Dla części kierowców wprowadzanie rozróżnień pomiędzy tarczami hamulcowymi nacinanymi i nawiercanymi nie ma żadnego sensu. Inni z kolei, nawet jeśli różnicę między tymi tarczami widzą, nie bardzo wiedzą, co wynika z niej dla nich samych. Z myślą o obu tych grupach przygotowaliśmy nasz krótki poradnik i zestawienie obu typów tarcz. Dzięki niemu przekonacie się, że różnice pomiędzy nimi są i w niektórych przypadkach naprawdę mają znaczenie.

Tarcze hamulcowe mogą być nawiercane lub nacinane, ale najważniejsze, żeby były dobre

Na początek mamy dla Was dwie dobre wiadomości:

  1. Już sam fakt, że interesuje Was temat nacinanych i nawiercanych tarcz hamulcowych bardzo dobrze o Was świadczy. Oznacza bowiem, że przykładacie wagę do skuteczności działania układu hamulcowego, a tym samym do bezpieczeństwa swojego oraz wszystkich wokół. Bo prawda jest taka, że bez względu na to, czy zdecydujecie się na tarcze nawiercane czy nacinane, wybierzecie rozwiązanie lepsze niż standardowe, pełne tarcze hamulcowe. A za to należą Wam się podziękowania od nas oraz każdego uczestnika ruchu drogowego.
  2. Bez względu na jaki rodzaj tarcz hamulcowych się zdecydujecie, będziecie je mogli dostać bez zbędnego szukania w naszym sklepie iParts.pl. W razie jakichkolwiek wątpliwości z ich dopasowanie do konkretnego modelu auta, w każdej chwili możecie skontaktować się naszymi doradcami (kontakt do nich znajdziecie na stronie sklepu).

Pamiętajcie jednak o tym, że zarówno nawiercane, jak i nacinane tarcze hamulcowe to przede wszystkim typ konstrukcji, nie zaś gwarancja wysokiej jakości. Na rynku znajdziecie pełno tarcz nacinanych i nawiercanych, których jakość pozostawia wiele do życzenia. Dlatego zawsze przy ich wyborze kierujcie się w pierwszej kolejności marką i decydujcie się tylko na takich producentów, którzy są w stanie zapewnić Wam wysoką jakość produktu. Dla tarczy hamulcowej słabej jakości nie ma żadnego znaczenia, czy będzie nawiercana czy nacinana – nadal pozostanie bowiem zwyczajnie słabą tarczą hamulcową.

Co wyróżnia nacinane tarcze hamulcowe? Kto powinien się na nie zdecydować?

Nacinane tarcze hamulcowe mają opinię tarcz typowo sportowych. Opinia ta pochodzi zapewne stąd, iż sama idea nacinanych tarcz hamulcowych wywodzi się z motosportu. Pracujący dla zespołów rajdowych konstruktorzy stworzyli nacięcia na tarczach, aby zapewnić hamulcom większą efektywność w warunkach ekstremalnej pracy. Nacięcia na tarczach hamulcowych sprawiają, iż:

  • poprawia się chłodzenie całego układu,
  • tarcza staje się bardziej odporna na pęknięcia,
  • bardzo łatwo ocenić stopień jej zużycia,
  • zwiększa się efektywność hamulców w stosunku do tarcz tradycyjnych.

Jedną z najważniejszych cech nacinanych tarcz hamulcowych jest to, iż nacięcia pozwalają usuwać z klocków hamulcowych zeszkloną warstwę mieszanki ciernej (do takiego zeszklenia może dochodzić na skutek częstego, intensywnego hamowania) i tym samym zapewniają pełną wydajność hamulców nawet przy bardzo agresywnej jeździe. Z tego też powodu nacinane tarcze hamulcowe zalecane są pasjonatom jazdy dynamicznej i właścicielom aut sportowych.

Czym charakteryzują się nawiercane tarcze hamulcowe? Dla kogo będą najlepszym wyborem?

Nawiercane tarcze hamulcowe w większości posiadają dokładnie te same zalety, co tarcze nacinane, a więc:

  • bardzo dobrze rozpraszają ciepło, a więc łatwo wytracają temperaturę w sposób samoistny,
  • posiadają wysoką odporność na pęknięcia i inne uszkodzenia mechaniczne,
  • są znacząco wydajniejsze niż standardowe tarcze hamulcowe (pełne).

Wadą nawiercanych tarcz hamulcowych jest natomiast problem (w porównaniu z tarczami nacinanymi) z określeniem stopnia ich zużycia. O ile w przypadku tarcz nacinanych tarcza kwalifikuje się do natychmiastowej wymiany, gdy choć jedno z jej nacięć przestanie być widoczne, o tyle w przypadku tarcz nawiercanych nie ma co liczyć na podobny sygnał. Nawiercane otwory zawsze pozostaną na miejscu, a jeśli znikną, to znaczy, że coś już jest bardzo mocno nie tak.

Tarcze hamulcowe nawiercane to dobre rozwiązanie dla kierowców ceniących sobie trwałość i wysoką skuteczność hamulców.

Nawiercane tarcze hamulcowe vs. nacinane tarcze hamulcowe. Który rodzaj tarcz jest lepszy?

Teraz wiecie już nieco więcej o obu typach tarcz hamulcowych, ale czy wiecie, które z nich są lepsze. Być może w wyborze pomoże Wam zestawienie wyników pojedynku pomiędzy tarczami nacinanymi i nawiercanymi w 5 następujących kategoriach:

Kategoria 1: Wydajność

W tej kategorii mamy remis – oba typy tarcz zapewniają równie wysoką efektywność hamulców.

Kategoria 2: Odporność na pęknięcia

Wyraźnym zwycięzcą zostają tarcze nawiercane – w warunkach typowych dla toru wyścigowego tarcze nawiercane biją na głowę pod względem odporności na pęknięcia tarcze nacinane.

Kategoria 3: Chłodzenie

Niewielka przewaga tarcz nawiercanych – otwory w tarczach hamulcowych lepiej radzą sobie z rozpraszaniem ciepła niż nacięcia.

Kategoria 4: Ocena zużycia

Zdecydowane zwycięstwo tarcz hamulcowych nacinanych – tarcze nawiercane nie dają innej możliwości oceny stanu ich zużycia, niż pomiar grubości. W przypadku tarcz nacinanych wystarczy je tylko dobrze obejrzeć.

Kategoria 5: Wygląd

Pojedynek nierozstrzygnięty – każdemu podoba się coś innego, stąd wynik pozostawiamy do Waszej indywidualnej oceny.