Możliwość ładowania samochodu elektrycznego ze zwykłego gniazdka sieciowego to bez wątpienia jedna z największych zalet technologii elektromobilnej. Czy jednak każdy i zawsze może tak ładować swojego „elektryka”? W jaki sposób robić to prawidłowo?

Miłośnicy samochodów elektrycznych, pytani o największe zalety takiego pojazdu, niemal zawsze w TOP 3 wymieniają możliwość ładowania „elektryka” ze zwykłego gniazda sieciowego, które każdy z nas ma w swoim domu, w pracy i do którego dostęp może uzyskać praktycznie wszędzie, gdzie tylko doprowadzono prąd. Ładowanie samochodu elektrycznego odbywa się za pośrednictwem specjalnego zasilacza. Zasilacz ten niektórzy porównują ze zwykłym kablem do laptopa, tylko w powiększonej wersji. Taki zasilacz typu „cegła” praktycznie zawsze dołączany jest do nowego samochodu elektrycznego i każdy z Was może z niego spokojnie korzystać. Jeśli takiego zasilacza nie dostaliście wraz z autem (być może kupiliście auto używane i jego poprzedni właściciel gdzieś go stracił) lub też chcecie wymienić go na inny, lepszy, odpowiedni model znajdziecie w sekcji „Mobilne stacje ładowania” na iParts.pl. A jak takim zasilaczem należy się posługiwać? Co robić, a czego unikać? I kiedy warto wymienić zasilacz na inny, lepszy i mocniejszy?

Jak powinien przebiegać prawidłowy proces ładowania „elektryka” z gniazdka sieciowego?

Mobilna stacja ładowania, ładowarka Platinet Typ 2 16 A 11 kW 3 fazy
Mobilna stacja ładowania, ładowarka Platinet Typ 2 16 A 11 kW 3 fazy

Ładowanie samochodu elektrycznego ze zwykłego gniazdka to opcja najtańsza, najdostępniejsza i często również najwygodniejsza, ale przy tym zdecydowanie najwolniejsza. Z gniazdka ładujemy więc albo wówczas, gdy mamy naprawdę sporo czasu i możemy spokojnie podpiąć naszego „elektryka” na kilkanaście czy wręcz kilkadziesiąt godzin, albo gdy ładujemy auto regularnie, codziennie lub nawet kilka razy dziennie, przy każdej możliwej okazji. A jak wygląda procedura ładowania „elektryka” z domowego gniazdka?

Krok 1. Zasilacz przenośny, czyli mobilna stacja ładowania – każde auto elektryczne powinno mieć odpowiedni, pasujący do niego zasilacz na wyposażeniu. Jeśli nie ma, a Wy chcecie ładować swój pojazd tanim prądem prosto z gniazdka, zapraszamy po nowy zasilacz do naszego sklepu.

Krok 2. Gniazdo sieciowe – podpinając auto elektryczne do gniazda, starajcie się wybierać gniazda z uziemieniem. Gniazdo nieuziemione może zostać przez komputer pokładowy lub sam zasilacz odrzucone jako niebezpieczne.

Krok 3. Podłączenie zasilacza do gniazda sieciowego – jeśli macie już zasilacz (zwany też konektorem) oraz odpowiednie gniazdo sieciowe, możecie połączyć oba te elementy. Zapalenie się kontrolek na zasilaczu oznajmi Wam gotowość do ładowania.

Urządzenie do ładowania, ładowarka przenośna 2,3 kW TYP 2 VW
Urządzenie do ładowania, ładowarka przenośna 2,3 kW TYP 2 VW

Krok 4. Podłączenie zasilacza do auta elektrycznego – konektor wpięty w gniazdo sieciowe i przygotowany do ładowania (zapalone kontrolki), możecie teraz połączyć z Waszym „elektrykiem”.

Krok 5. Ładowanie „elektryka” z gniazda sieciowego – po rozpoczęciu procesu ładowania samochodu ze zwykłego, domowego gniazdka, cały jego przebieg możecie ustalać i obserwować z pozycji kierowcy za pomocą komputera pokładowego.

Krok 6. Koniec procesu ładowania samochodu – koniec procesu ładowania może nastąpić samoistnie, gdy bateria osiągnie ustalony przez Was poziom naładowania, lub w sposób wymuszony, kiedy sami zdecydujecie się to ładowanie przerwać.

Uwaga! Wymuszanie zakończenia procesu ładowania samochodu elektrycznego poprzez wypięcie zasilacza z gniazda sieciowego jest niewskazane. Na łączeniu konektora z gniazdem może dojść do niebezpiecznego iskrzenia.

Ładowanie samochodu elektrycznego ze zwykłego gniazdka jest, jak już wspomnieliśmy, procesem czasochłonnym i długotrwałym. W pewnych ramach można go jednak przyśpieszyć, o ile tylko pozwoli Wam na to samo gniazdko oraz posiadany zasilacz. W jaki sposób możecie to zrobić?

Czy i kiedy warto wymienić mobilną stacje ładowania na mocniejszą? Co można w ten sposób zyskać?

Mobilna stacja ładowania, ładowarka Typ1 3.6 kW 16 A 5 metrów
Mobilna stacja ładowania, ładowarka Typ1 3.6 kW 16 A 5 metrów

Standardowe, domowe gniazda sieciowe oferują prąd o napięciu 230 V (nowe gniazda wytrzymują do 250 V) i natężeniu od 10 do 16 amperów. Oznacza to, że auto elektryczne ładowane z takiego gniazda może być ładowane prądem o mocy od 2,3 kW do 3,7 kW. Różnica pomiędzy 2,3 a 3,7 może okazać się dla Was na tyle istotna, że będziecie chcieli sięgnąć po tę większą moc, co pozwoli Wam ładować swojego „elektryka” po prostu szybciej. W jaki sposób możecie to osiągnąć? Przede wszystkim konieczne będzie spełnienie trzech podstawowych warunków, którymi są:

  1. Gniazdo sieciowe dostosowane do natężenia 16 A – informację o tym powinniście znaleźć na obudowie gniazda lub u jego sprzedawcy.
  2. Właściwa, zgodna z nowymi normami instalacja elektryczna – nowoczesne instalacje niemal zawsze umożliwiają korzystanie z 16 amperów natężenia prądu z gniazda sieciowego.
  3. Bezpiecznik o wartości 16 A – wartość ta nie może być ani mniejsza, ani większa, aby nie przepuszczała większego prądu.

No i sam zasilacz. Niektóre mobilne stacje ładowania aut elektrycznych umożliwiają ustawianie amperażu zgodnego z oczekiwaniami kierowcy. W takich zasilaczach wystarczy wybrać natężenie 16 A i auto będzie ładowało się z mocą 3,7 kW (zamiast domyślnego 2,3 kW) na godzinę. Część zasilaczy ma jednak ustawiony amperaż na sztywno i zawsze będą czerpały prąd z natężeniem zwykle 10 A (co da 2,3 kW mocy). Jeśli jednak Wasze auto jest w stanie obsłużyć ładowanie mocą 3,7 kW, a zdecydowana większość to obecnie potrafi, wystarczy wówczas wymienić zasilacz na nowy, dostosowany do Waszych potrzeb, i cieszyć się szybszym ładowanie „elektryka” ze zwykłego gniazda. Tanio i wygodnie, gdziekolwiek będziecie.