Paski rozrządu w iParts.pl!

Pasek rozrząduUkład rozrządu jest elementem niezbędnym dla prawidłowego funkcjonowania jednostki napędowej pojazdu. Ten złożony mechanizm jest jedną z intensywniej eksploatowanych części, dlatego wymaga regularnej konserwacji. Nawet najmniejsze awarie zakłócają pracę silnika i mogą być przyczyną jego poważnych uszkodzeń.

Jak działa rozrząd?

Układ rozrządu steruje pracą  zaworów wydechowych i wtryskowych, odpowiadając za doprowadzanie do cylindrów silnika i komory spalania mieszanki paliwowo-powietrznej oraz usuwanie spalin z układu wydechowego. Ponieważ jest połączony z wałem korbowym, przekazuje napęd z koła pasowego wału napędowego na wałki rozrządu, które wprawiają w ruch popychacze i zawory.

Układ rozrządu jest połączony z napędem wału korbowego za pomocą zębatego paska o elastycznej strukturze. Jest on wykonany z syntetycznej gumy wzmocnionej warstwą kevlaru lub poliamidu, część ząbkowana dodatkowo posiada powłokę zabezpieczającą przed ścieraniem.

Jakie są rodzaje rozrządu?

Obecnie w czterosuwowych silnikach rozróżnia się trzy rodzaje układów rozrządu zróżnicowanych ze względu na budowę:

  • OHV - overhead valve - rozrząd górnozaworowy popychaczowy,
  • OHC - overhead camshaft - rozrząd górnozaworowy, gdzie wałek znajduje się nad głowicą, bezpośrednio sterując pracą zaworów,
  • DOHC - double overhead camshaft - rozrząd górnozaworowy z podwójnym wałkiem rozrządu znajdującym się w głowicy, gdzie jeden z nich odpowiada za pracę zaworów ssących, a drugi dolotowych.

Kiedy wymienić rozrząd?

Zestaw rozrządu powinien być regularnie serwisowany, a pasek wymieniany. Wprawdzie częstotliwość wymiany jest określana przez producenta, jednak zawsze trzeba też wziąć pod uwagę warunki eksploatacji pojazdu. Istotne znaczenie ma przebieg i czas użytkowania paska, przy czym zaleca się wymianę średnio po 5 latach eksploatacji. Pasek jest wykonany z gumy, która z czasem traci elastyczność, co zwiększa ryzyko zerwania.

Pęknięcie paska rozrządu może doprowadzić do uszkodzenia tłoka z zaworem i poważnej awarii silnika, czego częstą konsekwencją jest konieczność całkowitej wymiany jednostki napędowej pojazdu. Niestety bardzo trudno jest wskazać sygnały sugerujące uszkodzenie elementów rozrządu – czasami oznaką awarii może być nieprawidłowy dźwięk dobiegający z komory silnika.

Uwaga! Okresowej wymianie podlegają też pozostałe części rozrządu, jak napinacz, rolki prowadzące, rolki napinające, uszczelniacze wałków rozrządu i wału korbowego czy pompa ciepła.

iParts.pl posiada bogatą ofertę pasków rozrządu, pośród której można znaleźć całą gamę produktów do praktycznie każdej marki samochodu. Oferujemy paski rozrządu najlepszych światowych producentów, między innymi takich jak Gates, Contitech, Bosch czy Dayco.

Wszystkie oferowane przez nas paski rozrządu są fabrycznie nowe i posiadają pełną gwarancję producenta (12 lub 24 miesięcy).

Jeśli chcesz wybrać odpowiedni pasek rozrządu do swojego samochodu, wybierz markę samochodu z powyższego zestawienia, następnie model, rocznik i na końcu - wersję silnikową.

iParts.pl - KontaktiParts.pl - Zalety

Nie zwlekaj i nie narażaj swojego silnika na usterki - zamów w iParts.pl nowy pasek rozrządu do swojego samochodu z Bezpłatną Dostawą do domu!