O znaczeniu oleju przekładniowego, który odpowiada za zachowanie sprawności skrzyni biegów nie ma potrzeby przypominać. Pozostaje tylko pytanie – jak dbać o swój samochód w zakresie kontroli płynu przekładniowego?

Olej przekładniowy nie podlega tak skrajnym warunkom eksploatacyjnym jak na przykład olej silnikowy i jego żywotność jest bardzo długa w stosunku do innych płynów używanych w pojazdach osobowych. Sytuacja różni się w zależności od skrzyni biegów (automatyczna, manualna) i producenta, jednak zawsze prawidłowo działający układ może długo działać bez konieczności wymiany czy dolania płynu przekładniowego. Pod tym względem identyczny jak olej przekładniowy jest płyn wspomagania kierownicy.

Skrzynia manualna

Wymiana oleju przekładniowegoW przypadku skrzyń manualnych, olej przekładniowy w ogóle nie musi być wymieniany. Niektóre z czołowych koncernów (np. Fiat, Peugeot/Renault/Citroen) zakładają, że olej przekładniowy w ich samochodach nie traci właściwości nawet po latach użytkowania. W samochodach tych marek nie ma potrzeby wymieniania płynu przekładniowego, ewentualnie można sprawdzić i uzupełnić jego poziom, gdyby nastąpiły zauważalne ubytki. W innych samochodach o manualnej skrzyni biegów powinno się dokonać wymiany, co 60 000 – 90 000 przejechanych kilometrów. Kierowcy, którzy tego zaniedbują, twierdzą, że można bezpiecznie przejechać 120 000 km i więcej, a skrzynia wciąż będzie sprawna. Tylko, że jeśli w końcu się zatrze, to jej naprawa będzie trudno wykonalna lub praktycznie niemożliwa. Dlatego bardziej zapobiegawczy użytkownicy Fiatów czy Renault decydują się wymienić olej przekładniowy po około 100 000 km.

Skrzynia automatyczna

Wygodny, jednak wciąż niezbyt popularny w Europie automat wymaga znacznie większej dbałości o skrzynię biegów. W tradycyjnym układzie hydrokinetycznym, należy sprawdzać poziom oleju przekładniowego niemalże tak często jak oleju silnikowego. Modele, w których jest to konieczne na ogół mają miarkę (bagnet) wychodzącą z samej przekładni. Ponadto zalecana jest wymiana oleju przekładniowego, co 15 000 – 30 000 km. Znacznie lepiej trzymają się skrzynie CTV (bezstopniowe). Są one stosowane raczej w droższych samochodach marek Audi, Nissanach, Mitsubishi. Wystarczy w nich wymieniać olej przekładniowy, co 50 000 km, a więc nie ma dużej różnicy pomiędzy nimi a skrzyniami manualnymi.

Wspomaganie kierownicy

We wspomaganiu kierownicy przeważnie znajduje się taki sam płyn jak ten, który chroni skrzynię biegów. Nie jest tak narażony na tarcie i wysokie temperatury. Po kilku latach użytkowania można go wymienić. Jedynie w połączeniu ze skrzynią automatyczną starszego typu, płyn do wspomagania kierownicy może wymagać częstszej wymiany.

Wymiana oleju przekładniowego

Jeśli dolewamy oleju przekładniowego, tu musi on być pod względem paramentrów identyczny z wykorzystywanym do tej pory olejem. Mieszanie różnych płynów ze sobą jest szkodliwe dla skrzyni. Najczęściej stosowane płyny to GL-4, GL-5, ATF, ale kilka dostępnych modeli posiada olej, który faktycznie nie różni się niczym od oleju silnikowego. Dolewka i wymiana nie są bardzo trudne. Skrzynka mieści zazwyczaj ok. 2,5 l płynu przekładniowego, a wypompować ją najlepiej tuż po tym jak wyłączyło się samochód (na ciepło). Tak też dokonuje się sprawdzenia poziomu płynu. Zazwyczaj skrzynka ma otwór kontrolny w bocznej ściance, zamykany śrubą. Płyn na ogół trzeba odciągać dużą strzykawką lub odsysaczem. Czasami daje się odkręcić miskę olejową ze skrzyni biegów i po prostu zlać płyn. Napełnienie jest już łatwe. Dowolną metodą (np. strzykawka spożywcza, lejek i wężyk elastyczny) wlewa się płyn przekładniowy dopóki nie zacznie się wylewać. Prosta, lecz nieco brudna metoda wystarcza, by maksymalna wartość została osiągnięta, ale nie przekroczona. Niestety budowa skrzyni bardzo utrudnia całkowitą wymianę oleju bez zastosowania silnego podciśnienia i jeśli planujemy zmienić rodzaj oleju, lepiej udać się z tym do serwisu. 

Powiązane kategorie towarowe: