Jeśli macie pytania o żywotność i objawy awarii dwumasowego koła zamachowego, właśnie w tym poradniku powinniście znaleźć na nie właściwe odpowiedzi. Część z nich z pewnością zaskoczy niejednego kierowcę, bo czy ktoś z Was wie na przykład, w jaki sposób temperatura powietrza wpływa na popularną „dwumasę”?

Pytanie 1. Jakie są najczęstsze objawy uszkodzenia lub zużywania się koła dwumasowego?

Koło zamachowe LUK DMF
Koło zamachowe LUK DMF

Z odpowiedzią na to pytanie bardziej doświadczeni kierowcy z pewnością nie będą mieli żadnych problemów. W końcu jeśli ktoś ma za sobą już co najmniej tych kilka lat za kółkiem, najprawdopodobniej choć raz zetknął się z awarią lub zwykłymi efektami zużycia koła dwumasowego. A najczęściej efektami są:

  • gwałtowne wibracje i drgania – pojawiają się w trakcie jazdy, zwłaszcza podczas ruszania lub przyspieszania z niskich obrotów. Jeśli ich przyczyną jest „dwumasa”, wibracje te będą spowodowane uszkodzeniem tłumików drgań skrętnych w kole dwumasowym;
  • dźwięki i stuki – pojawią się, ponieważ uszkodzone koło dwumasowe często generuje charakterystyczne stuki lub inne niepokojące dźwięki, zwłaszcza podczas zmiany biegów lub przy ruszaniu z miejsca;
  • problemy z przyspieszaniem – jeśli koło dwumasowe jest uszkodzone, może to wpłynąć na zdolność samochodu do płynnego przyspieszania, zwłaszcza z niskich obrotów;
  • zwiększone zużycie paliwa – przy uszkodzonym kole dwumasowym silnik pracuje mniej wydajnie, a to prowadzi wprost do zwiększonego zużycia paliwa;
  • problemy ze sprzęgłem – to oczywiste, w końcu koło dwumasowe współpracuje bezpośrednio ze sprzęgłem i jeśli jest uszkodzone, wpływa na działanie tego podzespołu, powodując jego ślizganie się lub inne problemy.

Pamiętajcie jednak, że diagnozowanie awarii po jednym tylko objawie bywa zwodnicze. Upewnijcie się, w czym problem, zanim zabierzecie się za kosztowną wymianę „dwumasy”.

Pytanie 2. Co może doprowadzić do uszkodzenia lub przedwczesnego zużywania się koła dwumasowego?

Koło dwumasowe jest elementem układu napędowego, który znajduje się między silnikiem a skrzynią biegów. Służy do tłumienia drgań silnika i skrzyni biegów, a co nie służy jemu? Wszystko, co zmusza je do wytężonej pracy ponad siły. Przede wszystkim będzie to jednak:

  • agresywna, dynamiczna jazda – im bardziej agresywnie i dynamicznie prowadzicie swoje auto, tym intensywniej wykorzystujecie swoje koło dwumasowe. A im intensywniej je wykorzystujecie, tym bardziej skracacie jego żywotność. Jazda z dużymi prędkościami, częstym nagłym przyspieszaniem i hamowaniem, a także jazda z dużym obciążeniem jest wrogiem numer 1 dla każdego koła dwumasowego;
  • zły stan techniczny samochodu – nawet niewielkie uszkodzenia silnika lub skrzyni biegów wpływa negatywnie na łączące ze sobą oba te podzespoły koło dwumasowe. Chcecie mieć sprawną i zdrową „dwumasę”, dbajcie o swój silnik i przekładnię;
  • jakość używanych części – to chyba oczywiste, że koło dwumasowe wysokiej jakości będzie bardziej trwałe niż jego słaby, tani zamiennik.

Pamiętając o przyczynach zużywania się „dwumasy”, będzie Wam łatwiej wydłużyć jej żywotność. Jak bardzo da się ją wydłużyć?

Pytanie 3. Jaka jest przeciętna żywotność koła dwumasowego? Jak długo może ono działać sprawnie, jeśli kierowca przykłada wszelkich starań do wydłużenia jego żywotności?

O przeciętnej żywotności dwumasowego koła zamachowego pisaliśmy sporo w naszym poradniku „Jaka jest żywotność sprzęgła, a jak długo wytrzyma przeciętne koło dwumasowe Awaria którego z tych podzespołów szybciej zaprowadzi nas do mechanika”. Jeśli jeszcze go nie czytaliście, zróbcie to jak najszybciej. Dowiecie się dzięki niemu sporo m.in. o tym, który z opisanych tam podzespołów może pochwalić się średnio dłuższym życiem. Jeśli czytaliście, to wiecie, że przeciętna żywotność koła dwumasowego szacowana jest na 150 tys. do 200 tys. kilometrów przebiegu. Tyle średnio wytrzymuje „dwumasa”. A ile wytrzymać może przy odpowiedniej dbałości o nią?

W sprzyjających warunkach i przy odpowiednim użytkowaniu dwumasowe koło zamachowe może działać sprawnie wyraźnie dłuższy czas. Jeśli kierowca przykłada wszelkich starań do wydłużenia żywotności koła dwumasowego, może ono działać sprawnie nawet przez 300 tys. lub więcej kilometrów. Często będzie to oznaczało, że dwumas będzie mu służył przez cały okres użytkowania samochodu, obecnie bowiem coraz mniej aut wytrzymuje przebieg przekraczający zakładane przez producenta 200 tys. km.

Pytanie 4. Jazda w jakich warunkach i w jakim terenie sprzyja skróceniu, a w jakich warunkach wydłużeniu żywotności koła dwumasowego?

Koło zamachowe SACHS Dual-mass flywheel
Koło zamachowe SACHS Dual-mass flywheel

Żywotność koła dwumasowego można wydłużyć lub skrócić nie tylko przez zachowanie i styl jazdy kierowcy, ale też poprzez warunki, w jakich używamy samochodu. Wiemy na przykład, że skróceniu żywotności koła dwumasowego sprzyja:

  • jazda po nierównym terenie – drogi gruntowe, górskie lub z dużymi dziurami (ubytkami);
  • jazda w wysokich temperaturach – w gorącym klimacie lub podczas jazdy w korkach.

Z kolei wszyscy pragnący wydłużyć żywotność dwumasowego koła zamachowego powinni dążyć do:

  • jak najczęstszej jazdy po równym, płaskim terenie;
  • jazdy w niskich temperaturach – w chłodnym klimacie lub podczas nocy.

O ile jednak kwestia terenu powinna być tu dla wszystkich zrozumiała, gdyż ten przekłada się na obciążenie silnika oraz skrzyni biegów, to jak wytłumaczyć wpływ temperatury na żywotność „dwumasy”?

Pytanie 5. W jaki sposób temperatura działa na koło dwumasowe?

Faktem jest, że wysoka temperatura nie sprzyja żywotności koła dwumasowego, a niska (do pewnego rozsądnego poziomu) wręcz odwrotnie. Dlaczego? Temperatura wpływa na koło dwumasowe na dwa sposoby:

  • wysoka temperatura może powodować degradację materiałów, z jakich wykonane jest koło dwumasowe – sprężyny amortyzujące w tłumiku drgań pod wpływem wysokiej temperatury mogą się rozciągnąć, co prowadzi do pogorszenia sprawności tłumienia drgań, a w konsekwencji do skrócenia żywotności „dwumasy”;
  • niska temperatura może z kolei powodować zwiększenie sztywności koła dwumasowego – zjawisko to może powodować wprawdzie zwiększone drgania podczas pracy silnika, co przekłada się na nieprzyjemne odczucia dla kierowcy i pasażerów, ale w zamian za to koło dwumasowe będzie odporniejsze na naturalne zmęczenie materiału.

Z powyższych powodów wynika jasno, że jazda w wysokich temperaturach sprzyja zużyciu koła dwumasowego, a jazda w niskich temperaturach sprawia, że koło dwumasowe będzie funkcjonowało dłużej. Z tego wniosku z pewnością powinni być zadowoleni kierowcy z Suwałk, za to mieszkańcy Tarnowa – polskiego bieguna ciepła – już niekoniecznie.