Regularna jazda samochodem, w którym znajduje się niewielka ilość paliwa może mieć negatywny wpływ na poszczególne części samochodowe, w tym głównie na pompę paliwa. Jakie skutki niesie za sobą notoryczna jazda na tzw. „rezerwie”?

Zakup samochodu wiąże się z licznymi wydatkami eksploatacyjnymi, w których główną rolę odgrywa paliwo. Niezależnie od tego, czy nasze auto napędzane jest za pośrednictwem benzyny bezołowiowej, oleju napędowego, czy też gazu, użytkowanie pojazdu wymaga od kierowców systematycznego tankowania paliwa na stacjach benzynowych. Niestety, paliwo w naszym kraju nie należy do najtańszych, przez co nie każdy kierowca może pozwolić sobie na zalanie zbiornika samochodu do pełna. Wiele osób preferuje częstsze tankowania, ale za niższe kwoty, co w niektórych przypadkach może negatywnie przełożyć się na stan niektórych części układu zasilania paliwem, w tym przede wszystkim pompy paliwowej. 

Jaki wpływ na silnik ma jazda na rezerwie?Jaki dystans można przejechać na rezerwie?

Jeszcze kilkanaście lat temu wśród kierowców panowało powszechne przekonanie, że tuż po zapaleniu kontrolki oznaczającej niewielką ilość paliwa w zbiorniku można było pokonać jeszcze dystans z rzędu od 80 do 100 km. W wielu przypadkach, twierdzenie to znajdowało odzwierciedlenie w rzeczywistości, jednak w zależności od wielkości samochodu, jego spalania oraz decyzji samego producenta, wartość rezerwy była zróżnicowana. Najczęściej, zapalona kontrolka rezerwy oznacza, iż w zbiorniku zostało około 10% pojemności całego baku, czyli w zależności od jego rozmiaru ok. 5-8 litrów. Dystans, jaki uda nam się pokonać przy wykorzystaniu tylu litrów paliwa jest uzależniony od wielu czynników, wśród których z pewnością znajduje się sama pojemność oraz moc silnika, co przekłada się na spalanie pojazdu oraz rodzaj eksploatacji samochodu – auto użytkowane w mieście zużyje więcej paliwa, niż samochód wykorzystywany do pokonywania dłuższych tras, na niezatłoczonych ulicach. 

Dlaczego pompa paliwa może ulec awarii?

Jazda samochodem z niewielką ilością paliwa w zbiorniku może doprowadzić do przegrzania się pompy paliwa. Dzieje się tak, gdyż paliwo transportowane do układu wtryskowego stanowi czynnik chłodzący dla pompy. Paliwo odbiera ciepło wygenerowane przez pompę paliwa, co pozwala uniknąć jej przegrzania oraz zatarcia. Z tego względu, niezwykle istotne jest, aby w zbiorniku znajdowała się odpowiednia ilość paliwa do prawidłowej pracy pompy. Jazda na tzw. „oparach” w baku może sprawić, że pompa nie będzie posiadała wystarczającej ilości paliwa, przez co zamiast paliwa pompa zassie powietrze, co również podnosi ryzyko awarii tej części.

Niewielka ilość paliwa w zbiorniku może być także jednym z powodów dla powstawania wody w baku. Jest to spowodowane zwiększoną ilością powietrza w zbiorniku, a co za tym idzie także zwiększoną powierzchnią ścianek, na których może osadzać się woda. Pamiętajmy, że teoretycznie śladowe ilości wody w zbiorniku nie powinny mieć negatywnego wpływu na pracę silnika, jednak w przypadku niewielkiej ilości paliwa w baku, proporcje te ulegają zmianie (więcej wody w stosunku do paliwa), co może doprowadzić nawet do unieruchomienia pojazdu (w wyniku np. zamarzniętej wody w filtrze powietrza).