Przepustnica i przewody podciśnieniowe

Przepustnica to element układu dolotowego powietrza w silnikach benzynowych. Umiejscowiona jest pomiędzy kolektorem dolotowym, a filtrem powietrza. Jej podstawowym zadaniem jest regulowanie ilości powietrza dostającego się do cylindrów i komory spalania. Kompletny korpus przepustnicy wyposażony jest w silnik krokowy, który utrzymuje obroty silnika na biegu jałowym oraz czujnik położenia przepustnicy, informujący układ sterowania silnika o jej aktualnym wychyleniu. Stopień otwarcia przesłony przepustnicy kontrolowany jest przez kierowcę i zależy od stopnia wychylenia pedału gazu, wpływając tym samym na moment powstania zapłonu oraz ilość dostarczanego do cylindrów paliwa.

Wszelkie przestoje w pracy przepustnicy są w większości przypadków związane z jej zabrudzeniem. Gromadzące się w kanałach dolotowych zanieczyszczenia, osady i inne zabrudzenia zakłócają prawidłowy przepływ powietrza, powodując jej niestabilną pracę. Zdarza się również, że w wyniku długiej lub nieprawidłowej eksploatacji oraz awarii innych elementów układu dolotowego sama przepustnica ulega zużyciu. Uszkodzeniu mogą ulec między innymi przewody podciśnieniowe, zawór uchylny i sprężyna zamykająca - wówczas cały zespół przepustnicy może wymagać wymiany. Głównym objawem uszkodzenia przepustnicy są skoki oraz utrzymywanie się podwyższonych obrotów na biegu jałowym, gaśnięcie silnika przy nagłym odjęciu gazu, dławienie silnika podczas przyspieszania oraz zauważalny spadek mocy. W przypadku zaobserwowania jakichkolwiek niepokojących zmian należy bezzwłocznie skorzystać z usług wyspecjalizowanego warsztatu samochodowego i w razie potrzeby wymienić uszkodzone elementy na nowe – pamiętając, aby wybierać produkty wysokiej jakości.