Czujniki parkowania to spore ułatwienie zwłaszcza dla tych kierowców, którzy często poruszają się w ciasnych przestrzeniach. Jednak ułatwienie to bywa zawodne i czasem potrafi przysporzyć problemów. Jakich?

Kierowcy poruszający się głównie w obrębie średnich i dużych miast pokochali czujniki parkowania. To samo dotyczy właścicieli aut o ponadprzeciętnych gabarytach, jak chociażby auta terenowe, SUV-y czy spore limuzyny. W ich przypadku parkowanie, zwłaszcza parkowanie tyłem, bywa prawdziwym wyzwaniem. Z jednej strony każdy chce ustawić swoje auto tak, aby zajmowało ono jak najmniej miejsca (a więc by ustawione było jak najbliżej przeszkody), z drugiej jednak konieczne jest zachowanie odpowiedniego dystansu umożliwiającego swobodne otwieranie drzwi, bagażnika, czy przechodzenie obok samochodu. Czujniki parkowania to rozwiązanie, które bardzo mocno nam te zadania ułatwia. Jednak takie czujniki, jak każdy inny wyrób rozwijającej się technologii, potrafią być zawodne lub po prostu ulegają sporadycznym awariom. Co wówczas?

Usterki czujników parkowania. Jakie sygnały wysyłają uszkodzone czujniki?

Gdy pojawiają się problemy z czujnikami parkowania, zawsze towarzyszą im jakieś sygnały ostrzegawcze. Takim sygnałem równie dobrze może być jednak całkowity brak jakichkolwiek sygnałów, zarówno tych alarmujących, jak i tych, które informują nas o tym, że czujnik działa prawidłowo. Po czym więc możecie rozpoznać, że z czujnikami dzieje się coś złego?

  • Długi, ciągły sygnał po wrzuceniu biegu wstecznego – czujniki parkowania uruchamiają się w momencie, gdy zostaje włączony bieg wsteczny. Jeśli pojawia się sygnał krótki, przerywany, to znak, że czujniki zostały uruchomione i są gotowe do działania. Jeśli jest to przeciągły, jednostajny sygnał, znaczy to, że system wykrył awarię w obrębie całego układu.
  • Brak reakcji czujników – to oczywisty sygnał, że coś złego dzieje się z całym układem czujników parkowania. Może to być drobnostka, w rodzaju uszkodzonego sygnalizatora (czasem sygnał ten jest ustawiony na tak niską głośność, że kierowca w ogóle go nie słyszy), ale może też być efektem poważnej awarii.
  • Nierówne działanie czujników – paleta możliwości jest tu naprawdę szeroka. Czujniki mogą działać z przerwami, mogą sygnalizować niewłaściwą odległość lub mogą mieć zaburzoną czułość.

Zaobserwowanie jakichkolwiek objawów uszkodzenia czujników parkowania powinno skłonić Was do przyjrzenia się bliżej ich funkcjonowaniu. Jak możecie sprawdzić ich działanie?

Diagnoza uszkodzonych czujników. Sprawdzanie czujników z użyciem komputera lub bez urządzenia diagnostycznego

Możemy wyróżnić dwie ogólne metody diagnozowania samochodowych czujników parkowania, którymi są:

  • Metoda elektroniczna – najlepszym rozwiązaniem jest tu wykorzystanie urządzenia diagnostycznego (tzw. komputera) podpinanego pod system i pokazującego dokładnie wszystko, co dotyczy funkcjonowania czujników parkowania. Metoda ta pozwala na tzw. dynamiczne podglądanie pracy czujników, czyli sprawdzanie w trybie stałego podglądu, jak reagują poszczególne czujniki. Użycie urządzenia diagnostycznego z odpowiednim oprogramowaniem pozwala bardzo szybko wykryć, czy wszystkie czujniki są sprawne, a jeśli nie, to który z nich działa nieprawidłowo i na czym ta nieprawidłowość polega.

  • Metoda manualna – tu wkraczamy w obszary przez złośliwych określane mianem „druciarstwa”. W metodzie tej chodzi bowiem o to, aby dokonać diagnozy czujników parkowania najprostszymi możliwymi metodami. Jedną z takich bardzo prostych metod jest z całą pewnością zbadanie każdego czujnika pod kątem generowanych przez niego sygnałów. Prawidłowo działający czujnik parkowania, kiedy jest włączony, generuje ledwo słyszalne pukanie. Dźwięk ten można wyczuć, przykładając dłoń do czujnika lub usłyszeć za pomocą tzw. samochodowego stetoskopu. Na bardziej zaawansowaną diagnozę nie ma tu jednak co liczyć.

A co zrobić w przypadku, gdy czujniki działają, ale nie tak, jak byśmy tego po nich oczekiwali?

Regulacja czujników parkowania. Co można zrobić, gdy czujniki okazują się zbyt czułe?

Czujniki samochodowe wchodzące w skład fabrycznego zestawu parkowania nie mają prawa – o ile tylko nie uległy uszkodzeniu – sprawiać kierowcy jakichkolwiek problemów. Ich czułość, zakres działania i rodzaj generowanych sygnałów ustawiony jest jeszcze na etapie montażu i nie ma prawa ulegać zmianom na skutek zwykłej eksploatacji. Inaczej rzecz ma się w przypadku czujników parkowania wchodzących w skład zestawów akcesoryjnych, do samodzielnego montażu. Takie czujniki mogą przysparzać kierowcom różne problemy, zwłaszcza jeśli są to zestawy słabej jakości. Jednym z często zauważanych problemów w ich przypadku jest nadmierna lub niedostateczna czułość, przy czym zdecydowanie częściej problem jest właśnie ze zbyt czułymi czujnikami parkowania. Co można z tym zrobić?

Jak w każdym przypadku, tak i tutaj rozwiązania bywają różne, poczynając od tych całkowicie niezalecanych, jak np. pokrywanie czujników warstwą lakieru (w celu zmniejszenia ich czułości), aż po rozwiązania zalecane przez samych producentów tychże zestawów. Bardzo często producenci takich gotowych zestawów, przy zbytniej czułości czujników zalecają obrócić je o 180° względem własnej osi. Dlaczego? Ponieważ często są to czujniki o skośnej płaszczyźnie styku ze zderzakiem i obrócenie ich o 180° względem domyślnego ustawienia sprawia, że pole wykrywania przeszkody ulega zmniejszeniu (skróceniu).