Zalet czujników do parkowania nie trzeba nawet wymieniać, gdyż wiadomo, że są one przydatne w naprawdę wielu sytuacjach. Zarówno na dużym parkingu przed supermarketem, jak i na niewielkiej przestrzeni przed blokiem. Pytaniem brzmi jednak jak wybrać, a później zamontować czujniki? O tym poniżej.

Wybór czujników do parkowania - na co zwrócić uwagę?

Kupując czujniki, najlepiej od razu wybrać cały zestaw: łącznie z wyświetlaczem wskazującym odległość (np. za pomocą diod). Wtedy można mieć pewność, że wszystko będzie ze sobą współdziałało. Zawsze trzeba też sprawdzić, czy wybrany model jest odpowiednio zabezpieczony przed działaniem czynników atmosferycznych czy piasku, by w czasie późniejszego użytkowania nie uległ uszkodzeniu. Jeśli chodzi zaś o sprawy techniczne, to uwagę należy zwrócić na kąt widzenia czujników: w najlepszych modelach może wynosić on nawet 110 stopni (zarówno w pionie, jak i poziomie). Umożliwia to precyzyjne określanie odległości od każdej przeszkody. Kolejną ważną sprawą jest zasięg. Najlepsze będą czujniki parkowania z zasięgiem od 1,5 do 2 metrów. Zasięg mniejszy od podanego może sprawić, że informacja o przeszkodzie nadejdzie zbyt późno, a zasięg większy niż 2 metry sprawi, że informacja nadejdzie za wcześnie (lub nawet niepotrzebnie). Szukając czujników warto też zwrócić uwagę na to czy: mają one pasujące do zderzaka podkładki kątowe, czy posiadają porządne zatrzaski, a także czy można je malować i czy - w razie potrzeby - będzie można do nich znaleźć części zamienne.

Czujniki parkowania – montaż

Nic nie stoi na przeszkodzie, by wykonać go samodzielnie. Cały proces może przebiec w kilku nieskomplikowanych krokach:

  • Wymierzenie miejsca montażu czujników według zaleceń producenta.
  • Wywiercenie otworów na czujniki.
  • Dopasowanie kolorystyczne - kolor czujników można dopasować do barwy samochodu (malowane elementy zawsze trzeba przemyć środkiem odtłuszczającym).
  • Montaż sygnalizatora i okablowania - można to zrobić w okolicach środkowego lusterka lub z lewej strony deski rozdzielczej. Instalacja ta wymaga poprowadzenia kabli (np. po słupku i pod podsufitką) aż do bagażnika, gdzie zwykle umieszcza się centralkę (za tapicerką). W tamtym miejscu przewody najlepiej poprowadzić poprzez otwory technologiczne, by nie wiercić w elementach nadwozia.
  • Centralkę trzeba podłączyć do zasilania światła cofania. Ważne jest tutaj zachowanie odpowiedniej kolejności przewodów czujników do centralki.

Po podłączeniu wszystkich tych elementów trzeba ponownie zamontować tapicerkę bagażnika i wtedy można zacząć parkować spokojnie przy pomocy czujników.

czujniki parkowania