Wśród nowości przewidzianych na lato 2023 roku ciekawą propozycją dla polskich kierowców jest model Firestone Firehawk Sport. Ta wyjątkowo sportowa opona może okazać się bardzo atrakcyjna cenowo, zwłaszcza w porównaniu ze swoją bezpośrednią konkurencją.

Amerykańska marka Firestone ma za sobą ciekawą, ale przy tym dość burzliwą historię, która mogła zadecydować o tym, iż ciągle nie cieszy się w Europie należną jej popularnością. Ponad 100 lat obecności na rynku i tytuł pierwszego dostawcy opon OE dla samochodów Forda powinny być dostateczną rekomendacją dla współczesnych kierowców. A nie jest i to nie tylko dlatego, że historia nie zapewnia dobrej przyczepności. W latach 70. Firestone przechodził spory kryzys po tym, jak jego opony pękały podczas jazdy. Kryzys ten przyczynił się zapewne do tego, że marka ta do tej pory nie zawojowała Europy. Wykupienie jej przez koncern Bridgestone zmieniło jednak sporo. Obecnie Firestone zaczyna coraz śmielej zaglądać na nasz rynek, a najnowszy model opony letniej Firestone Firehawk Sport został – jak podają media – w całości zaprojektowany i wyprodukowany w Europie. Czy jednak Firestone Firehawk Sport to dobra opona na europejskie, a więc i polskie drogi?

Firestone Firehawk Sport, czyli opona klasy średniej rywalizująca z oponami premium

Marka Firestone w katalogu koncernu Bridgestone zajęła miejsce producenta opon klasy średniej specjalizującego się zwłaszcza w oponach sportowych. Mając w tej kwestii ogromne doświadczenie, Firestone wywiązuje się z tego zadania więcej niż solidnie. Przykład? W segmencie opon klasy średniej mamy całkiem sporo modeli o usportowionym charakterze czy z elementami typowymi dla opon sportowych. Ale Firestone Firehawk Sport zdaje się być pierwszym modelem klasy średniej, który od początku do końca jest właśnie oponą sportową zgodną z niepisaną definicją tego typu ogumienia samochodowego. Jej faktyczną konkurencją nie są więc inne opony klasy średniej, ale opony premium, a zwłaszcza:

  • Michelin Pilot Sport S 5
  • Bridgestone Turanza 6 (z którego to modelu Firestone Firehawk Sport czerpał pełnymi garściami)
  • Continental Premiumcontact 7
  • Yokohama Advan Neova.

I choć każdy z wymienionych tu modeli pochłoną zdecydowanie więcej kosztów w procesie jego opracowywania oraz produkcji, powstał na bazie zdecydowanie najnowszych technologii i może uchodzić za szczytowe osiągnięcie swoich wytwórców, w rywalizacji z nimi nasz Firestone Firehawk Sport wcale nie znajduje się na straconej pozycji. Przede wszystkim wygrywa niższą, bardziej przystępną dla polskiego kierowcy ceną. Czym jeszcze może się poszczycić?

Bieżnik modelu Firestone Firehawk Sport jest skromny, ale starannie przemyślany. Czym się wyróżnia?

Opona letnia FIRESTONE Firehawk SZ90u 245/45 R18 100Y
Opona letnia FIRESTONE Firehawk SZ90u 245/45 R18 100Y

Czasem można spotkać się z opinią, że bieżnik opony Firestone Firehawk Sport jest bardzo ciekawy. Tak może go oceniać jedynie ktoś, kto nie jest w stanie porównać go ze słynącymi z ekstrawagancji bieżnikami opon koreańskich lub japońskich i kto nie widział na oczy poprzednika modelu Firestone Firehawk Sport, czyli Firestone Firehawk SZ90 lub słynnego Firestone Firehawk Indy 500. Bieżnik opony Firestone Firehawk Sport nie jest ciekawy, ale z całą pewnością jest starannie przemyślany i zaprojektowany tak, by spełniał ściśle określone, mocno sportowe wymagania. Mamy tu więc do czynienia z bieżnikiem:

  • asymetrycznym o typowo sportowym profilu;
  • charakteryzującym się również asymetrycznym kątem ścian poszczególnych żeber opony, co zwiększa sztywność boczną i zapobiega odkształceniom pojedynczych bloków;
  • zapewniającym optymalną powierzchnie styku koła z nawierzchnią drogi;
  • posiadającym cztery kanały wodne rozłożonych w sposób zapewniający maksymalnie szybkie odprowadzanie wody sprzed czoła opony;
  • o zmiennym profilu trzech żeber środkowych, dzięki czemu rozkład nacisku na oponę jest bardziej zrównoważony, a tarcie na mokrej nawierzchni poprawione.

To, co nie stanowi już elementu bieżnika, ale również przekłada się na efektywność opony i odczucia związane z prowadzeniem samochodu wyposażonego w model Firestone Firehawk Sport, to stalowe wzmocnienia osnowy o bardzo dużej wytrzymałości. Wzmocnienia te są wyczuwalne dla kierowcy – poprzez zwiększoną reaktywność zapewnianą przez oponę, a także dla jego portfela – dzięki lepszej odporności na uszkodzenia mechaniczne i ogólne zużycie.

Zaawansowana mieszanka gumowa zastosowana w modelu Firestone Firehawk Sport. Czego możecie się dzięki niej spodziewać?

Opona osobowa letnia FIRESTONE Firehawk Sport 225/45 R18 95 Y
Opona osobowa letnia FIRESTONE Firehawk Sport 225/45 R18 95 Y

Bieżnik jest ważny, ale jak w przypadku każdej nowoczesnej opony – a zwłaszcza w przypadku nowoczesnej opony sportowej – to nie bieżnik decyduje o efekcie końcowy, ale zastosowana do produkcji danego modelu mieszanka gumowa. W oponie letniej Firestone Firehawk Sport mamy do czynienia z mieszanką gumową o bardzo zaawansowanym składzie, o którym – co zrozumiałe – nie wiemy wszystkiego, a który najwyraźniej ma wiele wspólnego z mieszankami stosowanymi przez Bridgestone w swoich flagowych modelach. W mieszance gumowej opony Firestone Firehawk Sport mamy więc:

  • mieszalną żywicę,
  • połączenie wypełniającej mieszankę krzemionki z dodatkiem polimerów,
  • reaktywny proces mieszania cząsteczek gumy na poziomie nano.

Wszystkie wymienione tu zabiegi i technologie mają na celu zapewnienie maksymalnej spoistości, która zapobiegnie pękaniu czy rozwarstwianiu się bieżnika. W oponie sportowej, a taką przecież jest Firestone Firehawk Sport, absolutnie nie ma bowiem miejsca na mikrouszkodzenia mogące przy dużych prędkościach i przeciążeniach doprowadzić do katastrofy. Ponieważ opisywany model jest absolutną nowością, wciąż niewiele wiemy, na ile opisany cel został osiągnięty. Czy zastosowana mieszanka gumowa przetrwa próbę czasu i przejechanych kilometrów? Odpowiedź na to pytanie poznamy zapewne już wkrótce.

Inne modele opon Firestone:

Firestone Roadhawk, Firestone Multiseason