Klocki hamulcowe nie byłyby w stanie prawidłowo działać bez silnej, stabilnej podstawy, która utrzyma je w miejscu. Jest nią, oczywiście, zacisk hamulcowy, mocowany przy pomocy jarzma do zwrotnicy. W momencie hamowania i naciśnięcia pedału hamulca, klocki są wypychane w stronę tarczy przez tłoczek. Bardzo ważnym procesem w funkcjonowaniu całego układu hamulcowego jest również współpraca pomiędzy tarczą a klockiem, która nie zawsze jest idealna.
Klocki IPARTS z podkładką wytłumiającą
Założenie nowych klocków hamulcowych w używanym samochodzie nie zawsze przywróci stan oryginalny. W czasie użytkowania auta dochodzi najczęściej do naturalnego, mechanicznego zużycia się wszystkich elementów, co w przypadku współpracujących ze sobą części może powodować nieznaczne różnice w dopasowaniu, jak np. w przypadku klocka hamulcowego, zacisku oraz tarczy hamulcowej.
Klocki hamulcowe IPARTS KH000394 z podkładką wytłumiającą są rozwiązaniem tego problemu. Podkładka tłumiąca to element wykonany z najwyższej jakości blachy, który za pomocą specjalnego kleju mocowany jest bezpośrednio na powierzchnię klocka stykającą się z zaciskami hamulcowymi. W efekcie odczuwalne drgania oraz piski w układzie hamulcowym zostają skutecznie zneutralizowane w niemal 100 procentach. Podkładka tłumiąca drgania spełnia restrykcyjne wymogi dyrektywy UE określone dla standardu ECER90.
Ile wytrzymują klocki hamulcowe?
Klocki hamulcowe średniej jakości powinny zapewnić bezproblemowe działanie przez co najmniej 40 000 km przebiegu. Istnieje jednak wiele czynników, od jakości okładzin, poprzez typ i ciężar samochodu, a na stylu jazdy kierowcy i warunkach użytkowania auta kończąc, które mogą diametralnie skrócić ten dystans.
Trudno precyzyjnie określić okres trwałości okładzin klocków hamulcowych. Ma na to wpływ zbyt wiele czynników (m.in. jakość klocków, jakość tarcz hamulcowych, sposób eksploatacji samochodu, warunki eksploatacji). Klocki hamulcowe zapewne wytrzymają dłużej w samochodach poruszających się w głównej mierze po trasach (autostrady, drogi szybkiego ruchu, ekspresówki).
Jak rozpoznać przegrzanie klocków hamulcowych?
Klocki hamulcowe z akustycznym czujnikiem zużycia mogą ulec przegrzaniu, czego efektem jest częściowe lub całkowite spalenie materiału ciernego. Na krawędziach klocków można wówczas zauważyć biały nalot. Powodem przegrzania jest najczęściej zbyt intensywne, długotrwałe hamowanie wywołane agresywną, sportową jazdą lub długotrwałym poruszaniem się po górskich trasach.
Klocki hamulcowe mogą ulec przegrzaniu również na skutek zaawansowanej korozji tłoczka zacisku, który nie cofa się po zdjęciu nogi z pedału hamulca. Wówczas elementy cierne klocków nieustannie trą o powierzchnię roboczą tarcz, powodując przegrzanie i wypalenie warstwy ciernej. Klocki trzeba jak najszybciej wymienić. Niestety w przypadku przegrzania do wymiany kwalifikują się także tarcze. Warto sięgnąć wówczas po klocki hamulcowe - komplet IPARTS KH000394 z podkładką wytłumiającą i akustycznym czujnikiem zużycia, które idealnie sprawdzą się na tylnej osi każdego samochodu.
Kod EAN:5904624320221