Łożysko koła jest jedną z tych części, o której istnieniu bardzo często i chętnie zapominamy. Dlaczego? Wynika to przede wszystkim z faktu, iż łożyska kół są częściami samoobsługowymi i praktycznie bez wyjątku nie podlegają wymianom profilaktycznym. O istnieniu łożyska przypominamy sobie dopiero wówczas, gdy pojawi się charakterystyczny szum i luz na jednym z kół. Ale kiedy to już nastąpi, powinniśmy działać natychmiastowo.

Funkcja i eksploatacja łożyska koła

Zadanie, jakie pełni w samochodzie łożysko koła, jest bardzo proste – jego rolą jest umożliwienie swobodnego ruchu koła podczas poruszania się pojazdu oraz utrzymanie koła w takiej pozycji, jaką przewidują dla niego poszczególne elementy układu zawieszenia oraz układu kierowniczego. Mówiąc krótko, łożysko jest elementem po części mocującym, stabilizującym i gwarantującym prawidłową pracę koła.

Budowa łożysk kół samochodowych jest bardzo prosta i jednocześnie zwykle bardzo solidna. Elementy te, o ile nie posiadają żadnych wad konstrukcyjnych i pochodzą od solidnych producentów, należą do jednych z najtrwalszych części w każdym samochodzie. Jednak jak każda inna część, również i łożysko koła podlega zużyciu na skutek eksploatacji, zwłaszcza eksploatacji intensywnej. Szacunkowo czas życia łożyska można określić na około 150 tys. przejechanych kilometrów, jednak wszystko tak naprawdę zależy od całej masy czynników. W wyjątkowo niekorzystnych okolicznościach, zwłaszcza jeśli mamy do czynienia z łożyskiem słabej jakości, żywotność tego elementu może drastycznie spaść. Na szczęście zwykle, zanim łożysko koła całkowicie się rozsypie, mamy szansę zauważyć kilka sygnałów ostrzegawczych. Jakie to sygnały?

Typowe objawy awarii łożyska koła

Łożysko koła przeżywające swoje ostatnie chwile można rozpoznać po dwóch dość charakterystycznych objawach. Pierwszym objawem jest specyficzny, szumiąco-huczący dźwięk wydawany przez toczące się koła. Na problemy z łożyskiem wskazuje zwłaszcza to, że szum ten słyszalny jest przede wszystkim podczas jazdy na wprost i zanikający podczas pokonywania zakrętów. Niestety, sam szum, choć wskazuje na problem z łożyskiem, nie określa nam, w którym kole tkwi problem. Dotyczy to zwłaszcza tych konstrukcji, w których głównym elementem zawieszenia jest belka roznosząca hałas i drgania po całym tyle samochodu. W takich przypadkach, aby zyskać pewność, należy unieść samochód na podnośniku i dynamicznie pokręcić podejrzanym kołem. Jeśli usłyszymy wyraźny, huczący dźwięk, łożysko w tym kole jest już rozsypane i nadaje się do natychmiastowej wymiany. Łożysko, które nadal będzie całe, może jednak nie wydawać na podnośniku tego charakterystycznego dźwięku. Aby zlokalizować dokładne miejsce awarii, należy więc dodatkowo sprawdzić luz na kole, pojawiający się w każdej jego płaszczyźnie.

Wymiana łożyska koła samochodowego

Stopień skomplikowania wymiany łożyska koła zależy przede wszystkim od modelu auta i naszych umiejętności. W starszych samochodach, np. w Fiacie Uno, wymiana łożyska koła jest banalnie prosta i wystarczy jedynie podstawowa wiedza o mechanice. W przypadku nowoczesnych konstrukcji prawdopodobnie nie obejdzie się już bez pomocy wykwalifikowanego mechanika.

Bez względu na to, czy problem pojawił się w nowym czy w starym aucie, powinniśmy rozważyć zalecaną przez wielu fachowców wymianę łożysk w obu kołach tej samej osi. Zalecenie to wynika z tego, że żywotność łożysk na obu kołach z reguły jest do siebie bardzo zbliżona i awaria jednego oznacza rychłe pojawienie się problemów z drugim.