Ktoś – bo przecież nie Wy sami – jadąc zimą na letnich oponach, wziął udział w kolizji drogowej. Teraz zastanawia się nad konsekwencjami tego zdarzenia, w tym między innymi nad tym, jak do sprawy podejdzie jego ubezpieczyciel. A ten podejść może do niej rozmaicie, tak jak i rozmaicie może ocenić to sama policja. Czego ktoś taki może się spodziewać? Wypłaty odszkodowania czy wystawienia mandatu?

Czy jazda zimą na letnich oponach to coś złego? Jak patrzy na to polskie prawo, a co myślą o tym sami kierowcy?

W Polsce, w przeciwieństwie do niektórych innych krajów europejskich, nie ma bezwzględnego prawnego obowiązku używania opon zimowych w okresie zimowym. Przepisy ruchu drogowego w Polsce wymagają od kierowców dostosowania pojazdu do warunków panujących na drodze, ale nie określają konkretnie, że muszą to być opony zimowe zakładane na określone miesiące. Z punktu widzenia prawa kluczowym aspektem jest zapewnienie odpowiedniej przyczepności pojazdu do nawierzchni. Tymczasem, w przypadku jazdy w warunkach zimowych, takich jak śnieg, lód, czy niska temperatura, opony letnie nie są w stanie zapewniać odpowiedniej przyczepności, co może być uznane za naruszenie przepisów o bezpiecznym prowadzeniu pojazdu. Jeśli więc doszłoby do wypadku lub stłuczki, fakt używania opon letnich może wpłynąć na ocenę sytuacji tak przez policję, jak i ubezpieczycieli.

Kierowca, jadąc zimą na oponach letnich i doprowadzający do kolizji, musi liczyć się z:

  • odpowiedzialnością za wypadek – kluczowym elementem będzie ustalenie, czy stan opon miał wpływ na przyczynę kolizji. Jeśli opony letnie przyczyniły się do zdarzenia (na przykład przez dłuższą drogę hamowania na śniegu czy lodzie), kierowca może zostać uznany za odpowiedzialnego za wypadek;
  • karą i konsekwencjami prawnymi – jeśli policja stwierdzi, że używanie opon letnich w warunkach zimowych przyczyniło się do wypadku, kierowca może zostać ukarany mandatem lub innymi konsekwencjami prawnymi, na przykład za niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych;
  • negatywną percepcją społeczną – poza konsekwencjami prawnymi i finansowymi, istotny jest również aspekt bezpieczeństwa i oceny konkretnych działań w oczach innych kierowców. W Polsce coraz bardziej docenia się znaczenie używania opon zimowych w warunkach zimowych, a nieodpowiednie opony mogą być postrzegane jako lekceważenie bezpieczeństwa, przez co używający ich kierowcy trafiają coraz częściej pod pręgież surowej opinii publicznej.

Jazda na oponach letnich zimą w Polsce, szczególnie w sytuacji, gdy przyczyni się to do kolizji, może mieć poważne konsekwencje prawne, finansowe i społeczne. A czy może odbić się na ubezpieczeniu kierowcy?

Czy kolizja zimą na letnich oponach oznacza utratę odszkodowania? Jak takie zdarzenie przekłada się na odpowiedzialność cywilną?

Opona zimowa DĘBICA Frigo HP2 215/65 R16 98H
Opona zimowa DĘBICA Frigo HP2 215/65 R16 98H

Jeśli ktoś z Waszych znajomych doprowadził lub choćby tylko uczestniczył w kolizji zimą na terenie naszego kraju, a jego samochód wyposażony był wówczas w opony letnie, może to mieć dla niego istotne konsekwencje zarówno w kontekście ubezpieczenia, jak i odpowiedzialności cywilnej:

Jeśli chodzi o ubezpieczenie i ewentualne odszkodowanie, to bez względu na rodzaj polisy, sytuacja może wyglądać podobnie. I tak:

  • ubezpieczenie OC (Odpowiedzialność Cywilna) jest w Polsce obowiązkowe i pokrywa szkody wyrządzone innym osobom oraz pojazdom. Jednakże, jeśli do kolizji przyczyniły się opony letnie używane w warunkach zimowych, ubezpieczyciel może ocenić to jako naruszenie zasad bezpiecznego użytkowania pojazdu, a to z kolei będzie mieć negatywny wpływ na proces likwidacji szkody;
  • ubezpieczenie AC (Autocasco) jest dobrowolne i pokrywa szkody własnego pojazdu, ale w razie wystąpienia opisanego przez nas przypadku, sytuacja może być bardziej skomplikowana. Ubezpieczyciel może bowiem uznać, że jazda na oponach letnich w warunkach zimowych jest formą ryzyka zwiększonego, co będzie skutkowało obniżeniem wypłaty odszkodowania lub nawet jego odmową.

Do tego dochodzi również klasyczny „drobny druczek” w każdej polisie AC, w której może znaleźć się zapis nakładający na kierowcę obowiązek jazdy zimą na oponach zimowych, a być może nawet zgodnych ze ściśle określonymi wymaganiami. I wówczas, po kolizji na oponach letnich, pechowy kierowca może pożegnać się z odszkodowaniem.

A jak ma się sprawa z odpowiedzialnością cywilną? W tym przypadku możemy mówić o:

  • odpowiedzialności za szkody – jeśli w wyniku kolizji powstały szkody materialne lub osobowe, kierowca pojazdu na oponach letnich może ponosić zwiększoną odpowiedzialność cywilną. Nawet jeśli szkody zostaną pokryte przez ubezpieczenie OC, kierowca może być obciążony dodatkowymi kosztami, jeśli zostanie uznany za bardziej odpowiedzialnego z powodu nieodpowiednich opon;
  • możliwych konsekwencjach prawnych – w sytuacji, gdy do kolizji przyczyniły się opony letnie, mogą zostać wyciągnięte konsekwencje prawne, takie jak mandat za niewłaściwe wyposażenie pojazdu. W poważniejszych przypadkach, gdzie doszło do szkód osobowych, konsekwencje mogą być bardziej dotkliwe;
  • utracie reputacji i kosztach dodatkowych – poza bezpośrednimi konsekwencjami finansowymi, kierowca uczestnicząc w podobnej kolizji musi liczyć się z utratą reputacją „bezpiecznego kierowcy” w oczach swojego ubezpieczyciela. Może to wpłynąć na przyszłe składki ubezpieczeniowe i warunki polis.

Jak widać, używanie opon letnich zimą, w Polsce, może skutkować całą masą nieprzyjemności. W grę wchodzi zwiększona odpowiedzialność cywilna oraz zmiana decyzji ubezpieczyciela co do wypłaty odszkodowania. Jeśli więc ktoś z Waszych znajomych – bo przecież nie Wy sami – zamierza faktycznie jeździć zimą na oponach letnich, wiecie już, co o tym myśleć. I przed czym go ostrzegać!