Charakterystyczne stukanie dochodzące z okolicy przedniego zawieszenia to tylko jeden z objawów typowych dla zużytych przegubów półosi. Znacznie mniej oczywistym sygnałem są wibracje odczuwalne na kierownicy, a czasem wręcz na całym nadwoziu. Co jeszcze może ostrzegać nas o zużyciu przegubów półosi? Co w największym stopniu przyczynia się do przyśpieszenia tego procesu?

Typowe objawy zużycia przegubów półosi

Kiedy podczas ruszania lub przyśpieszania samochodem ze skręconymi kołami, z okolicy przedniego zawieszenia zaczynają dochodzić nas niepokojące dźwięki przypominające metaliczne postukiwanie, powinniśmy natychmiast zainteresować się stanem przegubów półosi. Dlaczego? Ponieważ jest to bezwzględnie najczęściej spotykany objaw ich zużycia. Te niepokojące, stukające dźwięki to jeden z najoczywistszych sygnałów, iż przeguby napędowe półosi zużyły się w stopniu na tyle dużym, że pojawiły się już luzy pomiędzy poszczególnymi elementami współpracującymi w przegubie zewnętrznym, czyli w tym, który umieszczony jest przy kole.

Jednak samo stukanie podczas wyżej opisanej sytuacji to nie wszystko. Zużyte przeguby półosi mogą wysyłać również inne, znacznie mniej oczywiste sygnały. Jednym z takich sygnałów są wibracje, które dochodzą do koła kierownicy (są na nim dość wyraźnie odczuwalne) lub nawet rozchodzące się po całym nadwoziu. Ten objaw zużycia przegubów jest trudniejszy do zidentyfikowania i nieco utrudnia prawidłową diagnozę. Należy jednak potraktować go niezwykle poważnie. Dlaczego? Ponieważ wibracje tego rodzaju to znak, że zużyciu uległ nie tylko przegub zewnętrzny, ale i wewnętrzny. Możliwym jest, że to właśnie zużycie przegubu wewnętrznego jest główną przyczyną tego zjawiska. Przegub ten umieszczony jest na wyjściu z mechanizmu różnicowego i charakteryzuje się zwykle znacznie większą żywotnością, niż przegub zewnętrzny. Objawy jego zużycia pojawiają się rzadziej i być może z tego powodu nie są tak powszechnie znane. Musimy jednak pamiętać, iż do zużycia tego elementu z biegiem czasu może dojść w każdym aucie, a jednym z charakterystycznych objawów jego zużycia będą właśnie takie „tajemnicze” wibracje rozchodzące się po całym nadwoziu, których to wibracji nie jesteśmy w stanie wyeliminować w żaden inny sposób, niż przez wymianę uszkodzonego elementu.

Przyczyny zwiększonego zużycia przegubów

W przypadku zużycia przegubów półosi mamy do czynienia z dwoma najczęstszymi czynnikami wpływającymi na przyśpieszenie tego procesu. Pierwszym czynnikiem są błędy eksploatacyjne polegające m. in. na braku stałej kontroli stanu tzw. manszety, czyli gumowej osłony przegubów. Osłona ta, choć jest zdecydowanie najtańszym elementem przegubu, jest też elementem bodajże najistotniejszym, ponieważ odpowiada za ochronę części przed zabrudzeniami oraz czynnikami atmosferycznymi. Dlatego tak ważne jest to, aby kontrolować stan gumowej osłony przy każdej nadarzającej się okazji i w przypadku odkrycia najmniejszego nawet uszkodzenia, dokonać jej natychmiastowej wymiany.

Drugim czynnikiem przyśpieszającym zużywanie się przegubów półosi są przeciążenia generowane przez układ napędowy. Gwałtowne ruszanie na skręconych kołach lub przyśpieszanie na zakrętach nieodmiennie przyczynia się do szybszego zużycia przegubów. Nie bez powodu najkrótszą żywotnością cieszą się przeguby w samochodach używanych przede wszystkim w mieście, a najdłuższą w samochodach pokonujących głównie długie trasy. Im więcej skrętów, szarpnięć i manewrów, tym większe zużycie przegubów półosi.