Wahacz to sztywny element mechanizmu, który wykonuje cykliczny ruch obrotowy wokół stałej osi o ograniczonym kącie obrotu. Po wykonaniu ruchu wahacz wraca do położenia początkowego kończąc tym samym cykl pracy. Podzespół stosuje się powszechnie jako element zawieszenia w samochodzie.

Nie da się ukryć, że wahacz to podstawowy i jeden z najważniejszych elementów zawieszenia w samochodzie. Wahacz stanowi bowiem niezwykle istotną część auta, która ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa kierowcy i podróżujących. Do czego dokładnie służy wahacz?

Jest to część zawieszenia, która jest odpowiedzialna za łączenie piasty koła (zwrotnicy) z nadwoziem samochodu. Uszkodzenie wahacza może powodować pęknięcie pozostałych elementów układu zawieszenia lub skrzywienie jego części. Od osi odizolowany jest zwykle silentblokami (tulejami metalowo-gumowymi) w celu wytłumienia drgań przenoszonych z podłoża, po którym porusza się samochód. Zadaniem wahaczy jest zapewnienie stabilności samochodu, a tym samym poprawa bezpieczeństwa i komfortu podczas jazdy. Zastosowanie odpowiednich materiałów sprawiło, że wahacze to gwarancja wydłużonego czasu eksploatacji zawieszenia, trwałości i odporności na uszkodzenia oraz korozję.