Dodaj opinię
Producent | Numery OEM |
---|
A.P. | HB 1963 |
A.P. | HB 6201 |
A.P. | HB 6202 |
A.P. | HB 8015 |
CITRO | 2055 83 |
CITRO | 2055 N1 |
CITRO | 2055 Q5 |
CITRO | 91 521 170 |
CITRO | 96 144 853 |
CITRO | 97 531 981 |
HAVAM | AP0141 |
HAVAM | AP3016 |
LUK | 316 0059 16 |
LUK | 316 0059 30 |
LUK | 316 0066 30 |
LUK | 318 0030 16 |
LUK | 318 0105 10 |
LUK | 318 0105 30 |
LUK | 318 0107 10 |
LUK | 318 0107 30 |
LUK | 318 0120 10 |
LUK | 618 0636 00 |
PEUGE | 2055 09 |
PEUGE | 2055 20 |
PEUGE | 2055 30 |
PEUGE | 2055 37 |
PEUGE | 2055 38 |
PEUGE | 2055 47 |
PEUGE | 2055 48 |
PEUGE | 2055 83 |
PEUGE | 2055 94 |
PEUGE | 2055 95 |
PEUGE | 2055 A5 |
PEUGE | 2055 N1 |
PEUGE | 2055 N6 |
PEUGE | 2055 Q5 |
QUINTON HA | C1070AF |
SACHS | 08 1862 127 043 |
SACHS | 08 1862 932 102 |
SACHS | 76 1862 639 001 |
SACHS | 86 1862 932 102 |
TALBO | 00 138 575 00 |
TALBO | 00 138 575 91 |
TALBO | 00 138 575 93 |
TALBO | 00 138 576 00 |
TALBO | 00 138 576 91 |
TALBO | 2055 20 |
TALBO | 2055 30 |
TALBO | 4949 3S |
VALEO | 079876 |
VALEO | 079926 |
VALEO | 263 165 |
VALEO | 263142 |
VALEO | 279346 |
VALEO | 279425 |
VALEO | 279426 |
VALEO | 359 271 |
VALEO | 616 695 |
VALEO | 691 951 |
VALEO | 803118 |
VALEO | 803130 |
VALEO | 803167 |
VALEO | D108X |
VALEO | D137H |
VALEO | D137S |
VALEO | D385S |
VALEO | D395S |
VALEO | D396S |
VALEO | D514S |
VALEO | D515S |
VALEO | D577S |
VALEO | D581S |
VALEO | D596S |
CITROËN
|
PEUGEOT
|
ROVER
|
TALBOT
|
Zadaj pytanie na temat tego produktu
Tarcza sprzęgła to element układu sprzęgłowego, bezpośrednio odpowiedzialny za przenoszenie napędu z wału korbowego na wał sprzęgowy. Działanie tej części opiera się na wykorzystaniu siły tarcia poprzez docisk elementów. Charakterystyką pracy tarczy sprzęgła jest funkcjonowanie w warunkach dużej siły tarcia oraz wysokich temperatur, zatem wymagana jest maksymalna wytrzymałość okładziny ciernej tarczy. W zależności od producenta, powstaje ona z różnych materiałów, wśród których coraz popularniejsze stają się włókna węglowe. Doskonale znoszą one próbę czasu, dzięki odporności na uszkodzenia mechaniczne oraz wysokie temperatury. Jednak tarcza sprzęgła może być wykonana również z włókna szklanego czy z hartowanego metalu.
Przeważnie tarcza sprzęgła wyposażona jest w tłumik drgań, który zapobiega ich powstawaniu nawet podczas gwałtownego użycia sprzęgła. Tłumik powstrzymuje również przeciążenia, powstające w takich sytuacjach. Należy podkreślić, że element ten jest niezbędny przy tarczy, o ile w samochodzie nie jest wykorzystywane koło dwumasowe, gdyż wtedy to ono zajmuje się redukcją drgań.
Troska o stan tarczy polega przede wszystkim na jej prawidłowym użytkowaniu. Zbyt częste korzystanie ze sprzęgła, jazda na tzw. półsprzęgle, czy też dociskanie pedału sprzęgła do oporu nie służą ani tarczy, ani żadnemu z pozostałych elementów układu. Problem, który zmusza do wymiany tarczy to najczęściej zmniejszenie grubości okładziny ciernej, która znacząco obniża efektywność pracy elementu. Poprawnie użytkowana tarcza sprzęgła powinna pozostać sprawna nawet po przejechaniu 120-140 tys. km, choć oczywiście zależy to także od jakości jej wykonania.