Dlaczego rozrusznik się psuje i na czym powinna polegać jego regeneracja?

Zacznijmy może od wyjaśnienia, dlaczego w ogóle dochodzi do awarii rozrusznika. A do awarii tej części dochodzi bardzo często, jeśli nie zawsze. Według niektórych ekspertów rozrusznik to jeden z tych podzespołów (jako zespół współpracujących ze sobą części powinien być nazywany właśnie podzespołem), które zwyczajnie muszą się kiedyś zepsuć. Wynika to z faktu, iż składa się z części podlegających stałemu procesowi zużycia i nie ma sposobu na to, aby w normalnie użytkowanym samochodzie rozrusznik miał działać wiecznie. Jego dni zawsze są policzone, choć już od nas samych zależy, czy definitywny koniec dla rozrusznika nastąpi prędzej, czy później.

Podstawową przyczyną usterek rozrusznika jest to, iż musi on wprawić w ruch jednostkę napędową o masie i rozmiarze znacząco go przewyższających. Działanie mniejszym elementem na większy zawsze kończy się szybkim zużyciem tego mniejszego. Dokładanie ta sama zasada ma miejsce w przypadku rozrusznika.

A co zrobić, kiedy już rozrusznik zacznie wykazywać pierwsze objawy zużycia? Rozwiązania zawsze są dwa. Możecie więc:

  • wymienić cały, kompletny rozrusznik na nowy,
  • poddać swój stary rozrusznik regeneracji.

Oczywiście część właścicieli aut stosuje także trzecie rozwiązanie, jakim jest wymiana starego, uszkodzonego rozrusznika na rozrusznik używany, ale działający lub na rozrusznik po regeneracji. Czy jednak jest w tym sens? Być może w przypadku aut, do których znalezienie nowego rozrusznika jest bardzo trudne, ma to jakieś uzasadnienie. Nadal jednak będzie to niczym łatanie dziurawych portek materiałem równie starym, jak one same.

Jeśli w Waszym aucie rozrusznik odmówił dalszej współpracy i chcecie go wymienić na nowy, sprawdźcie ofertę naszego sklepu, iParts.pl. Wśród ponad 2 mln części do naprawdę najróżniejszych modeli aut znajdziecie zapewne rozrusznik pasujący do Waszego samochodu. A w razie problemów lub wątpliwości możecie poprosić o pomoc jednego z naszych ekspertów.

Decydując się na regenerację rozrusznika, musicie również pamiętać o tym, że taka prawdziwa regeneracja to nie tylko wyczyszczenie poszczególnych części, ale też wymiana uszkodzonych. Prawda o regeneracji rozrusznika jest bowiem taka, że gdy któryś z jego elementów przestaje działać prawidłowo, jedynym ratunkiem i tak pozostaje wymiana tego elementu. I rzadko kończy się na wymianie tylko jednej części.

Które elementy rozrusznika najczęściej ulegają zużyciu? Ile kosztuje regeneracja?

Jak w wielu innych podzespołach, również w rozruszniku pewne części, z uwagi na naturę wykonywanej przez siebie pracy lub ze względu na swoją budowę, narażone są na szybsze zużycie. W tym przypadku częściami tymi są:

  • szczotkotrzymacz wraz ze szczotkami,
  • komutator,
  • magnesy,
  • bendiks,
  • tulejki.

I tu już na pierwszych dwóch częściach z listy możecie się przekonać, że wymiana podczas regeneracji rozrusznika rzadko kiedy kończy się na jednym tylko elemencie. W tym przypadku wymiana samych szczotek (po ich zużyciu) może dać efekt, ale tylko chwilowy. Jest bowiem niemal pewnym, że zużyte szczotki to również zużyta bieżnia komutatora i jeśli jest to zużycie znaczne (niewielkie można jeszcze próbować wyrównać), on również musi zostać wymieniony.

A ile to wszystko kosztuje? Za regenerację podstawową, przeprowadzaną samodzielnie z użyciem jednego z naszych zestawów naprawczych rozrusznika zapłacicie zapewne kilkadziesiąt, do ok. 100 złotych. Za poważniejszą regenerację cena wzrośnie i wówczas już sami będziecie musieli sobie przeliczyć, czy opłaca Wam się łatać stare portki, czy może jednak lepiej za podobną cenę kupić nowe. Zwłaszcza że z nowym rozrusznikiem dobrej jakości Wasze auto powinno już spokojnie dociągnąć do emerytury.