Sonda lambda należy do najważniejszych części układu wtrysku paliwa i ma ogromny wpływ na szereg czynników, takich jak m.in. spalanie. Tylko w przypadku całkowitej sprawności sondy silnik może pracować na pełnych obrotach, a jednocześnie nie przekraczać norm emisji spalin.

Pierwsze sondy lambda zaczęły trafiać do seryjnie produkowanych samochodów w 1992 r. Jest to tak de facto czujnik, zamontowany w układzie wydechowym niezależnie od rodzaju paliwa wykorzystywanego w aucie. Podstawową funkcją sondy lambda jest odpowiednie dozowanie  mieszanki paliwowo-powietrznej, przy wykorzystaniu pomiarów zawartości tlenu w spalinach. Dane z sondy lambda są wysyłane do sterownika silnika, który dzięki tym informacjom reguluje skład mieszanki. Aby sonda mogła poprawnie pracować, musi być rozgrzana do odpowiedniej temperatury.

Sondy lambda są montowane w układzie wydechowym, przed i za katalizatorem. Czujnik z jednej strony ma do czynienia z gazami wydechowymi, z drugiej natomiast z powietrzem atmosferycznym. To właśnie powietrze służy jako materiał odniesienia dla pomiarów zawartości tlenu w spalinach.

Sterownik dostaje informacje o składzie mieszanki na podstawie napięcia sondy lambda. Dzięki temu możliwe jest takie sterowanie objętością wtryskiwanego paliwa, aby mieszanka paliwowo-powietrzna miała idealne proporcje. Tylko taka bowiem mieszanka zapewnia efektywne oczyszczanie spalin w katalizatorze.

Samochodowa sonda lambdaJeśli mieszanka jest zbyt bogata, ilość wtryskiwanego paliwa musi zostać obniżona, z kolei przy zbyt ubogiej mieszance objętość paliwa musi zostać podwyższona. Sonda diagnostyczna zamontowana za katalizatorem kontroluje pracę sondy regulacyjnej (przed katalizatorem), przez co sterownik może korygować błędy i odchylenia, wziąwszy pod uwagę zmienione wartości.

Sonda lambda należy do części eksploatacyjnych, a więc takich, które zużywają się wraz z użytkowaniem auta. Warto więc na bieżąco sprawdzać jej stan, aby w razie potrzeby ją wymienić. Sprawna sonda lambda pozwala nawet na 15% redukcję zużycia paliwa, co przy średnim przebiegu rocznym 15 000 km daje oszczędność rzędu 1000 zł! Nie wspominając już o kosztach wynikających np. z długiej i bezproblemowej eksploatacji katalizatora, czy korzyściach z równomiernej, dynamicznej pracy silnika. Nie musimy też martwić się o to, że nie przejdziemy kontroli emisji spalin.

Szczególną odmianą sondy lambda, jest uniwersalna sonda lambda. Jednym z pierwszych producentów tej części jest firma Bosch, która otrzymała za nią nagrodę podczas targów Automechanika 2004 we Frankfurcie w kategorii innowacje. Dzięki opracowaniu takiego typu sondy, można przy pomocy zaledwie 7 modeli pokryć około 60% rynku motoryzacyjnego! Powoduje to obniżkę kosztów, co jest bardzo korzystne z punktu widzenia warsztatów, mechaników ale przede wszystkim – użytkowników.

Na początku 2006 r. Bosch poszerzył swoją ofertę uniwersalnych sond lambda o dwa nowe modele, przeznaczone do samochodów nowszej generacji (mowa tu o sondach planarnych). Mogą być wykorzystywane zarówno jako sondy regulujące, tj. te zamontowane przed katalizatorem, lub też jako sondy kontrolujące, tj. zamontowane za katalizatorem, pełniące zadania w systemie diagnostyki pokładowej EOBD.
Sonda LambdaCzym się różnią uniwersalne sondy lambda od dedykowanych? Otóż, jak sama nazwa wskazuje dedykowane sondy są przeznaczone do konkretnego silnika (grupy silników) samochodu. Oznacza to, że produkt tego typu będzie funkcjonował poprawnie tylko i wyłącznie przy określonych jednostkach napędowych (np. silniki 1.6 wykorzystywane w autach grupy Volkswagena). Dedykowane sondy mają identyczną budowę co sondy stosowane na pierwszy montaż, instaluje się je w miejsce starych części tak jak to się robi w przypadku tarcz hamulcowych czy amortyzatorów.

Z kolei uniwersalne sondy lambda pasują do bardzo dużej liczby samochodów jednocześnie. Jak to jest możliwe? Cały sekret tkwi w budowie i sposobie montażu takiej sondy. Otóż, montaż sondy uniwersalnej odbywa się poprzez dopasowanie kolorów przewodów produktu wcześniej stosowanego, i wykorzystaniu oryginalnej wtyczki zużytej, wymienianej sondy. Jest to możliwe dzięki zastosowaniu specjalnej złączki. Mechanik dopasowuje więc uniwersalną sondę lambda do konkretnego modelu przy użyciu podstawowych narzędzi. W przypadku pomyłki przy podłączeniu przewodów, wtyczkę można zdemontować i podłączyć przewody ponownie, bez ryzyka awarii czy pogorszenia jakości pracy sondy. Daje to stuprocentową pewność prawidłowego i trwałego podłączenia.

Ujednolicenie produktów pozwala na znaczne obniżenie kosztów produkcji, przez co uniwersalne sondy lambda są o wiele tańsze niż ich dedykowane odpowiedniki. Uniwersalne sondy lambda produkowane przez renomowanych producentów spełniają wszystkie wymagania stawiane temu rodzajowi części, a mianowicie są odporne na wysokie temperatury i wibracje, wodę i są przystosowane do rozwiązań wykorzystanych w konkretnym aucie. Większość produktów na polskim rynku posiada wygrawerowane na korpusie logo producenta oraz numer katalogowy, i oferowana jest razem z instrukcją obsługi w języku polskim. Często zakup uniwersalnej sondy lambda jest o wiele bardziej opłacalny niż zakup sondy dedykowanej, takie rozwiązanie jest bowiem tańsze a oferuje ten sam poziom jakości pracy w aucie i dokładnie takie same właściwości. Nic więc dziwnego, że coraz więcej mechaników poleca stosowanie uniwersalnej sondy swoim klientom.

Jeśli zdecydujemy się na kupno uniwersalnej sondy lambda, powinniśmy ją dobrać po takich parametrach jak ilość i kolory kabli, przeznaczenie kabli wychodzących, moc zastosowanej grzałki, potencjał dolny sygnału (wolny czy masa). Gdy już określimy te parametry i zakupimy odpowiednią sondę uniwersalną, możemy zabrać się za jej montaż.

Pierwszym krokiem jest zdjęcie specjalnego kapturka ochronnego z sondy. Odłączamy wtyczkę starej sondy od instalacji. Uwaga, pamiętajmy, że zarówno wtyczka jak i wiązka z niej wychodząca będą nam potrzebne ponownie. Następnie patrzymy na długość wiązki starej sondy i długość kabli wychodzących z nowej sondy uniwersalnej. Obcinamy wiązkę przy starej sondzie w taki sposób, aby po połączeniu z nową sondą długość wiązki była taka sama. Wykręcamy starą, dedykowaną sondę lambda.

Kolejnym etapem jest odizolowanie kabli starej wiązki na długości ok. 6 mm i zidentyfikowanie typu poszczególnych kabli w starej wiązce. Aby ułatwić identyfikację poszczególnych przewodów, załączamy obok prosty schemat wraz z informacją o kolorze. Jeśli mamy jakieś wątpliwości, warto skorzystać z instrukcji obsługi producenta samochodu.

Sprawdźmy, czy na kablach sondy uniwersalnej zamontowane są elementy termokurczliwe. Wsuwamy uprzednio odizolowane końcówki kabli w metalowe tulejki kabli sondy uniwersalnej i zaciskamy je, korzystając z odpowiednich cęgów elektrotechnicznych. Izolujemy połączenia przy pomocy koszulek termokurczliwych i ciepłego powierza, montujemy sondę lambda w aucie (moment dokręcania 47 Nm) i podłączamy wtyczkę do instalacji samochodu. Jak więc widać, wymiana sondy lambda nie należy do najtrudniejszych czynności serwisowych.

Na naszej stronie znajdziesz zarówno dedykowane jak i uniwersalne sondy lambda do wszystkich modeli samochodów. Oferujemy części wyłącznie znanych i renomowanych producentów, niezależnie więc od wybranego rodzaju sondy gwarantujemy jakość oraz niezawodność produktu./p>

Powiązane kategorie towarowe:

Polecani producenci: