Systematyczna kontrola i ewentualna wymiana paska rozrządu jednostki napędowej to niezwykle istotna czynność, której zaniechanie może skutkować poważnym uszkodzeniem silnika. W celu uniknięcia kosztownych napraw warto wiedzieć, kiedy należy wymienić pasek rozrządu na nowy.

Niestety, sytuacja w której pasek rozrządu ulega całkowitemu zniszczeniu, oznacza dla właściciela samochodu duży problem. Gdy dojdzie to zerwania paska rozrządu, to w większości silników zajdzie fizyczny kontakt tłoka z zaworami, a w rezultacie zawory ulegają zniszczeniu i trzeba będzie zamontować nowe. Niekiedy konieczna okazuje się także regeneracja głowicy w której umieszczone są zawory.

Przebieg samochodu a trwałość paska rozrządu? Chcąc ograniczyć ryzyko zerwania paska rozrządu trzeba dopilnować, by nie pracował on, gdy auto posiada kilometraż większy niż ok. 100 tys. km. Co prawda w niektórych samochodach graniczny limit trwałości paska jest nieco wyższy, ale jest to najczęściej sugerowana wartość. Dla świętego spokoju najlepiej trzymać się zaleceń producenta, który stosowną informację podaje zawsze w instrukcji obsługi pojazdu. Jeżeli zajdzie konieczność montażu nowego paska, warto pamiętać, że wymiana obejmuje także podzespoły, które bezpośrednio współpracują z paskiem. Dlaczego? Mają one istotny wpływ na jego żywotność. Wymiana obejmuje zatem także rolki napinające pasek i pompę cieczy chłodzącej. Zaniedbanie tych czynności może skutkować znacznym skróceniem żywotności paska rozrządu i przedwczesną awarią. Uwaga: w sytuacji, gdy samochód w przeciągu 10 lat nie przekroczył 100 tys. km. należy nie sugerować się przebiegiem, a rzeczywistym stanem paska rozrządu. Warto dokonać dokładnych oględzin tj. czy gumowa część paska nie uległa procesowi parcenia, czego konsekwencją może być jego nagłe zerwanie. W takich przypadkach wymianę paska rozrządu zaleca się co około 6-7 lat.