Jak w przypadku wielu innych układów samochodowych, układ klimatyzacji również wymaga odpowiedniego podejścia i systematycznej dbałości. Jak taka dbałość o klimatyzację powinna wyglądać? Co możecie zrobić, by uniknąć problemów z układem klimatyzacji?

Choć temperatury zupełnie na to nie wskazują, lato zbliża się ku nam nieuchronnie. A skoro tak, to warto poświęcić chwilę by porozmawiać i pomyśleć o temacie, który z latem kojarzy nam się nierozerwalnie. Chyba nikt spośród współczesnych polskich kierowców nie wyobraża już sobie użytkowania na dłuższą metę samochodu bez układu klimatyzacji. Zimą być może jeszcze dalibyśmy sobie radę, ale latem? Latem brak popularnej „klimy” to coś więcej niż zwykła niedogodność, to też spore ryzyko. Eksperci alarmują, że w temperaturze powyżej 30℃ w kabinie samochodu, po 1,5 godzinie jazdy koncentracja i percepcja kierowcy potrafi spaść nawet o 60%. Oznacza to, że po 1,5 godzinie jazdy w upale bez klimatyzacji i bez zastosowania jakiejkolwiek innej metody obniżania temperatury, nasza faktyczna sprawność wynosi zaledwie 40% wartości wyjściowej. Prawda, że liczby te dają do myślenia? A przecież ciągle i bez przerwy tysiące kierowców bagatelizuje procedury pomagające zachować sprawność układu klimatyzacji, co niemal zawsze prowadzi do awarii. Taka awaria latem oznacza zaś spore zagrożenie. Czy można temu jakoś zapobiec? Można i to zaskakująco łatwo. A oto 4 zasady, które – po zastosowaniu ich wszystkich – pozwolą Wam zminimalizować ryzyko wystąpienia problemów z klimatyzacją niemalże do zera.

Zasada 1: Klimatyzacji w samochodzie używajcie nie tylko latem, ale przez cały okrągły rok

Ozonator Viakenii
Ozonator Viakenii

Wprawdzie naturalnymi okolicznościami dla zastosowania klimatyzacji są wysokie temperatury powietrza, jednak nie oznacza to wcale, że w innych warunkach nie powinno się jej używać. Nie tylko powinno się, ale wręcz koniecznie należy to robić. Dlaczego?

Klimatyzacja samochodowa, jak wiele innych układów, została tak zaprojektowana, aby samym swoim działaniem dbać o własną sprawność i integralność. Stosowany w niej czynnik chłodniczy nie tylko pozwala obniżyć temperaturę w kabinie, ale też konserwuje cały układ, z wszystkimi przewodami na czele. Brak działania klimatyzacji to brak krążącego w całym układzie czynnika chłodniczego, a brak czynnika to brak konserwacji. Efekt? Nieszczelności, korozja, zanieczyszczenie i kto wie, co jeszcze. Pamiętajcie więc o używaniu klimatyzacji również zimą, bo przecież przydaje nam się nie tylko do chłodzenia, ale również do osuszania powietrza w kabinie. A właśnie zimą, jesienią i wczesną wiosną powietrze to potrafi być wprost przesiąknięte wilgocią.

Zasada 2: Czynnik chłodniczy w klimatyzacji należy wymieniać co najmniej raz na 2 lata

Płyn do odgrzybiania klimatyzacji 5 l
Płyn do odgrzybiania klimatyzacji 5 l

Ze wszystkich omawianych szeroko sposobów dbania o układ klimatyzacji, ten sposób wzbudza najwięcej dyskusji. Bo czy faktycznie należy postępować zgodnie z tym, co twierdzi wielu specjalistów z branży, i wymieniać czynnik chłodniczy nie rzadziej niż co 2-3 lata? Czy ma to sens, skoro zwykle zalecenie to uzasadnia się normalnym, naturalnym zjawiskiem ulatniania się czynnika z układu? Przecież ubytki czynnika można zwyczajnie uzupełnić i jeździć śmiał dalej, prawda? Otóż nie. Dlaczego? Ponieważ czynniki chłodnicze z czasem nie tylko się ulatniają z układu klimatyzacji, ale i ulegają degradacji. To coś jak starzenie się oleju silnikowego czy opon. Samo dolewanie świeżego oleju nie wystarczy, aby silnik był cały czas tak samo dobrze chroniony i tak samo dobrze pracował. Kompletna wymiana starego oleju na nowy jest niezbędna. W przypadku czynnika chłodniczego jest dokładnie tak samo.

Zasada 3: Układ klimatyzacji samochodowej powinien być sprawdzany pod kątem szczelności przynajmniej raz w roku

Urządzenie do odgrzybiania klimatyzacji
Urządzenie do odgrzybiania klimatyzacji

Jak pisaliśmy wyżej, czynnik chłodniczy w sposób naturalny ulatnia się z samochodowego układu klimatyzacji w ilości od 10 do 20% rocznie. Te 10-20% wystarczą do tego, aby cały układ tracił nie tylko na sprawności, ale też by zmniejszył się poziom również opisywanej wyżej ochrony układu zapewnianej przez czynnik. A co, jeśli dojdzie do jego rozszczelnienia i strata wyniesie nie 20, a 40%? Jeśli więc chcecie naprawdę dbać o swoją „klimę”, coroczna wizyta w warsztacie zajmującym się układami klimatyzacji powinna znaleźć się w Waszych kalendarzach na wysokim miejscu. Najlepiej wiosną, żeby przygotować się na ciężkie (dla klimatyzacji) lato i oczyścić układ po wcale nie takiej łatwej zimie.

Zasada 4: Każda klimatyzacja samochodowa powinna być przynajmniej raz w roku bardzo dokładnie oczyszczona i odgrzybiona

Środek do odgrzybiania klimatyzacji TEC 2000 Airco Service Spray 270 ml
Środek do odgrzybiania klimatyzacji TEC 2000 Airco Service Spray 270 ml

Wizyta w warsztacie na corocznym przeglądzie układu klimatyzacji to dobra okazja do tego, aby zająć się również jego czystością. Oczywiście, usługę tę możecie również przeprowadzić samodzielnie, bez narażania się na dodatkowe wydatki. Wówczas całość prac wykonujecie sami. Wszystko, co będzie Wam do tego potrzebne, to nieco informacji na ten temat oraz odpowiednie preparaty do czyszczenia i odgrzybiania klimatyzacji samochodowej.  Na naszej stronie znajdziecie liczne poradniki dotyczące naprawy i konserwacji układu klimatyzacji samochodowej, w tym m.in. mówiący o tym „W jaki sposób możecie przeprowadzić dezynfekcję klimatyzacji samochodowej przez kratki nawiewu? Jakich metod używać?”. U nas, na iParts.pl, znajdziecie również wszelkie akcesoria i preparaty umożliwiające samodzielne zajęcie się omawianym układem. Jedyne, co sami będziecie musieli zorganizować, to niezbędny do zajęcia się tym czas.