Światła do jazdy dziennej – podstawa bezpieczeństwa

, W kategorii Światła do jazdy dziennej
    

Stale zmieniające się ustawodawstwo dotyczące świateł do jazdy dziennej doprowadziły do rozkojarzenia sporej części z kierowców. Warto jednak wiedzieć jak można stosować światła do jazdy dziennej, jakie są ich rodzaje, jakie przepisy regulują ich montaż i czym tak właściwie są. Do tego wszystkiego dochodzi bowiem czynnik bezpieczeństwa, który obojętnie od sytuacji, jest dla kierowców najważniejszy.

Zacznijmy więc od definicji świateł do jazdy dziennej (DRL – ang. daytime running light). Jak sama nazwa wskazuje, światła te wykorzystujemy do jazdy w trakcie dnia. Powinniśmy rozróżnić światła do jazdy dziennej od świateł mijania, są to bowiem dwa, różne rodzaje. W pewnych państwach korzystanie ze świateł mijania w ciągu dnia jest obowiązkiem, w reszcie natomiast można je „zastąpić” światłami dziennymi. W ramach ciekawostki warto wspomnieć, że w Grecji korzystanie ze świateł mijania w ciągu dnia jest zakazane.

Światła do jazdy dziennej
Zakres mocy świateł do jazdy dziennej wynosi od kilku do kilkunastu watów. W Unii Europejskiej i nie tylko obowiązuje przepis, w myśl którego korzystanie ze świateł dziennych nie wymaga jednoczesnego włączania tylnych świateł pozycyjnych. Inaczej było w Polsce do 2009 roku, bowiem prawo wymuszało na kierowcy, aby w trakcie jazdy na światłach dziennych paliły się także światła pozycyjne (ten przepis już nie obowiązuje). Stosunkowo nowym przepisem jest natomiast ten, wprowadzony zgodnie z Dyrektywą 2008/89/WE, obowiązujący od 7 lutego 2011 roku. W myśl niego, każde nowe auto osobowe ważące poniżej 3,5 tony powinno mieć zamontowane światła do jazdy dziennej. Oczywiście, prawo nie działa wstecz, więc nie dotyczy ono samochodów wyprodukowanych wcześniej.

Odnośnie montażu świateł do jazdy dziennej, powinny zostać spełnione podstawowe warunki. Po pierwsze muszą zostać umiejscowione na równej wysokości, symetrycznie względem osi samochodu. Minimalna odległość od ziemi do dolnej krawędzi lampy wynosi 25 cm, natomiast odległość od ziemi do górnej krawędzi nie może przekraczać 150 cm. Z kolei odległość pomiędzy dwoma lampami powinna wynosić minimum 60 cm, z wyjątkiem aut węższych niż 130 cm – w takich odległość minimalna wynosi 40 cm. Warto również pamiętać, że w przypadku jakichkolwiek kontroli zwrócić należy uwagę czy lampy wystają poza boczny obrys pojazdu i czy włączają się automatycznie przy uruchomieniu silnika.

Odkładając na bok kwestie prawne, po co tak właściwie korzystać z świateł do jazdy dziennej? Główną korzyścią jest fakt, że żarówki i reflektory główne nie zużywają się, a dodatkowo – światła dzienne pobierają o wiele mniej prądu niż tradycyjne światła mijania (110 W a 10 W - 42 W). Daje nam to więc szansę na spore oszczędności. Poza tym, są one bardzo korzystne z punktu widzenia ochrony środowiska naturalnego. Najważniejszym jednak powodem jest bezpieczeństwo. Korzystanie ze świateł do jazdy dziennej zmniejsza ryzyko wypadków i podnosi poziom widoczności samochodu w znacznym stopniu. 

Światła samochodowe LED
Na rynku znajduje się parę rodzajów świateł do jazdy dziennej – ksenonowe, halogenowe czy typu LED. Zwłaszcza światła LED ostatnimi czasy zyskały na popularności. Dzieje się tak przede wszystkim dlatego, że charakteryzują się one bardzo niskim poborem prądu, na poziomie 10 W. Tym samym, na odcinku stukilometrowym, korzystanie ze świateł kosztuje nas zaledwie 0,02 litra benzyny. Automatycznie się włączają i wyłączają, a ich montaż jest prosty i nie wymaga korzystania ze specjalistycznych narzędzi (np. system clip-on, wykorzystywany w światłach firmy Philips). 

Światła do jazdy dziennej LED należą do trwałych produktów, bowiem ich okres eksploatacji wynosi ok. 10 tysięcy godzin, tj. 500 000 km przebiegu pokonanego z prędkością 50 km/h. To wynik o wiele lepszy niż w przypadku ksenonowych i halogenowych odpowiedników. Jest to również ok. 30 razy dłużej, niż w przypadku tradycyjnych żarówek, wykorzystywanych w reflektorach (np. typu H7). Światła do jazdy dziennej LED emitują silne, białe światło o temperaturze barwowej 6000 K. Dla porównania lampy ksenonowe emitują światło pomiędzy 4100 – 4800 K. 

Niestety, nasz rynek od pewnego czasu zalewa wielka ilość produktów chińskich, będących podróbkami, bądź po prostu częściami o wątpliwej jakości. Pamiętajmy, żeby wybierać produkty tylko i wyłącznie homologowane, tj. mające oznaczenie E, np. ECE R87. Są to produkty zazwyczaj znanych i cenionych producentów, którzy znajdują się na rynku od dłuższego czasu. Jazda z niehomologowanymi światłami dziennymi wiąże się z ryzykiem zabrania dowodu rejestracyjnego przez odpowiednie służby. 

Produkty typu „no-name” najczęściej charakteryzują się atrakcyjną i okazyjną ceną, ale nie możemy pozwolić, aby to nas zmyliło. Podrabiane światła są nietrwałe, nieszczelne i mają problemy z efektywnym odprowadzeniem ciepła. Są po prostu gorsze, a na dodatek potrafią stwarzać zagrożenie na drodze, przeszkadzając kierowcom jadącym z naprzeciwka. 

Warto zainwestować w dobrej jakości światła do jazdy dziennej, bowiem poprawimy tym samym bezpieczeństwo nasze i naszych bliskich, a także będziemy w stanie dokonać sporych oszczędności. 

W bogatej ofercie sklepu iParts.pl znajdziesz znakomite światła do jazdy dziennej LED, posiadające homologację ECE R87, które bez przeszkód można montować zgodnie z prawem polskim i unijnym. Na uwagę zasługują zwłaszcza:

 Serdecznie zapraszamy do zakupów.


    

Komentarze

Światła dzienne
Henryk
,
06.02.2017
Odpowiedz
Ja właśnie mam te światła Philipsa i jestem z nich zadowolony. Są bardzo dobre, jest dobra widoczność w nocy przez ich światło i jestem zadowolony z ich użytkowania.Bardzo ciekawy artykuł w ogóle o światłach do jazdy dziennej.
światła
piegus
,
10.08.2016
Odpowiedz
takie światła tylko oszpecają auto, seryjne może jeszcze jakoś wyglądają, ale nie te dokładane
niebezpieczeństwo
Gienek
,
03.08.2016
Odpowiedz
Jak dla mnie takie światła powinny zostać zakazane. Gdy tylko spadnie deszcz widoczność na drogach ulega pogorszeniu. Ludzie nie maja zamiaru wtedy włączyć świateł mijania tylko dalej jadą na dziennych, przez co możliwość kolizji wzrasta.
Homologacja
Krzysztof
,
28.04.2016
Odpowiedz
Uwaga na podróbki! Raz kupiłem niby z homologacja itd to dopiero policjant mnie uświadomił jak naprawdę wygląda oznaczenie homologacji.
małe swiatła
sławcio16
,
26.04.2016
Odpowiedz
wiele widzi się samochodów które mają zamontowane takie malutkie te światła do jazdy dziennej że ich w ogóle nie widać, czy to nie powinno być jakoś weryfikowane?
Ksenony
Miałczyński
,
20.04.2016
Odpowiedz
Fajna sprawa bo oszczędza to zwykłe światła, a szczególnie jak ktoś ma ksenony to doceni zakup świateł do jazdy dziennej.
DRL
kierowcaBOMBOWCA
,
15.04.2016
Odpowiedz
przy tych światłach trzeba pamiętać żeby kupić z homologacją bo inaczej dowód poleci

Dodaj swój komentarz