Przekładnia kierownicza to istotny element układu kierowniczego, dzięki któremu ruch kierownicy przekłada się na odpowiednie zachowanie kół. Element ten jest bezpośrednio połączony z mechanizmem zwrotniczym, przenosząc na niego ruch obrotowy, wygenerowany przez użytkownika. W dalszej kolejności ruch ten przekazywany jest na koła.
Najczęściej stosuje się dzisiaj tak zwane przekładnie zębatkowe, które jednak znajdują zastosowanie tylko w pojazdach wyposażonych w niezależne zawieszenie. Przenoszenie ruchu obrotowego odbywa się tutaj dzięki zazębianiu się kół, jednak istnieją również inne rodzaje przekładni kierowniczych. Głównie w starszych pojazdach można się spotkać z modelami ślimakowymi oraz śrubowo-kulowymi, które działają na nieco innych zasadach. W celu usprawnienia pracy przekładni oraz zwiększenia jej żywotności, koła zębate pokryte są smarem stałym. Sprawia on, że przekładnia kierownicza nie wymaga konserwacji w czasie jej użytkowania.
Ważną częścią wspomagającą pracę przekładni jest pompa wspomagania. Dzięki niej kierownica porusza się lekko, zwiększając komfort jazdy. Obecnie jest to podstawowe wyposażenie każdego pojazdu. Stosuje się zarówno pompy elektryczne, jak i hydrauliczne. Modele elektryczne mają nieznaczny wpływ na spalanie paliwa, a także zajmują niewiele miejsca, natomiast ich budowa jest mało skomplikowana, przez co są dzisiaj częściej stosowane. Hydrauliczna pompa wspomagania to urządzenie napędzane poprzez pasek klinowy. Praca pompy hydraulicznej znacząco zwiększa spalanie paliwa, co jest jej największą wadą.