Błąd DTC P0400 jest kodem doskonale znanym niemal wszystkim posiadaczom aut marki Opel. Nawet bowiem jeśli sami się z nim nie zetknęli, z pewnością mogli o nim usłyszeć lub przeczytać na formach dla posiadaczy samochodów tej marki. Co oznacza ten błąd? Dlaczego nie zawsze winny musi być układ EGR?

Mój Opel Zafira zaczął się ostatnio bardzo dziwnie zachowywać – opowiada Marcin z Wałbrzycha. – Kiedy silnik dobrze się już nagrzał, nagle przy spadku obrotów podczas postoju zapala się kontrolka samochodu z kluczykiem, a motor przechodzi w tryb serwisowy. W takich warunkach ponowne ruszenie czy przyśpieszenie staje się problematyczne i mocno uciążliwe. Na wysokich obrotach problem nie występuje, ale przecież nie da się ciągle utrzymywać ich na poziomie powyżej 1000 na minutę. Dodam jeszcze, że komputer pokazuje błąd P0400. Czy to wina EGR-u? Owszem, wszystko na to wskazuje. A już z pewnością na to właśnie wskazuje kod błędu DTC P0400. Jednak niekoniecznie to sam układ recyrkulacji spalin musi ponosić winę za wszystko. Dlaczego?

Skąd biorą się problemy z układem recyrkulacji spalin? Co jest najczęstszą przyczyną błędu P0400 w autach marki Opel?

Układ recyrkulacji spalin nie tylko nie jest wolny od awarii, ale jest na nie wręcz skazany. Przynajmniej w przypadku aut, których właściciele postępują według zasady „dopóki jeździ, nie ma co ruszać”. Problem w tym, że układ EGR właśnie tego „ruszania” bardzo wymaga i to w miarę regularnie. Bez tego prędzej czy później dojdzie do awarii i pojawią się problemy z silnikiem. Przez to „ruszanie” należy rozumieć regularne czyszczenie układu, zaworu EGR, a nawet i chłodnicy EGR, jeśli takowa występuje. O tym, jak podejść do czyszczenia chłodnicy EGR przeczytacie w naszym poradniku „Samodzielna regeneracja i czyszczenie chłodnicy EGR. Jak się za to zabrać?

Nieczyszczony zawór czy cały układ EGR z czasem zaczyna się zatykać. Spaliny, które tamtędy płyną, niosą ze sobą ogromne ilości sadzy i innych nagarów, które zarastają zawór, chłodnicę i przewody. Zarastanie to powoli zmniejsza przepływ spalin, co oznacza ich mniejszą ilość trafiającą na powrót do komory spalania. Właśnie w takich sytuacjach w samochodach marki Opel pojawia się kod błędu DTC P0400, czyli jeden z najpopularniejszych i najczęściej wyświetlających się błędów dotyczących układu EGR. Błąd P0400 oznacza, że ilość gazów spalinowych wchodzących do cylindra jest niewystarczająca. Powód? Najczęściej jest nim niedrożność układu recyrkulacji spalin. Jak rozwiązać ten problem?

Jak należy postępować w przypadku, gdy błąd DTC P0400 jest skutkiem niedrożności układu EGR?

Zakładając, że przyczyną błędu P0400 jest niedrożność układu recyrkulacji spalin, najoczywistszym rozwiązaniem będzie rozebranie i dokładne przeczyszczenie wszystkich jego elementów. Chodzi tu więc o:

  • zawór EGR,
  • przewody,
  • chłodnicę EGR.

O tym, w jaki sposób powinniście się za to zabrać, przeczytacie w naszym poradniku „Czyszczenie zaworu EGR. Kiedy należy to robić, jakich środków używać i jak dobrać je odpowiednio do stanu zabrudzenia zaworu?” Pamiętajcie jednak, że układ recyrkulacji spalin będzie w tym przypadku obejmował również kolektor dolotowy. Spaliny przesyłane przez układ EGR trafiają do komory spalania przez kolektor dolotowy, gdzie mieszane są z powietrzem z układu dolotowego. Oznacza to, że zabrudzenia, sadze i nagary znajdą się również w kolektorze, ograniczając dopływ tak gazów spalinowych, jak i samego powietrza. Dlatego ten właśnie element również należy rozmontować i bardzo dokładnie odczyścić.

Co jeszcze może prowadzić do powstania błędu DTC P0400 w Oplu? Które części lub układy mogą być za to odpowiedzialne?

Niedrożność układu EGR to jeden z najpowszechniejszych powodów wyświetlania się błędu P0400 w Oplach, ale nie jedyny. Oprócz tego może być on wynikiem:

  • uszkodzeń w obszarze układu recyrkulacji spalin (zerwana membrana zaworu EGR, uszkodzenie elektrozaworu),
  • wadliwego czujnika MAP i DPFE (w fordach),
  • zbyt rzadka wymiana oleju lub jazda na niewłaściwym oleju silnikowym,
  • nieszczelności w układzie spalinowym,
  • nieprawidłowa eksploatacja auta (poruszenie się samochodem jedynie na krótkich odcinkach drogi),
  • uszkodzenie serwa hamulców lub zasilającej je instalacji podciśnieniowej (ta sama instalacja zasila zawór EGR).

Sposób radzenia sobie z problemem zależy tu wyłącznie od pierwotnej przyczyny wystąpienia błędu P0400. Bez usunięcia przyczyny, zarówno błąd, jak i same problemy, będą się stale powtarzać.