Jest teoria i jest praktyka. W teorii objawów nieszczelnych wtrysków może być wiele, ale w praktyce wielu z nich możemy w ogóle nie zauważyć. A które możemy? Czy wśród objawów nieszczelności wtrysków występują również problemy z zapłonem zimnego lub ciepłego silnika?

Nie jest to temat, z którym sam się osobiście spotkałem – pisze Witek z Gdyni – ale który znalazłem w jednym z przeglądanych materiałów dotyczących motoryzacji, na stronie warsztatu zajmującego się naprawą wtrysków. Z tego, co zostało tam napisane, wynika, że nieszczelność wtrysków można zaobserwować poprzez problemy z odpaleniem silnika. Przyznam, że nieco mnie to zaniepokoiło, bo i ja mam ostatnio takie problemy, ale w moim przypadku nieszczelność wytrysków została już wykluczona. I teraz nie wiem, czy słusznie. Może powinienem sprawdzić wszystko jeszcze raz i upewnić się, że to jednak nie wtryski, bo taka zlekceważona nieszczelność może mieć opłakane skutki.

Z nieszczelnością wtrysków z całą pewnością nie ma żartów. Wbrew temu, co można spotkać w wielu poradnikach, a nawet filmach instruktażowych, jest to awaria wielce podstępna i potrafiąca się doskonale maskować. Kto nie wie, czego szukać, może ją łatwo przegapić, a to doprowadzi w końcu (w skrajnych przypadkach), nawet do poważnego uszkodzenia silnika.

Jakie są podstawowe objawy uszkodzonych wtrysków?

Ściągacz udarowy do wtryskiwaczy
Ściągacz udarowy do wtryskiwaczy

Problemy z odpalaniem silnika w każdej konfiguracji – zarówno w przypadku zimnego, jak i rozgrzanego wcześniej motoru – są jednymi z podstawowych objawów uszkodzonych wtrysków. Oprócz utrudnionego lub wręcz uniemożliwionego zapłonu, pojawić się mogą również:

  • wzrost zużycia paliwa – gdy do cylindrów dostaje się za dużo paliwa, co zwiększa jego zużycie;
  • nierówna praca silnika – jeśli wtryskiwacze nie dostarczają paliwa równomiernie lub w odpowiednich ilościach, może to powodować nierówną pracę silnika, szczególnie na wolnych obrotach;
  • zapach paliwa lub spalin – nadmierna ilość paliwa w komorze spalania, wycieki lub nieszczelności mogą powodować wyczuwalny zapach benzyny bądź spalin wokół i w samym pojeździe;
  • zwiększona emisja spalin – jako skutek niekompletnego spalania paliwa, co prowadzi do zwiększonej emisji szkodliwych substancji w spalinach;
  • spadek mocy – jeśli wtryskiwacze nie są w stanie dostarczyć odpowiedniej ilości paliwa, może to skutkować spadkiem mocy i reaktywności silnika.

Czasem może się również pojawić kontrolka check engine, co ostatecznie powinno zmusić nas do przeprowadzenia kompletnej diagnostyki. Ale gdzie jest tu miejsce na objawy nieszczelności? I na czym ta nieszczelność ma polegać?

Na czym polega nieszczelność wtrysków i co jest jej przyczyną?

PODKŁADKA WTRYSKIWACZA VW 1.6 TDI (09-) OEM 03L130519
PODKŁADKA WTRYSKIWACZA VW 1.6 TDI (09-) OEM 03L130519

Kiedy osoby niezaznajomione z tym tematem słyszą o nieszczelności wtrysków, mogą wyobrażać sobie najróżniejsze przyczyny i objawy. Czasem można nawet spotkać informacje o tym, że do takiej nieszczelności dochodzi na skutek stosowania zanieczyszczonego paliwa (co zawsze jest złe, ale raczej nie powinno przynieść podobnych skutków) lub korozji. W rzeczywistości cała ta nieszczelność wtrysków to nic innego, jak efekt mechanicznego lub chemicznego uszkodzenia podkładki wtryskiwacza, zwanej też często uszczelką pod wtryskiwaczem. Uszczelka ta – jak każde uszczelnienie, na które oddziałują bardzo wysokie temperatury – nie jest wykonana z mieszanki gumowej, ale z dobrej jakości miedzi. Przynajmniej powinna być z takiej dobrej miedzi wykonana. Dzięki temu jest w stanie wytrzymać setki tysięcy kilometrów przebiegu. Jeśli jednak nie wytrzyma i „puści”, pod wtryskiwaczem pojawi się nieszczelność. A nieszczelność ta oznacza, że wszystko to, co powinno pozostać w silniku, zacznie uciekać na zewnątrz. Co się wówczas stanie?

Jakie objawy daje uszkodzona podkładka i nieszczelność wtrysków?

Z objawami nieszczelności wtrysków mamy jeden zasadniczy problem – nie zawsze są możliwe do wychwycenia tak, jak chciałyby to liczne omawiające to poradniki. I nie chodzi o to, że poradniki te wprowadzają nas w błąd, ale że każda nieszczelność jest inna, jak i każde auto ma inną konstrukcję i specyfikę. Inaczej będzie to wyglądało, gdy wtryskiwacze są montowane zewnętrznie (jest to najlepsza opcja dla szukających nieszczelności, gdyż najłatwiej ją wówczas zauważyć), a inaczej, gdy wtryskiwacze znajdują się pod pokrywą zaworów (tam będzie dochodziło do przedmuchów wprost do skrzyni korbowej, a to faktycznie, jak zauważył nasz klient, może mieć opłakane skutki z zatarciem silnika włącznie).

W opcji przyjaźniejszej kierowcom i mechanikom, gdy wtryski są na zewnątrz, wczesne stadium nieszczelności w praktyce możecie zaobserwować niemal wyłącznie pod postacią:

  • łatwo wyczuwalnego, ostrego zapachu spalin – przedmuchy spalin wydostają się nieszczelnością do komory silnika, a z niej zaciągane są do kabiny;
  • charakterystycznego, „cykającego” dźwięku podczas pracy silnika – to „cykanie” przypomina nieco odgłosy świerszczy, pracę zraszacza lub jakiegoś egzotycznego instrumentu.

O ile jednak zapach spalin faktycznie możecie sami wyczuć, o tyle to opisywane często „cykanie” już nie zawsze da się wychwycić. Nie bardzo też macie co liczyć na to, że wyłapiecie zmiany w pracy silnika i że prawidłowo zdiagnozujecie ewentualne, zwykle bardzo lekkie drgania. O jakiejś zmianie koloru dymu wydostającego się z rury wydechowej nawet nie ma co wspominać. Jeśli jednak pojeździcie chwilę z taką nieszczelnością wtrysków, wokół gniazda wtryskiwacza osadzonego na uszkodzonej podkładce zacznie zbierać się smolista substancja będąca efektem przedmuchów i wydostawania się na zewnątrz spalin z drobinkami oleju. Czy pojawią się również problemy z zapłonem? Mogą, ale wcale nie muszą. Nie powinniście więc łączyć ich natychmiast z nieszczelnością wtrysków. Praktyka pokazuje, że do podobnego sprzężenia objawów raczej nie dochodzi.