Wszystko o rozrusznikach samochodowych

Rozrusznik samochodowyRozrusznik to część samochodowa niezbędna do prawidłowego rozruchu jednostki napędowej. Większość współcześnie produkowanych samochodów wyposażonych jest w elektryczne rozruszniki, które obecnie są najczęściej stosowanym rozwiązaniem. Rozruszniki elektryczne stanowią silnik prądu stałego, który potrzebny jest do obracania wału korbowego silnika oraz nadawaniu mu prawidłowej prędkości obrotowej, koniecznej do rozruchu jednostki napędowej. Rozrusznik pracuje bezpośrednio z akumulatorem, a podczas rozruchu silnika pobiera od niego najwięcej energii elektrycznej.

Jak zbudowany jest rozrusznik samochodowy? Składa się on z uzwojenia wzbudzenia, wirnika z  uzwojeniem oraz komutatorem, szczotek komutatora oraz urządzenia sprzęgającego i załączającego. Rozrusznik pobiera dużo energii elektrycznej z akumulatora (nawet do 600A), która niezbędna jest do wprawienia wału korbowego w ruch obrotowy. W tym celu wykorzystywane jest urządzenie sprzęgające rozrusznika, które sprzęga rozrusznik z kołem zamachowym silnika, w wyniku czego dochodzi do wprawienia w ruch obrotowy wału korbowego silnika. Mechanizm sprzęgający znajduje się na wirniku, poprzez gwint o dużym skoku, który sprawia, że przenoszenie momentu obrotowego z rozrusznika na sprzęg dosuwa sprzęg do zębnika. Zębnik osadzony jest na sprzęgniku poprzez sprzęgło wałkowe, którego zadaniem jest zabezpieczanie rozrusznika przed napędzaniem go przez silnik, gdy uzyska obroty większe niż obroty samego rozrusznika. Zazębianie jest ułatwione za pośrednictwem mechanizmu sprzęgającego, który przesuwany jest w stronę zębnika poprzez widełki przez elektromagnes – sprawia to, że rozrusznik jest zazębiany zanim jeszcze zacznie się obracać.