Zawieszenie wielowahaczowe

, W kategorii Zawieszenie / Wahacze / Łożyska kół
    

Zawieszenie jest kolejnym elementem konstrukcji pojazdu, w którym musimy liczyć się z kompromisami. Trzema najistotniejszymi czynnikami są tu komfort jazdy, przyczepność do podłoża i cena danego układu. Jak w tej klasyfikacji plasuje się zawieszenie wielowahaczowe?

Zawieszenie wielowahaczowe to wspólna nazwa dla wielu różnych typów zawieszenia, których wspólną cechą jest brak sztywnego połączenia (belki poprzecznej prostej lub skrętnej) pomiędzy kołami tej samej osi. W ten sposób koła uzyskują większa niezależność, a sama konstrukcja musi być znacząco bardziej skomplikowana i zawierać więcej elementów. Przeważnie zawieszenie wielowahaczowe dotyczy osi przedniej, niemniej niektórzy producenci wykorzystują je także do kół tylnich. Inni z kolei wycofują się z tego rozwiązania i wracają do bardziej tradycyjnego układu.

Budowa – różnice wobec belki

Zawieszenie wielowahaczowe to skomplikowany układ, różny dla każdego z producentów. Wspólnym elementem jest zastąpienie jednolitej belki poprzecznej, która stabilizuje pojazdy o tradycyjnym zawieszeniu, wieloma ruchomymi elementami. W skład zawieszenia wchodzą przeważnie: 

  • wahacze wzdłużne,
  • wahacze skośne,
  • wahacze poprzeczne,
  • drążki,

Zawieszenie wielowahaczowe
Popularny układ to wahacz wzdłużny + drążek poprzeczny górny + drążek poprzeczny dolny mocowany do amortyzatora. Niestety nie jest to jedyny model konstrukcyjny, ani nawet dominujący. Hondy mają na przykład 2 wahacze poprzeczne i dodatkowy stabilizator. W BMW pojawia się wahacz trapezoidalny. Wspólną cechą jest to, że miedzy prawym, a lewym kołem tej samej osi obciążenia przenoszone są jedynie za pośrednictwem nadwozia, nie zaś przez belkę. Schemat przedstawiony po prawej stronie przedstawia zawieszenie charakterystyczne dla marki BMW.

Porównanie

Zawieszenie wielowahaczowe (wielodrążkowe) uważane jest za bardzo wygodne dla kierowcy. Dzięki możliwości uzyskania niezależnych od siebie promieni zataczania kół, pojazd z tym zawieszeniem bardzo dobrze trzyma się nawierzchni, także śliskiej. Pozwala to znacznie zwiększyć bezpieczeństwo podczas manewrów, a jednocześnie nie obniża komfortu jazdy. Faktycznie przy zawieszeniu wielowahaczowym nierówności są mniej odczuwalne dla pasażerów niż przy zastosowaniu innych układów. Drgania nie są też przenoszone na nadwozie jak w przypadku popularnej kolumny Mc Phersona. Niewątpliwe zalety zawieszenia wielowahaczowego mają również swoją słabszą stronę. Stopień komplikacji znacząco podnosi koszty, zarówno samego układu jak i jego naprawy. Ponadto układ wielowahaczowy jest po prostu ciężki. Nieresorowana masa pojazdu jest w nim wyjątkowo wysoka. Można bronić tezy, że dodatkowo stabilizuje to pojazd, ale trzeba zauważyć, że naraża elementy podwozia na szybsze zużycie, czyli znów prowadzi do kosztów.

Zawieszenie wielowahaczowe wykorzystywane jest w autach średniej i wyższej klasy. Świadczy to o zaufaniu jakie pokładają w nim producenci i rzeczywiście użytkownicy raczej nie mają powodów by skarżyć się na niski komfort jazdy czy niedostateczną przyczepność. Jednak w przypadku samochodów miejskich cena za takie udogodnienie może wydawać się zbyt wysoka. Przykładowo Toyota zdecydowała się w kilku modelach zastąpić zawieszenie wielowahaczowe na zależne. Podyktowane było to chęcią obniżenia kosztów zakupu i eksploatacji pojazdu. Prawdopodobnie należy się spodziewać, że zawieszenie wielowahaczowe będzie wykorzystywane coraz częściej, przynajmniej do momentu opracowania jeszcze bardziej komfortowego i bezpiecznego rozwiązania. Producenci znajdą sposób na obniżenie kosztów, a tradycyjna belka poprzeczna będzie umieszczana tylko w najtańszych modelach. 

Powiązane kategorie towarowe:


    

Komentarze

wielowahacz
Taco
,
23.06.2017
Odpowiedz
Wielowahacz to genialna rzecz. Komfort jazdy jest dużo lepszy. Jedyny minus to wysoka cena utrzymania.
zawieszenie
Joachim
,
02.02.2017
Odpowiedz
Posiadam u siebie to zawieszenie wielowahaczowe i uważam, że jest to bardzo dobre zawieszenie . Całkiem inna jazda jest przy takim zawieszeniu. Polecam samochody z zawieszeniem wielowahaczowym.
droga naprawa
bartuś
,
17.08.2016
Odpowiedz
ja preferuje tylko proste rozwiązania w zawieszeniu, niski koszt naprawy
wiele części
Łukasz
,
04.08.2016
Odpowiedz
Wielowahacz to komfort sam w sobie, ale musimy się liczyć z drogim serwisem, dużo części do wymiany :)
normalna jazda
szcześniak
,
02.05.2016
Odpowiedz
jest niestety z tym udręka, ale jak się nie jeździ po dziurach i normalnie spokojnie to potrafi wytrzymać naprawdę dużo kilometrów
komfort jazdy
Piotr
,
25.04.2016
Odpowiedz
z jednej strony fajne rozwiązanie bo podczas jazdy samochodem czuć jak by płynął, ale z drugiej strony koszty wymiany całego zestawu nie są jednam niskie
niewypał
Kamil
,
19.04.2016
Odpowiedz
Zawieszenie wielowahaczowe to niewypał moim zdaniem... najlepszy zwykły wahacz i jest spokój
Drogi komfort
Bartek
,
11.04.2016
Odpowiedz
Mam w swojej Audi A4 zawieszenie wielowahaczowe i fakt taktem komfort jazdy jest zupełni inny niż na zwykłym, ale też i ceny są dużo wyższe, bo jest więcej elementów do wymiany.

Dodaj swój komentarz