Chyba każdy właściciel samochodu miał przynajmniej raz w życiu problem z łożyskiem koła, a jak wiadomo jazda z uszkodzonym łożyskiem może mieć fatalne skutki dla całego układu jezdnego. Może dojść na przykład do nagłego unieruchomienia samochodu, a tym samym do spowodowania groźnego w skutkach wypadku drogowego. Sprawdzamy, jakie są najczęstsze objawy zużycia lub uszkodzenia łożyska koła.

Łożysko odpowiedzialne za bezpieczeństwo

Łożysko, jako część pojazdu mechanicznego, umożliwia wykonywanie przez podzespół łożyskowany ruchu obrotowego. Samochód posiada wiele tego typu elementów, jednak jednym z najważniejszych z nich, który wpływa bezpośrednio na bezpieczeństwo jazdy, jest łożysko koła. Jakiś czas temu łożyska wymagały regularnego smarowania oraz kasowania luzów wykrytych podczas konserwacji. Obecnie producenci tych podzespołów oferują wyłącznie łożyska zamknięte, które są praktycznie bezobsługowe.

Słychać i czuć

Podstawowe objawy uszkodzenia lub zużycia łożyska w samochodzie to przede wszystkim głośna praca lub nadmierny luz w kole. Prawidłowo działające łożysko powinno wydawać cichy, niski „pomruk”. Głośna praca łożyska może być spowodowana nie tylko jego zużyciem, ale również zbyt dużym przeciążeniem, nieprawidłowym montażem  lub wykorzystaniem podzespołu o bardzo niskiej jakości. Łożyska kół zużywają się szybciej, gdy np. zostanie nieprawidłowo ustawiona geometria zawieszenia, dojdzie do niewielkich uderzeń bokiem koła w krawężnik, jazda samochodem odbywa się po dużych nierównościach lub też gdy auto jest często wprowadzane w tzw. kontrolowany poślizg. Za przedwczesne zużycie łożysk może odpowiadać również zbyt duży luz na przekładni kierowniczej lub bicie tarcz hamulcowych. W wyniku tego dochodzi do pojawienia się luzów na łożysku, zbyt dużych wibracji w układzie jezdnym oraz krzywienia się tarcz hamulcowych.

Smarowanie, zanieczyszczenia, zły montaż

Używając skali procentowej można z dużym prawdopodobieństwem stwierdzić, że około 70 proc. wszystkich przypadków awarii łożysk jest związanych z nieprawidłowym smarowaniem tych elementów.  W 18 proc. przypadków awaria jest spowodowana zbyt dużym zanieczyszczeniem łożyska, a 10 proc. z nich wywołane jest nieprawidłowym montażem, w tym uszkodzeniem mechanicznym, przegrzaniem, nieodpowiednią regulacją, zbyt silnym dokręceniem nakrętki stożkowej, niewłaściwym ustawieniem geometrii, itp.

Konserwacja i serwis przede wszystkim

Większość usterek łożysk kół można uniknąć. Wystarczy regularna i odpowiednia konserwacja oraz profesjonalne serwisowanie systemu zawieszenia, a także prawidłowa wymiana zużytych łożysk, zgodnie z zaleceniami producenta samochodu. Równie ważne jest stosowanie łożysk pochodzących wyłącznie od sprawdzonych, renomowanych producentów.