Samochodowy układ chłodzenia do prawidłowej pracy wymaga odpowiedniego chłodziwa, całkowitej szczelności oraz – o czym nie każdy pamięta – właściwego odpowietrzenia. W jaki sposób możecie sami o to odpowietrzenie układu chłodzenia zadbać? Jak odpowietrzać układ w poszczególnych sytuacjach?

Kiedy tylko temperatura w cieniu zaczyna przekraczać 30℃, każdy, nawet najmniejszy problem z samochodowym układem chłodzenia, urasta do rangi prawdziwego zagrożenia dla silnika. Przegrzanie jednostki napędowej to prosta droga do poważnych uszkodzeń, a wysokie temperatury powietrza obnażają każdą słabość w obszarze tego układu. Jedną z takich słabości, mogących skończyć się bardzo nieprzyjemnie dla kierowcy i jego samochodu, jest nieprawidłowe odpowietrzenie układu chłodzenia, mające swoją przyczynę w:

  • źle przeprowadzonej wymianie płynu chłodniczego,
  • nieszczelności układu chłodzenia lub błędu podczas uzupełniania poziomu chłodziwa,
  • nieprawidłowej reakcji na zagotowanie się płynu chłodniczego w układzie chłodzenia.

W jaki sposób takie odpowietrzanie układu chłodzenia powinno wyglądać? Którą metodę odpowietrzania układu powinniście wybrać w różnych, a mogących się przydarzyć sytuacjach?

Odpowietrzanie układu chłodzenia za pomocą urządzenia do wytwarzania próżni

Jeśli wymianę płynu chłodniczego powierzacie profesjonalistom z warsztatu czy serwisu obsługi lub też – jeśli macie ku temu możliwość – sami przeprowadzacie ją w sposób w pełni profesjonalny i z użyciem bardziej zaawansowanego sprzętu, bardzo prawdopodobne jest, że będzie to wymiana z pomocą urządzenia do wytwarzania próżni w różnego typu układach hydraulicznych. To proste i niewielkie urządzenie odsysa całe powietrze z pustego już układu (najpierw trzeba zlać z niego cały stary płyn chłodniczy) i zapobiega jego zapowietrzaniu się podczas wymiany chłodziwa. Nowy płyn wlewany jest do już odpowietrzonego układu, dzięki czemu osoba dokonująca wymiany nie musi wdrażać całej procedury odpowietrzania.

Metoda ta jest prosta, szybka i bardzo przyjemna. Jest też jednak dość wymagająca, gdyż tego typu urządzenia nie stanowią podstawowego wyposażenia każdego garażu. Trudno też wymagać od kierowców parkujących swoje auta pod chmurką, aby podobny gadżet przechowywali w mieszkaniu czy żeby wozili go ze sobą w bagażniku. Na ogół odpowietrzanie układu chłodzenia wykonujemy bez jakichkolwiek dodatkowych urządzeń, wykorzystując jedynie działanie fizyki oraz samego układu. Jak powinno to wyglądać?

Odpowietrzanie układu chłodzenia przy dolewaniu lub wymianie płynu w domowych warunkach

Kiedy dokonujecie wymiany płynu chłodniczego w domowych warunkach lub też gdy uzupełniacie większe ubytki chłodziwa, do jakich mogło dojść na skutek nieszczelności czy innego problemu, możecie zastosować sprawdzoną procedurę odpowietrzania bez konieczności odwoływania się na jakichkolwiek narzędzi czy urządzeń. Procedura ta wygląda następująco:

  1. Zalewacie układ płynem chłodniczym do zaznaczonego przez producenta auta poziomu maksimum i zakręcacie korek od zbiorniczka.
  2. Uruchamiacie silnik i na postoju rozgrzewacie jednostkę napędową do temperatury powyżej 90.
  3. Jeśli w Waszym aucie nie macie dokładnego (cyfrowego) wskaźnika temperatury silnika, musicie rozgrzać motor do momentu, aż uruchomi się wiatraczek chłodnicy (dla większości modeli będzie to temperatura powyżej 97
  4. Tak rozgrzana jednostka napędowa powinna pochodzić jeszcze przez parę minut, po czym możecie wyłączyć silnik.
  5. Następnie musicie odczekać, aż silnik nieco się wystudzi i powoli, nieznacznie możecie odkręcać korek od zbiorniczka na płyn chłodniczy.
  6. Syk powietrza uciekającego przez powstałe w ten sposób rozszczelnienie będzie dla Was sygnałem prawidłowego przeprowadzenia całej procedury.

Ale uwaga! Metoda ta, choć szybka i prosta, nie zawsze okazuje się całkowicie skuteczna. Dlatego zawsze po jej przeprowadzeniu powinniście upewnić się dodatkowo, że cały układ chłodzenia został odpowietrzony. Jak to zrobić? Na ogół wystarczy ponownie uruchomić i rozgrzać silnik, a następnie włączyć na full ogrzewanie samochodowe. Jeśli z powietrze wydostające się z nawiewów będzie mieć oczekiwaną temperaturę, możecie być spokojni o działanie układu.

Odpowietrzanie układu chłodzenia w sytuacji awaryjnej, gdy dojdzie do zagotowania płynu

Podobną do wyżej opisanej procedurę możecie zastosować również w sytuacji awaryjnej, gdy gdzieś na drodze, z dala od jakiejkolwiek pomocy czy stacji benzynowej, silnik w Waszym aucie zagrzeje się zdecydowanie zbyt mocno, chłodziwo się zagotuje i może nawet dojść do wyrzucenia części płynu na zewnątrz. Pamiętajcie, że gdy dojdzie do zagotowania się chłodziwa, w układzie wytworzą się spore ilości powietrza, których koniecznie musicie się pozbyć. Jak zrobić to w warunkach polowych?

  1. Odkręcacie korek od zbiorniczka i zalewacie układ wodą demineralizowaną, którą zawsze powinniście wozić ze sobą w bagażniku.
  2. Uruchamiacie silnik (zbiorniczek powinien pozostać odkręcony) i rozgrzewacie go do temperatury powyżej 90.
  3. Motor powinien pochodzić przez parę minut, aż chłodziwo rozejdzie się po całym układzie, a powietrze z niego w większości ucieknie przez zbiorniczek.
  4. Dla zyskania pewności, że układ chłodzenia będzie cały odpowietrzony, zakręcacie zbiorniczek i na ciągle pracującym silniku odkręcacie odpowietrznik układu (odpowietrznik układu chłodzenia zwykle znajduje się w najwyższym punkcie układu).
  5. Utrzymujecie odkręcony odpowietrznik aż do momentu, w którym poleci nim sam płyn, już bez powietrza.
  6. Na koniec uzupełniacie ilość płynu w układzie i sprawdzacie jego działanie przez uruchomienie ogrzewania w kabinie.

Pamiętajcie jednak, że woda destylowana jest rozwiązaniem awaryjnym i przy najbliższej okazji powinniście ją zamienić na pełnoprawny płyn chłodniczy.