Przewody zapłonowe odpowiadają za przekazywanie prądu z cewki zapłonowej bezpośrednio na świece. To typowy element eksploatacyjny samochodu, niestety dosyć podatny na różnego rodzaju awarie.
Największa trwałość cechuje oryginalne przewody zapłonowe, wykorzystane podczas pierwszego montażu fabrycznego w samochodzie. Takie przewody wytrzymują przebiegi nawet do 200 tys. kilometrów, oczywiście pod warunkiem, że nie dojdzie do ich uszkodzenia mechanicznego lub termicznego.
Producenci zamiennych przewodów zapłonowych zalecają, by wymieniać je mniej więcej co 40 – 60 tys. km przebiegu. Proces eksploatacji samochodu sprawia bowiem, że dochodzi do utleniania styków przewodów. Powoduje to znaczny wzrost oporności i może tym samym doprowadzić do uszkodzenia cewki zapłonowej. Ponadto eksploatacji ulega także izolacja przewodów, która zmaga się z wysokimi temperaturami, zabrudzeniami oraz oparami paliwa.
Do typowych objawów zużytych lub uszkodzonych przewodów zapłonowych należy zaliczyć m.in. nierówną pracę silnika, falowanie obrotów oraz przygasanie silnika na biegu jałowym. Niekiedy da się także zauważyć delikatnie szarpanie podczas jazdy. Odwlekanie wymiany przewodów zapłonowych jest bardzo niebezpieczne i może doprowadzić nawet do wypadania zapłonów lub uszkodzenia katalizatora.
Przewodów zapłonowych oczywiście się nie naprawia. W razie ich awarii lub uszkodzenia należy kupić nowy komplet przewodów i po prostu je wymienić. Wymianę zaleca się przeprowadzić w profesjonalnym warsztacie samochodowym, by nie doszło do np. uszkodzenia podzespołów będących w pobliżu. Ponadto nie zapominajcie, że wraz z przewodami zaleca się także wymianę świec zapłonowych.