Wymiana tarcz hamulcowych nie stanowi trudnej czynności, przez co możliwa jest do sprawnego przeprowadzenia we własnym garażu. Jak krok po kroku wymienić tarcze hamulcowe?

Zanim przystąpimy do wymiany tarcz hamulcowych upewnijmy się, że stare tarcze nadają się do wymiany. Po czym możemy to rozpoznać? Wystarczy przy pomocy suwmiarki zmierzyć ich grubość. Informacje o standardowej i dopuszczalnej grubości tarcz hamulcowych znajdziemy w ich instrukcji obsługi oraz na stronach niektórych producentów. Bardziej doświadczeni kierowcy będą w stanie oszacować stan tarcz hamulcowych po ocenie wzrokowej – jeżeli posiadają one spory rant, to najwyższa pora wymienić je na nowe. 

Jeżeli jesteśmy pewni, że tarcze hamulcowe w naszym samochodzie nadają się do wymiany, możemy przystąpić do kolejnej czynności, czyli zabezpieczenia i podniesienia auta. W tym celu warto podłożyć pod koła samochodu drewniane klocki, aby auto nie osunęło nam się w trakcie podnoszenia. Następnie podkładamy lewarek pod auto, luzujemy śruby, podnosimy auto i zdejmujemy koło. Wówczas zacisk i tarcze hamulcowe mamy na wyciągnięcie ręki, więc możemy dokładniej ocenić ich stan. Nie musimy sprawdzać stanu klocków hamulcowych, ponieważ każdorazowo, podczas wymiany tarcz hamulcowych powinniśmy zaopatrzyć się także w nowy komplet klocków. Powód jest prosty – klocki dopasowują się do tarcz hamulcowych, przez co pozostawienie starych klocków hamulcowych może przynieść odwrotny efekt, w porównaniu do tego, czego oczekiwaliśmy. 

W dalszej kolejności możemy przystąpić do wykręcania zacisku hamulcowego. W większości przypadków powinien być on przykręcony za pośrednictwem dwóch śrub. Możliwe jest, że śruby te będą zapieczone – wówczas możemy sobie pomóc, używając WD-40. Wymontowany zacisk należy zabezpieczyć, aby nie wisiał na przewodach hamulcowych, gdyż może to doprowadzić do ich uszkodzenia. Teraz będziemy mogli przystąpić do demontażu klocków hamulcowych, które znajdują się w zacisku. Następnie możemy zdjąć tarczę hamulcową – w tym celu wystarczy odkręcić śrubę zabezpieczającą i zdjąć samą tarczę. 

Pamiętajmy, aby dokładnie wyczyścić powierzchnię czołową piasty. W przypadku, gdy tarcza nie będzie do niej idealnie przylegać możemy doprowadzić do powstania bicia na tarczach, co może przełożyć się na powstanie drgań na kierownicy. W dalszej kolejności należy wcisnąć tłoczek do zacisku (w tym celu najlepiej jest wykorzystać specjalny ściągacz), po czym możemy wyjąć wewnętrzny klocek – wystarczy, że podważymy go śrubokrętem. Stary klocek wewnętrzny zastępujemy nowym i przystępujemy do montażu nowej tarczy hamulcowej, koniecznie pamiętając, że trzeba ją przed założeniem odtłuścić. 

Nową tarczę hamulcową należy przykręcić wraz ze śrubą zabezpieczającą. Po tej czynności możemy włożyć w zacisk klocek zewnętrzny, po czym umieszczamy zacisk na swoim miejscu. Gdy upewnimy się, że wszystko jest prawidłowo i solidnie założone możemy przystąpić do montażu koła. Przed wyruszeniem w trasę z nowymi klockami i tarczami hamulcowymi pamiętajmy, aby kilkukrotnie nacisnąć na pedał hamulca, aż zrobi się twardy.