Znajdź części

Krok 3 - By ułatwić wybór typu auta, m.in. informacje na temat mocy swojego pojazdu znajdziesz w dowodzie rejestracyjnym w rubrykach P.1, P.2, P.3.

Strona dowodu rejestracyjnego
1
Niepoprawne pole
2
Niepoprawne pole
3
Niepoprawne pole

Łożysko i piasta koła - konstrukcja, awarie i wymiana

Łożysko koła stanowi podstawowy element układu zawieszenia wielu pojazdów. We współczesnych samochodach łożyska koła często występują jako część zintegrowana z piastą. Prawidłowa praca piasty i łożyska jest niezwykle istotna, a wszelkie usterki mogą być bardzo niebezpieczne. Sprawdźmy zatem jak elementy te są skonstruowane oraz co je charakteryzuje.

Łożysko i piasta koła - konstrukcja, awarie i wymiana. Kup u nas nawet 40% taniej

Zgodnie z definicją, łożysko koła to element podtrzymujący i łożyskujący inny jego komponent w sposób umożliwiający mu względny ruch obrotowy. We współczesnych samochodach łożyska koła często występują jako część zespolona z piastą, przez co zmuszeni jesteśmy w razie awarii wymieniać cały komplet. Piasta to element koła napędowego, który obraca się wraz z kołem i jest osadzony na osi poprzez łożysko. Piasta koła jest ułożyskowana tocznie na czopie zwrotnicy lub czopie osi nośnej i przymocowana do niej specjalną nakrętką. 

Awarie i uszkodzenia, na co zwrócić uwagę?

Łożysko koła oraz piasta to stosunkowo odporne części samochodowe, jednak jak inne elementy eksploatacyjne mają swoją trwałość. Wpływ na ich długość eksploatacji i żywotność mają między innymi technika jazdy, stan nawierzchni po której się poruszamy oraz inne warunki eksploatacyjne. Inne tzn. jakie? Jako ciekawostkę warto wiedzieć, że eksploatacja auta w górach przekłada się na zwiększoną temperaturę zacisku, co z kolei przenosi się na piastę. Skutkiem tego jest wytapianie się smaru z łożyska. Łożysko koła to stosunkowo trwały element, który rzadko ulega awarii. Może się jednak niefortunnie złożyć, że do łożyska dostanie się woda, która z czasem doprowadzi do korozji, co może skutkować zablokowaniem się tej części, a nawet uszkodzeniem piasty. 

Łożysko i piasta koła - konstrukcja, awarie i wymianaPiasta i łożysko zabezpieczone są przed kontaktem z zanieczyszczeniami specjalną pokrywą oraz pierścieniem uszczelniającym. Zdarza się jednak, że element ten ulegnie awarii. Charakterystycznym objawem uszkodzenia piasty jest słyszalny odgłos buczenia, który może ulegać zmianie w zakrętach i podczas hamowania. Dodatkowo w trakcie uszkodzenia wyczuwalne są również luzy koła, które z czasem mogą się przerodzić w niewielkie wibracje kół, prowadzące do uszkodzenia łożysk tocznych. Wstępną diagnozę potwierdzić można podnosząc pojazd na podnośniku i energicznie szarpiąc na boki koła pojazdu. Jeżeli poziom zużycia jest w zaawansowanej fazie, to mogą pojawić się dodatkowe objawy np. w postaci drgania kierownicy. Niepokojących sygnałów nie należy bagatelizować, gdyż awaria tych elementów doprowadzić może nawet do zablokowania kół oraz utraty kontroli nad pojazdem. 

Montaż

Warto pamiętać, że podczas wymiany piasty i łożyska koła należy dołożyć wszelkich starań oraz kurczowo trzymać się zaleceń producenta samochodu oraz części. Proces wymiany piasty i łożyska powinien być przeprowadzony w czystych warunkach, bez korygowania łożyska młotkiem. Demontaż starego kompletu z kolei należy przeprowadzać przy pomocy fachowych ściągaczy. Montując nowe łożysko należy odpowiednio wprasować je prawidłową stroną, tak aby czujnik trafiał na pierścień magnetyczny łożyska. Jak już wspomnieliśmy wcześniej w wielu samochodach, zwłaszcza z napędem na tylną oś, łożyska występują tylko razem z piastą. Montaż całej piasty jest dosyć prosty i szybki. 

Wymiana piasty przedniej:

  1. Unieść samochód, zdjąć koło, zdemontować zacisk hamulcowy, jarzmo zacisku i tarczę hamulcową.
  2. Odkręcić śrubę mocującą łożysko.
  3. Rozpiąć połączenie wahacza i zwrotnicy, tak aby dało się wysunąć półoś.
  4. Wysuń półoś i odkręć śruby mocujące piastę.
  5. Zdejmij piastę i oczyść rowek pod nową piastę.
  6. Montaż w odwrotnej kolejności. Moment dokręcania głównej śruby mocującej półoś zależy od rodzaju śruby. Podczas dokręcania koło nie może opierać się o podłoże, ponieważ dojdzie do uszkodzenia łożyska. 

Wymiana piasty tylnej:

  1. Unieść samochód, zdjąć koło, zdemontować zacisk hamulcowy i jarzmo, zdemontować tarczę hamulcową.
  2. Zdjąć dekiel ochronny starego łożyska i odkręcić śrubę mocującą łożysko.
  3. Zdjąć piastę (można pomóc sobie ściągaczem).
  4. Dokładnie oczyścić trzpień.
  5. Nałożyć nową piastę. Przykręcić śrubę mocującą.
  6. Zamontować dekiel zabezpieczający i elementy układu hamulcowego. Założyć koło, dokręcić, nacisnąć kilkakrotnie pedał hamulca. 

Pamiętajmy, że w większości samochodów po wymianie łożyska w przednim kole trzeba wyregulować geometrię zawieszenia. 

Koszty, czy to się opłaca?

Z punktu widzenia użytkownika średni koszt łożyska zespolonego z piastą koła jest wyższy niż pojedynczego łożyska, dlatego też podczas wymiany tego elementu w naszym aucie musimy wziąć to pod uwagę. Jeszcze kosztowniejszym rozwiązaniem jest wymiana łożyska koła zintegrowanego z tarczą hamulcową i magnetycznym pierścieniem czujnika ABS. Części te można znaleźć w pojazdach takich jak m.in. Citroen C4, Renault Megane i Scenic, Peugeot 307 czy 308. Rozwiązanie to wymaga od nas wymiany całego kompletu nawet w sytuacji, gdy pozostałe komponenty są w dobrej kondycji. Koszty te warto zatem wziąć pod uwagę już na etapie zakupu samochodu. 

Powiązane kategorie towarowe:

Polecani producenci:

Popularne z kategorii Zawieszenie / Wahacze / Łożyska kół

Tarcza hamulcowa ATE 24.0125-0158.1
236,00 zł
4.8 (137 ocen)
Łącznik stabilizatora LEMFÖRDER 26774 01
90,00 zł
4.9 (43 ocen)
Tarcza hamulcowa TRW DF4183
108,00 zł
4.9 (235 ocen)
Łącznik stabilizatora FEBI BILSTEIN 24122
47,00 zł
4.9 (26 ocen)
Tarcza hamulcowa TRW DF4295
129,00 zł
4.9 (235 ocen)
Tarcza hamulcowa TRW DF4276
100,00 zł
4.9 (235 ocen)
Zawieszenie / Wahacze / Łożyska kół w sklepie iParts.pl
Chcesz zobaczyć wszystkie produkty z kategorii: Zawieszenie / Wahacze / Łożyska kół pasujące do Twojego samochodu lub poszukujesz produktu konkretnego producenta?
Sprawdź wszystkie z: Zawieszenie / Wahacze / Łożyska kół
Na co dzień podchodzę do motoryzacji w sposób współczesny, może nawet nowoczesny. Staram się łączyć praktykę z teorią, bo wiem, że warto wiedzieć nie tylko, jak coś działa, ale i czemu to w ogóle ma służyć. Pod kilkoma względami jestem jednak absolutnym tradycjonalistą. Tradycyjnie podkreślam znaczenie regularnych przeglądów i wymian części lub płynów eksploatacyjnych. I tłumaczę, że przeciętnego kierowcy nie stać na oszczędzanie w którymkolwiek z tych aspektów.
9 komentarzy
Instrukcja jest jasna i przejrzysta. Bardzo pomogła mi przy montażu nowej piasty przedniej.
Fajnie zostało to opisane w tym tekście , krok po kroku ale pomimo tego i tak sam tego nigdy nie robię tylko zawsze jadę do warsztatu i proszę mechanika bo wolę żeby było to zrobione szybciej i sprawniej i pewniej.
czeka mnie wymiana piasty, ale po przeczytaniu tego poradnika już wiem, jak to dokładnie zrobić
mechanik wymieniał mi łożysko w kole, ale zrobił to tak niefortunnie, że piasta uległa zniszczeniu.. niestety koszty się podwoiły :/
dopiero na przeglądzie wyszło że mam łożysko koła do wymiany, a diagnosta pytał się czy mi nic nie huczy, ale nic nie słyszałem
miałem do wymiany łożysko, najtrudniej było wbić nowe w piastę, bo stare wypadło w częściach. po wymianie problemy się skończyły
przy wymianie tarcz hamulcowych w moim aucie okazało się że czas najwyższy tez na piasty
bardzo fajny poradnik. szkoda że dopiero teraz go znalazłem, bo musiałem zmienić obie piasty z przodu w moim aucie :-/
Mój wspólnik w busiku olewał luzy, i skończyło się tym że zostawił całą piaste na drodze. Musiałem mu z polski ogarniać (bo ten smartfona nie posiada) Dobrze, że szybko to poskładali bo by nas chyba pasażerowie udusili, mieli wsiadać na prom po przyjezdzie..

Powiązane artykuły

System kontroli trakcji ASR - co to jest i do czego służy?

System Acceleration Slip Regulation i jego znaczenie dla bezpieczeństwa jazdy

O bezpieczeństwo kierowcy i jego pasażerów producenci aut starają się dbać na różne sposoby. Powstało już wiele układów i systemów chroniących nas przed efektami ewentualnego wypadku, a nawet przed możliwością jego nastąpienia. Jednym z bardzo ważnych, choć mocno niedocenianych systemów bezpieczeństwa jest ASR, czyli Acceleration Slip Regulation. Czym jest, jak działa i za co odpowiada w naszych samochodach?

czytaj więcej >
Belka skrętna w samochodzie - objawy zużycia

Jeździsz samochodem z belką skrętną? Sprawdź, na jakie objawy jej zużycia powinieneś szczególnie uważać

W samochodach kilku francuskich marek konstruktorzy zastosowali bardzo ciekawe i posiadające wiele zalet rozwiązanie, jaki jest belka skrętna. Problem jednak w tym, że rozwiązanie dostosowane do zachodnioeuropejskich dróg nie zawsze radzi sobie z polskimi. Efekt? Szybko zużywająca się belka skrętna i objawy świadczące o jej uszkodzeniu.

czytaj więcej >
Zawieszenie samochodu: wahacze, tuleje, sworznie i łączniki stabilizatora. Kup u nas nawet 40% taniej

Zawieszenie samochodu: wahacze, tuleje, sworznie i łączniki stabilizatora

Zawieszenie to jeden z najważniejszych układów w każdym aucie, szczególnie ze względu na jego znaczenie dla bezpieczeństwa kierowcy i pasażerów. To właśnie od niego zależy też w dużej mierze komfort i wygoda. W tym artykule postaramy się scharakteryzować poszczególne elementy zawieszenia i opisać ich najczęstsze usterki.

czytaj więcej >
Kompleksowa obsługa zawieszenia - gdzie szukać części?

Kompleksowa obsługa zawieszenia - gdzie szukać części?

Zawieszenie to jeden z tych niezmordowanych układów samochodowych, który, pomimo oddziaływania ogromnych i często destrukcyjnych sił, zapewnia nam komfort jazdy oraz stateczność i odpowiednią sterowność samochodu. Jak więc widać, systematyczna obsługa, kontrola stanu technicznego i zastosowanie właściwych części są w tym przypadku nieodzowne. W końcu, chodzi o nasze i nie tylko nasze bezpieczeństwo.

czytaj więcej >

Nagrody

Ceneo
Opineo
Opineo

Dostawa

InPost
Dpd
Cargo

Płatności

tpay
Blik
Gotówką przy odbiorze