W samochodach z napędem na tylną oś lub z napędem na cztery koła za tłumienie drgań w układzie przenoszenia odpowiada elastyczny łącznik wału napędowego, zwany też przegubem wału. W przypadku gdy łącznik ten zaczyna tracić swoje pierwotne właściwości, pojawiają się pierwsze objawy jego zużycia. Jak je rozpoznać? Jak im zapobiec? Czym grozi całkowite zużycie łącznika?

Czym jest łącznik wału napędowego?

Łącznik wału napędowego w samochodach z tylnym napędem lub z napędem na cztery koła to dość prosta, lecz niezwykle ważna część układu przenoszenia. Łącznik ten, występujący pod wieloma różnymi nazwami (np. elastyczny przegub wału Kardana, łącznik lub sprzęgło elastyczne czy przegub typu „Doughnat”), jest w istocie elementem przypominającym silnie wzmocnioną, gumową tarczę, której zadaniem jest łączenie kołnierza wałka zdawczego skrzyni biegów z kołnierzem odbioru mocy wału. Łącznik wału napędowego służy do absorbowania wibracji i zmian obciążeń w układzie przenoszenia napędu, co oznacza, iż poddawany jest nieustannie wpływom zróżnicowanych sił. W przypadku mocnych aut lub kierowców lubiących agresywną jazdę, siły te potrafią być naprawdę spore. Ich wpływ sprawia, iż z czasem pojawiają się pierwsze objawy zużycia łącznika wału napędowego, ostrzegające przed jego awarią. Jakie to objawy?

Jakie objawy daje zużyty łącznik wału?

Podstawowym objawem zużycia łącznika wału napędowego, możliwym do wychwycenia bez konieczności schodzenia pod podwozie auta, są charakterystyczne uderzenia odczuwalne na układzie przenoszenia, szczególnie mocno słyszalne podczas przyspieszania. Dźwięki te są bezpośrednim efektem luzów na zużytym łączniku i gdy tylko się pojawią, powinny skłonić nas do jak najszybszego skontrolowania stanu tego elementu układu.

Objawy zużycia łącznika wału napędowego możliwe są również do wychwycenia podczas regularnych przeglądów samochodu i to zanim jeszcze dadzą opisywane wyżej efekty. Objawy te widoczne są jako pęknięcia, ubytki lub innego typu deformacje łącznika. Jedną z takich najczęstszych deformacji jest odsłanianie zwojów wzmocnienia, które zaczynają zwyczajnie wystawać z gumy przegubu. Pojawić mogą się też nieregularne wybrzuszenia na powierzchni tego elementu. Każdy z takich objawów stanowi podstawę do rychłej wymiany łącznika wału napędowego, a w przypadku skrajnego zużycia warto dodatkowo skontrolować pozostałe elementy wału, ze szczególnym naciskiem na tulejkę prowadząco-centrującą, powierzchnie przylegania poszczególnych tulejek, a także wszystkie gwinty śrub łączących.

Czym grozi jazda ze zużytym przegubem wału?

Objawów zużycia łącznika wału napędowego w żadnym razie nie wolno nam lekceważyć. Uszkodzenia tego elementu wpływają bowiem nie tylko na komfort jazdy (oprócz hałasów mogą pojawić się również rozchodzące się po całym nadwoziu wibracje), ale również na bezpieczeństwo jazdy. Skrajnie zaniedbany łącznik wału napędowego może zwyczajnie rozsypać się podczas jazdy i zerwać połączenie w układzie przenoszenia. W przypadku gdy do takiego zerwania doszłoby np. podczas manewru wyprzedzania (przy zmianie biegów), mogłoby dojść do prawdziwej katastrofy. Dlatego warto zwracać uwagę na opisane wyżej objawy, a zużyty łącznik elastyczny jak najprędzej wymienić na nowy.