Macie problemy z pompką płynu spryskiwaczy? Silniczek pompki nie działa lub też mimo jego działania płyn ze spryskiwaczy nadal nie leci? Zobaczcie, co może być przyczyną tego typu awarii i jak należy ją usunąć

Jak każda inna pompa znajdująca się w samochodzie, tak i pompka płynu spryskiwaczy nie jest urządzeniem wiecznym i bezawaryjnym. Nawet najlepsze, markowe pompki posiadają ograniczoną żywotność, obliczoną bardziej na lata niż na kilometry. Jeśli w międzyczasie nie pojawi się żadna inna awaria, pompka spryskiwaczy ulegnie zużyciu i rozszczelnieniu, przez które to rozszczelnienie cały płyn ze zbiorniczka potrafi wyciec w ciągu kilku godzin. Może być jednak tak, że pompka w Waszym aucie odmówi posłuszeństwa znacznie wcześniej, zanim jeszcze pokona ją naturalne zużycie materiału. Co takiego może jej się przytrafić? Jakiego typu awarie najczęściej doprowadzają do unieruchomienia pompki spryskiwaczy i jak należy postępować, gdy już do nich dojdzie?

Nie słychać pompki spryskiwacza? Co może być tego przyczyną?

Pompka spryskiwacza to niewielka część znajdująca się w wielu samochodach tuż nad nadkolem, obok zbiorniczka na płyn do spryskiwaczy. Dokładne położenie pompki może być różne, tak jak różna może być ilość samych pompek oraz ich budowa. Jeśli chodzi o ilość, to musicie pamiętać o tym, iż w wielu autach mamy do czynienia z dwoma pompkami, a więc:

  • z pompką płynu spryskiwaczy szyby przedniej i tylnej,
  • z pompką płynu spryskiwaczy reflektorów przednich.

Zasadniczo działanie obu tych pompek jest ze sobą zintegrowane, a rytm ich pracy zsynchronizowany, stąd np. pompka spryskiwaczy reflektorów przednich działa co kilka cykli pompki spryskiwaczy szyby przedniej, ale wyłącznie przy włączonych reflektorach.

Sama pompka spryskiwaczy jest urządzeniem dość prostym. Jej serce stanowi niewielki silniczek elektryczny, który napędza małą turbinkę pchającą płyn ze zbiorniczka do spryskiwaczy. Silniczek pompki powinien uruchamiać się zawsze po uruchomieniu spryskiwaczy, o czym – oprócz płynu tryskającego na szybę – informuje również charakterystyczne, ciche buczenie. Jeśli po uruchomieniu spryskiwaczy nie pojawi się ani kropla płynu i nie słychać pracującej pompki spryskiwacza, to znak, że właśnie ta część ma jakiś problem. Nie zawsze musi być to jednak problem z samą pompką.

Nie działa pompka spryskiwacza? Sprawdźcie, czy to na pewno ona jest przyczyną awarii

Zanim zabierzecie się za kupowanie nowej pompki i montowanie jej w miejsce starej, warto byłoby się upewnić, czy fakt, że pompka spryskiwacza nie działa, na pewno wynika stąd, że zwyczajnie się zepsuła. Istnieją inne możliwości, które powinniście wcześniej zweryfikować. Jest to rozsądne rozwiązanie choćby z tego powodu, że łatwiej będzie Wam sprawdzić wszystkie pozostałe możliwości, niż zabierać się od razu za demontaż pompki. A co powinniście sprawdzić?

  • bezpieczniki odpowiedzialne za pracę spryskiwaczy (zapewne znajdziecie je ukryte za schowkiem od strony pasażer),
  • przekaźnik odpowiedzialny za pracę pompki płynu spryskiwaczy (mogą być ukryte pod maską, pod obudową filtra od strony pasażera);
  • prąd na wtyczce zasilającej pompkę spryskiwaczy (do tego trzeba już będzie dostać się do samej pompki, ale i tak warto to zrobić przed wyrzuceniem potencjalnie zepsutej pompki spryskiwaczy).

Dopiero sprawdzenie każdego z tych elementów i upewnienie się, że działają prawidłowo, da Wam pewność, że przyczyną awarii jest sama pompka i że to właśnie ją należy wymienić.

Musicie wymienić pompkę spryskiwaczy? Zobaczcie, jak zrobić to prawidłowo

Wymiana pompki spryskiwaczy nie należy do trudnych, za to z całą pewnością przyjdzie Wam się nieco przy tym wybrudzić. Jeśli pompka znajduje się w nadkolu, będziecie musieli:

  • unieś auto na podnośniku i wesprzeć na stabilnej podporze (najlepiej na profesjonalnej „kobyłce”),
  • odkręcić koło,
  • zdjąć nadkole.

Po zdjęciu tylnej części nadkola, od strony pasażera odsłonicie zbiorniczek płynu do spryskiwaczy oraz przymocowaną przy nim pompkę (lub pompki). Wystarczy teraz rozpiąć połączenie niedziałającej pompki spryskiwaczy, wyjąc ją, a w to miejsce wstawić nową. Pamiętajcie, że nowa pompka płynu spryskiwaczy musi być identyczna z oryginalną. Jeśli macie jakiekolwiek wątpliwości związane z jej wyborem, możecie w każdej chwili zasięgnąć rady u naszych ekspertów iParts.pl. Piszcie, dzwońce, zostawcie nam wiadomość na czacie, a z pewnością postaramy się Wam pomóc.

Pompka spryskiwacza działa, ale płyn i tak nie leci ze spryskiwaczy? Dlaczego tak się dzieje?

Pompka płynu spryskiwaczy to nie jest jedyna część całego układu, który może się zepsuć lub po prostu zadecydować o tym, że na szybie nie pojawi się ani kropla wilgoci. Jeśli w Waszym aucie dojdzie do podobnej sytuacji, sprawdźcie koniecznie następujące elementy:

  • płyn do spryskiwaczy – czy w ogóle jest w zbiorniczku,
  • sam zbiorniczek – zwłaszcza jeśli płynu w środku już nie ma, a jesteście przekonani co do tego, że nie mogliście go jeszcze całego zużyć,
  • przewody prowadzące do spryskiwaczy – tak, one też mogą ulec uszkodzeniu lub zatkaniu, zwłaszcza jeśli nie używaliście właściwego płynu,
  • dysze spryskiwaczy – tak jak przewody, mogą zostać uszkodzone lub zatkane, przez brud, kamień (jeśli stosowaliście zwykłą wodę lub płyn na jej bazie) czy lód.

Pamiętajcie również o tym, o czym pisałem na samym wstępie. Pompka do spryskiwaczy z czasem może ulec rozszczelnieniu. W takim przypadku będzie nadal działać, ale będzie też wypuszczać płyn do spryskiwaczy na zewnątrz układu. Aż w samym zbiorniczku pozostanie już tylko kilka kropel.