-10% NA AMORTYZATORY! ZOBACZ

Do końca promocji pozostało:

4
4
4
4
1
1
4
4
4
4
2
2
Znajdź części

Krok 3 - By ułatwić wybór typu auta, m.in. informacje na temat mocy swojego pojazdu znajdziesz w dowodzie rejestracyjnym w rubrykach P.1, P.2, P.3.

Strona dowodu rejestracyjnego
1
Niepoprawne pole
2
Niepoprawne pole
3
Niepoprawne pole

Zawieszenie samochodu: wahacze, tuleje, sworznie i łączniki stabilizatora

Zawieszenie to jeden z najważniejszych układów w każdym aucie, szczególnie ze względu na jego znaczenie dla bezpieczeństwa kierowcy i pasażerów. To właśnie od niego zależy też w dużej mierze komfort i wygoda. W tym artykule postaramy się scharakteryzować poszczególne elementy zawieszenia i opisać ich najczęstsze usterki.

Współcześnie spotykamy się najczęściej z dwoma rodzajami zawieszeń samochodowych: zależnymi i niezależnymi. Na czym polega różnica pomiędzy tymi zawieszeniami? Tym, czym przede wszystkim różnią się oba rodzaje to fakt, iż w zawieszeniu niezależnym każde koło resorowane jest oddzielnie i nie oddziałuje na inne koło (nie jest z nim w żaden sposób połączone). Z kolei w zawieszeniu zależnym koła przedniej i tylnej osi oddziałują wzajemnie na siebie ze względu na to, że są połączone przy pomocy jednego z elementów zawieszenia np. resora piórowego. 

Zawieszenie jest stosunkowo skomplikowanym układem ze względu na to, iż większość jego elementów ściśle ze sobą współpracuje. Jeśli bierzemy pod uwagę zawieszenie zależne, to możemy mówić o małej ilości elementów, które współpracują w sposób zależny. Odbija się to korzystnie na prawdopodobieństwu wybicia lub uszkodzenia elastycznych części zawieszenia współpracujących ze sobą. 

Zawieszenie samochoduZ kolei w bardziej zaawansowanych technologicznie konstrukcjach mamy do czynienia ze sporą ilością komponentów niezależnie od siebie współpracujących, co wiąże się z tym, że są one połączone metodą umożliwiającą im wzajemne przemieszczanie się względem siebie. Te elastyczne komponenty to przede wszystkim sworznie wahaczy, czy tuleje metalowo-gumowe (zwane silent blokami). 

Niestety, silent bloki i sworznie często okazują się za słabe w stosunku do stanu i jakości polskich dróg, i już po krótkim czasie okazuje się, że należy je wymienić. Typowymi objawami jest zmniejszenie sztywności układu, czy luzy spowodowane zerwaniem i wybiciem tychże komponentów. 

Postaramy zatem po kolei omówić poszczególne elementy zawieszenia, ich rolę, działanie i potencjalne usterki, które mogą ich dotyczyć: 

Wahacze

Wahacze to jeden z komponentów zawieszenia auta, który łączy piastę koła (zwrotnicę) z nadwoziem. Zależnie od metody jego zamocowania i prowadzenia koła wahacz może być ustawiony poprzecznie, wzdłużnie lub ukośnie. Wahacz jest częścią odizolowaną silent blokami (tulejami metalowo-gumowymi), z której korzystamy aby zapewnić tłumienie drgań wynikających z jazdy po danej nawierzchni. 

W każdym aucie zamontowanych jest kilka wahaczy, m.in. wahacz dolny i górny, które mają kształt litery „A”. Wahacze jako jeden z elementów układu zawieszenia, „przywiązują” je do podwozia i mają wpływ na ruch kół, przez co nadwozie, podwozie i zawieszenie mają szansę płynnie współpracować. 

Wahacze najczęściej trzeba wymienić z powodu zużycia. W wyniku procesu eksploatacji stają się one z czasem pogięte, pęknięte, skorodowane lub w inny sposób uszkodzone, i wtedy jak najszybciej trzeba dokonać wymiany, aby nie stwarzać niepotrzebnego zagrożenia dla siebie i innych kierowców na drodze. 

Części zawieszenia samochodowego

Łącznik stabilizatora

Łącznik stabilizatora to element łączący stabilizator z wahaczem bądź bezpośrednio z amortyzatorem. Łącznik stabilizatora położony jest między kolumną McPhersona a drążkiem stabilizatora. Sam stabilizator natomiast, wykonuje bardzo istotne zadania w układzie zawieszenia, odpowiedzialny jest bowiem za przeciwdziałanie przechyłom poprzecznym samochodu w czasie jazdy po łuku. Co za tym idzie, zmniejszając przechył i obciążenie pojedynczych kół w zakręcie - przenosi rolę przyczepności na wszystkie koła. 

Eksperci zalecają regularną wymianę łączników stabilizatora, albowiem usterki tych komponentów mogą skutkować niepewnym i niestabilnym zachowaniem w trakcie manewru skręcania. Tego typu objawy mogą stać się przyczyną niebezpiecznych sytuacji na drodze. Dzieje się tak dlatego, bo praca stabilizatora będzie neutralizowana z powodu luzów na łącznikach. Najbardziej szkodliwa dla łączników stabilizatora jest jazda po dziurach w czasie skrętów i zawracania.

Tuleje wahacza

Tuleje wahacza zwane są również silent – blockami, są to tuleje metalowo-gumowe, które izolują wahacz. Tuleje wahaczy (chociaż niewidoczne) spełniają bardzo ważną funkcję. To właściwie na nich spoczywa ciężar samochodu, bo to one stanowią "połączenie" pomiędzy zawieszeniem i karoserią samochodu. Co za tym idzie, dobre i nowe tuleje wahacza mają znaczny wpływ na stabilniejsze i precyzyjniejsze prowadzenie auta. Objawami zużytych bądź zepsutych tulei są najczęściej dosyć głośne stuki „na dziurach”, czy charakterystyczne szarpanie przy ruszaniu.

Sworzeń wahacza

Sworzeń wahacza to niezwykle istotny komponent układu zawieszenia we współczesnych samochodach. Sworzeń jest podstawową częścią, mocującą zwrotnicę do wahacza. Skręca się on i porusza wraz z zwrotnicą, a dodatkowo amortyzuje i stabilizuje te elementy. Sworzeń w większości przypadków jest nitowany do wahacza. Warto powiedzieć, że awaria sworznia wahacza jest naprawdę niebezpieczna, bowiem usterka może spowodować taką sytuację, w której każde koło jedzie w swoją stronę. Do najczęstszych objawów uszkodzenia sworznia zaliczamy charakterystyczne pukanie – tego typu symptomy należy jak najszybciej sprawdzić, ponieważ mogą stać się przyczyną ciężkiego wypadku. Rzeczą, która najbardziej „dokucza” sworzniowi wahacza to nierówności na długim odcinku drogi, niezależnie od tego, czy samochód jedzie prosto, czy skręca.

W trosce o Państwa auta, iParts.pl zadbał o kompletną ofertę na poszczególne elementy zawieszenia. Wszystkie produkty, które znajdziesz w naszym sklepie są najwyższej jakości. Wśród nich znaleźć można m.in.: 

...i wiele, wiele innych. Serdecznie zapraszamy do zakupów.

Popularne z kategorii Zawieszenie / Wahacze / Łożyska kół

Tarcza hamulcowa ATE 24.0125-0158.1
236,00 zł
4.8 (137 ocen)
Łącznik stabilizatora LEMFÖRDER 26774 01
90,00 zł
4.9 (43 ocen)
Łącznik stabilizatora FEBI BILSTEIN 24122
47,00 zł
4.9 (26 ocen)
Tarcza hamulcowa TRW DF4183
110,00 zł
4.9 (235 ocen)
Tarcza hamulcowa TRW DF4295
129,00 zł
4.9 (235 ocen)
Tarcza hamulcowa TRW DF4276
102,00 zł
4.9 (235 ocen)
Zawieszenie / Wahacze / Łożyska kół w sklepie iParts.pl
Chcesz zobaczyć wszystkie produkty z kategorii: Zawieszenie / Wahacze / Łożyska kół pasujące do Twojego samochodu lub poszukujesz produktu konkretnego producenta?
Sprawdź wszystkie z: Zawieszenie / Wahacze / Łożyska kół
Na co dzień podchodzę do motoryzacji w sposób współczesny, może nawet nowoczesny. Staram się łączyć praktykę z teorią, bo wiem, że warto wiedzieć nie tylko, jak coś działa, ale i czemu to w ogóle ma służyć. Pod kilkoma względami jestem jednak absolutnym tradycjonalistą. Tradycyjnie podkreślam znaczenie regularnych przeglądów i wymian części lub płynów eksploatacyjnych. I tłumaczę, że przeciętnego kierowcy nie stać na oszczędzanie w którymkolwiek z tych aspektów.
9 komentarzy
Szukałem silenblokow do wahacza tylnego lewego, prawego do Bravo II, ale pojecie wahacza tylnego nie wystepuje w katalogu Iparts.wahacz poprzeczny, przod i przód. Przydałby sie przy silenblokach jakis szkic ahacza i strzałeczka wskazujaca umiejscowienie elementu aby wykluczyć ewentualne pomyłki.
Wymienilam w swoim autku wahacze,tuleje,lozyska i cos jeszcze od razu widze ,ze lepiej wchodzi w zakret i juz sie nie toczy a plynnie jedzie
przeczytałam artykul do końca, nie rozumiem z tego ani trochę, gdyby chodzilo o mode, ciuch, facetow, to ja najmadrzejsza jestem, ale tu widze, ze nie jarze tego tematu. Wiem jedno: musze szybciutko sprzedać swoje autko, bo to nie na moja glowe. I musze szybciutko znaleźć bojka, co mnie będzie wozil, albo bojka, co jak mnie nie będzie wozil, to będzie mi dawal kasiorkę na taksóweczki.
Ja miałem niedawno problem że czułem stukanie w przednich kołach i okazało się, że są do wymiany łączniki stabilizatorów. Wymieniłem je i samochód odraz lepiej się zachowuje szczególnie przy skręcie bo wtedy najbardziej stukało.
Jak coś stuka w aucie to jadę do warsztatu i po problemie. Teraz wiem ile rzeczy może się zepsuć, w przyszłości na pewno użyje tej wiedzy :)
Auto z wielowahaczem to super sprawa. Dzięki temu pojazd lepiej trzyma się na zakrętach. Komfort jazdy jest nieporównywalny z zwykłym zawieszeniem, ale niestety części są droższe.
przy napędzie quattro tych wahaczy jest więcej niż ustawa przewiduje, bo są tez na tylnej osi
spotkała mnie niemiła przyjemność wjechania w krawężnik i uszkodzenia jednej strony zawieszenia, w życiu nie myślałem że tam jest aż tyle części.
W życiu bym nie przypuszczała że tyle tego wszystkiego jest w zawieszeniu samochodu :-)

Powiązane artykuły

Łożysko koła, piasta - objawy awarii i wymiana. Kup u nas nawet 40% taniej

Łożysko koła, piasta - objawy awarii i wymiana

Łożysko koła to niezwykle ważny element każdego samochodu, którego stosowanie jest powszechne nie tylko w motoryzacji, ale i w sporej części pojazdów innego typu. Ich rola jest oczywista, natomiast wciąż niewielu kierowców zdaje sobie sprawę ze znaczenia tego elementu. Jakie zatem są zadania łożyska koła? Na jakie usterki łożysk musimy być przygotowani? Jakie są ich rodzaje?

czytaj więcej >
Rodzaje zawieszenia samochodowego - zależne i niezależne

Podstawowe typy zawieszenia samochodowego. Które z nich najczęściej wykorzystywane są w naszych samochodach?

Zawieszenie to jeden z najważniejszych układów samochodowych. Sprawność zawieszenia współdecyduje o przyczepności pojazdu i kontroli nad nim podczas wykonywania manewrów. Nic więc dziwnego, że nad konstrukcją idealnego zawieszenia trudzą się najtęższe umysły motoryzacji. Co udało im się osiągnąć?

czytaj więcej >
Zawieszenie wielowahaczowe

Zawieszenie wielowahaczowe

Zawieszenie jest kolejnym elementem konstrukcji pojazdu, w którym musimy liczyć się z kompromisami. Trzema najistotniejszymi czynnikami są tu komfort jazdy, przyczepność do podłoża i cena danego układu. Jak w tej klasyfikacji plasuje się zawieszenie wielowahaczowe?

czytaj więcej >
Zbieżność kół – na co wpływa, jak sprawdzić i ustawić?

Zbieżność kół – na co wpływa, jak sprawdzić i ustawić?

Zbieżność kół wpływa na jazdę samochodem, nie wszyscy jednak wiedzą w jaki sposób. Po co stosować konkretne ustawienia, jak sprawdzić jakie zastosowane jest w użytkowanym samochodzie i co zrobić gdy regulacja nie jest prawidłowa?

czytaj więcej >

Nagrody

Ceneo
Opineo
Opineo

Dostawa

InPost
Dpd
Cargo

Płatności

tpay
Blik
Gotówką przy odbiorze