy wydaje Wam się czynnością banalną? I słusznie, gdyż taką jest. Z uzupełnianiem poziomu płynu do spryskiwaczy poradzi sobie każdy, nawet najbardziej początkujący kierowca (i nie tylko kierowca, gdyż do tej czynności nie jest wcale wymagane posiadanie prawa jazdy), ale jedynie wówczas, gdy chodzi o samochód dobrze mu znany lub przynajmniej prawidłowo „opisany”. Gdy nagle przyjdzie się nam przesiąść na obce auto, zwłaszcza auto wyprodukowane poza Europą i przeznaczone ewidentnie na rynek inny niż europejski, mogą zacząć się problemy. A problemy te skutkują czasem pewnym zagubieniem, a nawet pomyłką mogącą przynieść bardzo niemiłe skutki. Dlaczego? Jak ustrzec się przed błędem popełnianym podczas dolewania płynu do spryskiwaczy? Jakich zasad warto przestrzegać podczas wykonywania tej czynności?

Gdzie wlać płyn do spryskiwaczy? Na co i dlaczego warto przy tej okazji uważać?

Płyn do spryskiwaczy zimowy z lejkiem IPARTS -22°C 5 litrów (czerwony) - wieloowocowy

Płyn do spryskiwaczy zimowy z lejkiem IPARTS 5 litrów (czerwony) - wieloowocowy

Chyba w każdym samochodzie zbiorniczek, a więc i wlew płynu do spryskiwaczy, znajduje się pod maską (w komorze silnikowej), choć przecież jeżdżą po świecie konstrukcje, o których się polskim mechanikom nie śniło. Załóżmy jednak, że w Waszym przypadku nie zachodzi tu żaden z podobnych wyjątków. Zbiorniczka płynu do spryskiwaczy szukacie więc pod maską samochodu, a wlew do tego zbiorniczka powinien być zamknięty korkiem o jaskrawym kolorze i oznaczonym szeroko rozpoznawalnym znakiem przedniej szyby samochodowej ze strumieniami zraszającego ją płynu. Ten znak jest powszechnie przyjętym oznaczeniem, ale – niestety – tu już na pewno występują wyjątki. Może być tak, że korek zbiorniczka na płyn do spryskiwaczy będzie miał identyczny kolor, co korek wlewu płynu chłodniczego. Co więcej, na korku zbiorniczka płynu do spryskiwaczy nie znajdziecie opisanego wyżej oznaczenia. Z podobną sytuacją zetknęli się chociażby posiadacze modelu Mitsubishi Colt. Tam jedyną podpowiedzią jest niewyraźny napis „coolant” na korku od płynu chłodniczego – korku w tym samym kolorze, co nie wyróżniony niczym korek od płyny do spryskiwaczy.

Jeśli w przypadku Waszego auta zachodzi podobna niejednoznaczność, zamiast lać płyn do spryskiwaczy na nos lub na wyczucie, po prostu poszukajcie informacji o danym modelu. Z pewnością znajdziecie podpowiedź w internecie, a już na pewno w instrukcji obsługi auta.

Ile płynu do spryskiwaczy należy wlewać do zbiorniczka? Dlaczego zawsze warto mieć przy sobie zapas tego płynu?

Płyn do spryskiwaczy zimowy z lejkiem IPARTS -22°C 5 litrów (niebieski) - zapach kwiatów

Płyn do spryskiwaczy zimowy z lejkiem IPARTS -22°C 5 litrów (niebieski) - zapach kwiatów

Gdy chodzi o ilość dolewanego płynu do spryskiwaczy, to zasada jest tu w zasadzie jedna – płyn do spryskiwaczy wlewamy do odpowiedniego zbiorniczka zawsze pod korek. Bez przelewania, ale do pełna. Dlaczego?

Zapełnianie zbiorniczka na płyn do spryskiwaczy do jego maksymalnej pojemności w niczym nie zaszkodzi spryskiwaczom czy pompce płynu. Płyn do spryskiwaczy to nie olej silnikowy, nie ma ograniczeń względem jego poziomu innych, niż pojemność zbiorniczka. Co więcej, duża ilość płynu do spryskiwaczy zalecana jest w każdym przypadku, a zwłaszcza gdy:

  • zbiorniczek płynu (być może ze względu na małą dostępną przestrzeń w komorze silnika) został pomniejszony do pojemności ok. 1-2 litrów;
  • często podróżujecie po dłuższych trasach, przemierzacie setki kilometrów autostradą w różnych, nieraz bardzo zmiennych warunkach pogodowych (zużycie płynu do spryskiwaczy zawsze wówczas rośnie);
  • samochód wyposażony jest w wysokociśnieniowe spryskiwacze reflektorów (w takich modelach, gdy tylko okoliczności będą temu sprzyjać, cały zbiorniczek płynu do spryskiwaczy może zostać zużyty w ciągu jednego dnia).

Zawsze więc kupując płyn do spryskiwaczy pamiętajcie o tym, aby zamówić większy zapas. Najlepiej będzie, jeśli weźmiecie od razu jeden lub dwa pojemniki 5-litrowe i albo część przelejecie do butelki zapasowej wożonej w bagażniku, albo włożycie do bagażnika całą 5-litrową bańkę.

Jakiego płynu do spryskiwaczy należy używać? Czym kierować się przy jego wyborze?

Na temat wyboru płynu do spryskiwaczy sporo napisaliśmy już w naszych poradnikach iParts.pl. Jeśli zastanawiacie się nad formą płynu, jaka dla Was będzie najkorzystniejsza, koniecznie przeczytajcie artykuł „Płyn, koncentrat czy tabletki? Która forma samochodowego płynu do spryskiwaczy sprawdzi się najlepiej w Waszym przypadku?”. Jeśli z kolei spokoju nie daje Wam zagadnienie płynu używanego od jesieni do wiosny, zapoznajcie się z tekstem „Wybierz zimowy płyn do spryskiwaczy”. Cokolwiek jednak nie zdecydujecie, pamiętajcie, aby przy zakupie płynu do spryskiwaczy nie kierować się wyłącznie ceną, ale również jego jakością. Zasada jest tu bardzo prosta – im lepszy płyn, tym bezpieczniejsze jest Wasze auto. Dobrej jakości płyn chroni układ spryskiwaczy, w tym pompkę, przewody oraz same dysze. Dobry płyn do spryskiwaczy:

  • skutecznie usuwa brud,
  • pokrywa szybę powłoką odporną na zamarzanie (do pewnego stopnia),
  • chroni pióra wycieraczek przed uszkodzeniami i szybkim zużywaniem się.

Pamiętajcie również, że dobry płyn do spryskiwaczy chroni Was samych, nie tylko zapewniając Wam odpowiednią widoczność w każdych warunkach, ale i nie powodując przytępienia zmysłów za sprawą szkodliwych związków chemicznych oraz intensywnego, nieprzyjemnego zapachu.