Czy zestawy hamulców dedykowane samochodom elektrycznym mają sens? Co dają nam klocki i tarcze hamulcowe projektowane z myślą o „elektrykach”? Na przykładzie Brembo Beyond EV możemy określić, że coś w tym pomyśle jest. Ale już Wy sami musicie odpowiedzieć sobie na pytanie, czy jest to wystarczające duże „coś”, by zdecydować się na taki właśnie zestaw.

Samochody elektryczne różnią się od aut spalinowych pod wieloma względami, niemniej niektóre układy posiadają niemalże identyczne. Tak wygląda to chociażby w przypadku hamulców, które – choć działają nieco inaczej – w większości zbudowane są z tych samych elementów. Mamy tu bowiem przede wszystkim takie same klocki i tarcze hamulcowe, pełniące dokładnie taką samą rolę. Czy jednak aby na pewno?

W samochodach elektrycznych klocki i tarcze hamulcowe teoretycznie mogą być te same, co w autach spalinowych i teoretycznie używamy ich w taki sam sposób, jak w spalinówkach. W praktyce jednak można dostrzec pewne różnice, wynikające zarówno z ogólnej specyfiki samochodu elektrycznego, jak i z hamowania rekuperacyjngo. I właśnie te drobne różnice sprawiają, że producenci części do układów hamulcowych zaczęli proponować nam nieco inne rozwiązania dla „elektryków”. Doskonałym przykładem jest tu właśnie zestaw hamulcowy Beyond EV od Brembo, czyli pierwszy na rynku komplet tarcz i klocków hamulcowych dedykowanych autom elektrycznym.

Cechy szczególne hamulców Brembo Beyond EV. Co jest ich najważniejszym wyróżnikiem?

Każdy produkt ma jakieś cechy szczególne, nawet jeśli nie są to cechy oryginalne. W przypadku Beyond EV od Brembo takim zestawem cech szczególnych jest:

  1. Ograniczenie wpływu na środowisko naturalne – ta cecha w przypadku części zamiennych do samochodów elektrycznych staje się coraz istotniejsza, co najlepiej widać właśnie na przykładzie klocków hamulcowych o zmienionym składzie mieszanki ciernej i niskiej emisyjności pyłów.
  2. Cicha praca – skoro samochody elektryczne są z natury rzeczy znacznie cichsze niż auta spalinowe, również i ich hamulce muszą być do tego nowego standardu dostosowane. A dostosowuje się je do tego m.in. poprzez użycie innych mieszanek ciernych oraz bardzo sprawnych systemów tłumienia drgań.
  3. Odporność na korozję – cecha ta pozornie wydaje się nie być niczym nadzwyczajnym, a niektórzy mogą uznać ją wręcz za niepotrzebną. Jednak w praktyce jest zupełnie odwrotnie, o czym opowiemy Wam w dalszej części naszego poradnika.

Mamy więc trzy cechy wyróżniające hamulce Brembo Beyond EV, które to cechy wynikają wprost z faktu ich przeznaczenia. Jako zestawy hamulcowe do aut elektrycznych muszą być ekologiczne (na ile to możliwe) i ciche. A co z tą odpornością na korozję. I tu właśnie czeka na niektórych niespodzianka, ponieważ to właśnie odporność na korozję jest najważniejszym wyróżnikiem samych tarcz hamulcowych Brembo Beyond EV. To właśnie z tej ich cechy marka Brembo uczyniła tzw. unique selling point (lub unique selling proposition) całego zestawu. Pokrycie tarcz hamulcowych – a w zasadzie ich powierzchni roboczej, hamującej – specjalną powłoką antykorozyjną stało się najważniejszym, kluczowym wyróżnikiem produktu, mogącym zadecydować o jego popularności. Czy ma to jednak sens? Czy problem korozji tarcz hamulcowych faktycznie jest tak istotny, by z nowej powłoki antykorozyjnej robić cechę podstawową? Okazuje się, że jest, zwłaszcza w przypadku aut elektrycznych.

Brembo Beyond EV w praktyce. Czy USP tego zestawu hamulcowego uzasadnia jego kupno?

Wyróżnikiem zestawu hamulcowego Beyond EV od Brembo, określanym fachowo jako unique selling point (w skrócie USP), jest jego odporność na korozję. Za odporność tę odpowiadaj powłoka ochronna tarczy oraz galwanizowanych klocków hamulcowych. Otrzymujemy więc produkt, który wyposażony jest w swoistą barierę antykorozyjną. Czy jednak korozja hamulców może być realnym problemem? Kierowcy z doświadczeniem w autach spalinowych mogą mieć co do tego poważne wątpliwości. Korozja tarcz w autach tego typu pojawia się bowiem niemal wyłącznie wówczas, gdy auto stoi przez dłuższy czas nieużywane. W normalnej eksploatacji pierwsze jej ślady są natychmiast ścierane podczas hamowania, a przecież tych hamowań na krótkiej nawet trasie wykonujemy całkiem sporo. Po co więc chronić tarcze i klocki przed czymś, co nie stanowi najmniejszego problemu?

W przypadku aut spalinowych faktycznie tak to wygląda, ale zestaw Brembo Beyond EV powstał z myślą o autach elektrycznych, a tam hamowanie wygląda jednak inaczej. W „elektrykach” mamy bowiem do czynienia z czymś, co nazywa się hamowaniem rekuperacyjnym. Samochody elektryczne – jak pisze producent omawianego zestawu – charakteryzują się zdolnością do hamowania rekuperacyjnego, w ramach którego jako hamulec wykorzystuje się również silnik elektryczny. Dzięki temu znaczna część hamowania podczas jazdy jest wykonywana właśnie przez sam silnik elektryczny, co przekłada się na ograniczone wykorzystanie tradycyjnego hydraulicznego układu hamulcowego. Z biegiem czasu może to doprowadzić do niebezpiecznej korozji elementów ciernych układu hamulcowego, co wpływa negatywnie nie tylko na jego trwałość, ale także na wydajność i bezpieczeństwo użytkowania.

Inżynierowie Brembo założyli, że hamowanie rekuperacyjne w „elektrykach” może prowadzić do korozji nieużywanych już tak często tarcz hamulcowych i właśnie przed tym zjawiskiem należy je odpowiednio ochronić. Czy założyli słusznie? Z pewnością nie bezpodstawnie. Problem w tym, że wciąż wiemy zbyt mało o specyfice jazdy autami elektrycznymi, aby móc to orzec jednoznacznie. Z całą pewnością jednak taka ochrona antykorozyjna jest czymś, co lepiej mieć niż nie – bez względu na powagę zagrożenia korozją.