Kłopoty ze sprzęgłem to żadne odkrycie. To problem, który prędzej czy później dotyka każdy samochód. Przebieg, przy którym sprzęgło zaczyna kaprysić zależy w dużej mierze od stylu jazdy samego kierowcy, a także od jakości zastosowanych materiałów. Pewne jest jedno – zużycia nie odwleczemy w czasie.

Z racji trudnego określenia momentu zużycia sprzęgła zaleca się, by stosować się do kilku podstawowych zasad względem eksploatacji sprzęgła. Jak rozpoznać oznaki zbliżającej się jego wymiany?

Kilka typowych objawów zużycia

Po pierwsze – ślizganie się sprzęgła. Prościej ujmując jeżeli kierowca nie zwykł jeździć agresywnie, a od pewnego czasu zauważył łatwiejsze wkręcanie wysokich obrotów, to ma on do czynienia ze zjawiskiem ślizgania się sprzęgła. Drugi objaw zużycia sprzęgła to problemy z wrzuceniem konkretnego przełożenia. Łatwym do rozpoznania objawem zużycia sprzęgła samochodowego jest także szarpanie silnikiem podczas stosunkowo wolnej jazdy.

Przeczytaj instrukcję obsługi pojazdu

Prostym sposobem na uniknięcie awarii sprzęgła i zachowanie jego odpowiedniego stanu jest trzymanie się zaleceń producenta samochodu. Wszelkie wytyczne znajdziecie w instrukcji obsługi Waszego pojazdu. Wyszczególniono tam m.in. moment, w którym należy wymienić sprzęgło na nowe. Znalezione interwały wymian należy potraktować jednak z przymrużeniem oka, ponieważ niekiedy sprzęgło  wysiada znacznie wcześniej niż wskazał to producent, a czasami wytrzymuje nawet do 20 tys. km więcej.

Regularnie kontroluj stan sprzęgła

Najlepszy sposób to odpowiednia profilaktyka. W końcu każdy kierowca przynajmniej raz do roku dokonuje przeglądu technicznego pojazdu. Warto wówczas poprosić mechanika, by przyjrzał się sprzęgłu, zwłaszcza jeżeli samochód ma już swoje lata. Ponadto zaleca się, by mieć na uwadze powyższe objawy zużycia sprzęgła i w przypadku ich odnotowania jak najszybsze udanie się do warsztatu.

Prosty test na zużycie sprzęgła

Nie wiesz kiedy sprzęgło wymaga wymiany? Wykonaj bardzo prosty test. Ustaw auto na równym odcinku drogi, zaciągnij hamulec ręczny i wrzuć np. trzeci bieg (lub wyższy). Następnie spróbuj ruszyć, zdejmując z wyczuciem nogę z pedału sprzęgła. Zużycie sprzęgła rozpoznasz m.in. po tym, że silnik nie zgaśnie, a powinien. Ponadto usłyszysz nietypowe zgrzyty z okolic sprzęgła. Taki wynik testu kwalifikuje sprzęgło do wymiany.

Podczas wymiany sprzęgła pamiętajmy, by zawsze decydować się na zakup i montaż dobrego jakościowo zamiennika od zaufanego producenta. Pośród producentów sprzęgieł samochodowych prym wiodą aktualnie LuK, Sachs, Valeo i Exedy.

Na koniec wrzucamy film instruktażowy na temat wymiany koła dwumasowego w jednym z modeli BMW.

Jak wymienić koło dwumasowe w BMW?