Na sam dźwięk słów „zawór EGR” jedni łapią się za głowę, drudzy za kieszeń. Posiadanie zaworu EGR stało się dla wielu kierowców powodem do ciągłych zmartwień i narzekań. A co mają powiedzieć ci, którzy oprócz samego zaworu, mają dodatkowo również chłodnicę EGR?

Gdy zawór EGR pod wpływem normalnego użytkowania zarośnie sadzą i smolistym szlamem, konieczna jest pilna interwencja i przynajmniej jego dokładne czyszczenie. Czy podobna procedura obowiązuje również w przypadku chłodnicy EGR? Czy część ta ulega zabrudzeniu, a jeśli tak, to w jaki sposób można ją samodzielnie wyczyścić? I czy regeneracja chłodnicy EGR w ogóle wchodzi w rachubę?

Czym jest, jak działa i do czego służy chłodnica EGR?

Zawór EGR, czyli zawór recyrkulacji spalin, uczestniczy w procesie doprowadzania części spalin ponownie do komory spalania. Zabieg ten ma na celu zmniejszenie ilości tlenu i obniżenie temperatury spalania w silniku, bowiem im mniejsza jest tam temperatura, tym mniejsza będzie w spalinach zawartość szkodliwych tlenków azotu. Zawór EGR jest najważniejszym elementem całego systemu, ale wcale nie jedynym.

W nowszych konstrukcjach aut, które powstawały z myślą o wyśrubowanych standardach zawartości spalin (dążących do maksymalnego ograniczenia emisji tlenków azotu), oprócz samego zaworu znaleźć można również chłodnicę EGR. Rolą chłodnicy jest wychładzanie spalin trafiających do układu ich recyrkulacji. Dzięki niej spaliny te, zanim ponownie trafią do komory spalania, osiągają jeszcze niższą niż zwykle temperaturę, co przekłada się na jeszcze niższą temperaturę w samej komorze. Efekt? Jeszcze mniej tlenków azotu. O ile mniej? Nawet o 70%. Jest to więc rozwiązanie z całą pewnością skuteczne, choć nadal nie wszyscy kierowcy uważają je za pożądane. Tę opinię kształtują liczne awarie zaworu EGR oraz konieczność poddawaniu go regularnemu czyszczeniu. Czyszczenia tak samo wymagają również chłodnice EGR.

Kiedy i jak często należy czyścić chłodnicę EGR?

Trudno jest określić dokładnie, jak powinien wyglądać interwał przeglądu chłodnic EGR połączony z ich czyszczeniem. Z cała pewnością na poziom zabrudzenia chłodnicy EGR wpływ mają:

  • jakość paliwa – ta ma naprawdę duże znaczenie, zwłaszcza w przypadku diesli, a szczególnie tych z dodatkiem komponentów bio;
  • sposób eksploatacji auta – to naturalne, gdyż chłodnica EGR brudzi się wyłącznie w określonych etapach pracy silnika;
  • regularności przeprowadzania czyszczenia chłodnicy EGR – pamiętajcie, że im brudniejsza chłodnica, tym bardziej zwiększa się tempo nawarstwiania się na niej sadzy.

Eksperci radzą, aby w optymalnych warunkach czyścić chłodnicę EGR co ok. 100 tys. km. W przypadku gdy warunki te są mocno niesprzyjające, nie rzadziej niż co 50 tys. km.

Czy i kiedy warto oddawać chłodnicę EGR do regeneracji?

Regeneracja chłodnicy EGR to jedna z opcji, jaką mają właściciele aut wyposażonych w tę część. Taka regeneracja przeprowadzana jest przez profesjonalne warsztaty, ale może też być wykonana samodzielnie. Nie jest to czynność szczególnie skomplikowana, choć wymagająca dokładności i odpowiedniej ilości czasu. Czy sami chcecie się jej podjąć, to już zależy wyłącznie od Was.

W jaki sposób wyczyścić chłodnicę EGR zdemontowaną z samochodu?

Chłodnicę EGR, o ile nie jest zintegrowana z samym zaworem, można wyczyścić na dwa sposoby:

  • po wymontowaniu jej z auta,
  • bez wyciągania samej chłodnicy, a jedynie przy częściowo rozłączonym układzie recyrkulacji.

W przypadku czyszczenia chłodnicy EGR wyciągniętej z auta sprawa jest dość prosta. Wystarczy w tym celu użyć dobrego, mocnego płynu do mycia silników aluminiowych – może być np. AMTRA 20-A57 lub koncentrat iProtect – i myjki ciśnieniowej. Żadne szczotki czy różne „dłubaki” nie wchodzą tu w grę. Szczotki lub pędzelki sprawdzą się wyłącznie w przypadku zewnętrznych elementów chłodnicy EGR. Środek musi być starannie przemyty dobrą chemią i przepłukany wodą. Kilkukrotnie.

W jaki sposób wyczyścić chłodnicę EGR bez jej demontowania?

Niektórzy kierowcy próbują sobie radzić z czyszczeniem chłodnicy EGR bez wymontowywania jej z układu. Nie zawsze jest to możliwe i nie zawsze wskazane. Jeśli sam układ recyrkulacji spalin na to pozwala (chłodnica jest z obu stron połączona przewodami możliwymi do usunięcia) i czyścicie chłodnicę w miarę regularnie (nie zarosła cała skamieniałym brudem), metoda ta powinna się sprawdzić. Tu również trzeba będzie użyć dobrego preparatu myjącego (musi być przeznaczony do mycia aluminium!) oraz wody pod ciśnieniem. Kilkukrotne używanie środka czyszczącego oraz wody zwykle przynosi w pełni zadowalające efekty. Przydatność wszelkiego rodzaju szczotek również będzie tu dość ograniczona.