W celu wstępnego określenia stanu zużycia amortyzatorów nie musimy każdorazowo wybierać się do Stacji Obsługi Pojazdów. Jak zatem we własnym zakresie ustalić czy nasze amortyzatory mogą nadawać się do dalszej eksploatacji? 

Istnieje wiele sposobów na określenie stanu zużycia amortyzatorów samochodowych. Pełne i profesjonalne badanie jesteśmy w stanie przeprowadzić wyłącznie w odpowiednio wyposażonym warsztacie samochodowym, natomiast wstępną ocenę stanu zużycia amortyzatorów w naszym samochodzie możemy przeprowadzić samodzielnie. 

Jak to zrobić? Otóż wystarczy spróbować mocniej nacisnąć karoserię znajdującą się nad amortyzatorem. Najlepiej, gdy dwie osoby będą w stanie nacisnąć pojazd jednocześnie. Należy przy tym uważać, aby nie wgnieść tych słabszych elementów karoserii. Po naciśnięciu przodu lub tyłu samochodu należy się szybko odsunąć i zaobserwować zachowanie auta. Jeżeli od razu powróci do swojego poprzedniego położenia lub tez delikatnie je przekroczy to nie ma obaw – amortyzator powinien być sprawny. Natomiast jeżeli auto nie wróci od razu do swojej pierwotnej pozycji, tylko zacznie się kołysać – wówczas warto udać się do warsztatu w celu przeprowadzenia dokładniejszego badania amortyzatorów

Oprócz tego warto zwrócić uwagę na płyn znajdujący się wewnątrz amortyzatora. Już wstępne oględziny pozwolą nam stwierdzić, czy amortyzator w naszym samochodzie jest suchy lub mokry. Gdy amortyzator jest suchy to prawdopodobnie płyn znajduje się na swoim miejscu, co umożliwia prawidłową pracę amortyzatora. Natomiast jeżeli amortyzator jest z zewnątrz mokry i lepki to prawdopodobnie doszło do wycieku oleju z amortyzatora, przez co prawdopodobna będzie jego wymiana na nowy. 

Domowe sposoby na określenie stanu zużycia amortyzatorów nie dają nam jednak pełni gwarancji jeżeli chodzi o ich faktyczny stan. Aby mieć 100% pewności co do stopnia zużycia amortyzatorów należy przebadać je w przystosowanym do tego warsztacie przy użyciu specjalistycznych narzędzi. Jakie są najpopularniejsze metody określania stanu zużycia amortyzatorów? 

Często praktykowaną metodą umożliwiającą stwierdzenie stanu amortyzatorów jest wprowadzenie wybranego koła w drgania większe niż częstotliwość rezonansowa. Po tym jak przestaniemy wywoływać drgania, zaczynają one stopniowo zanikać, a wraz z zanikaniem powstaje rezonans. To właśnie obserwacja rezonansu, a dokładniej jego amplitudy umożliwi nam określenie stanu zużycia amortyzatora. 

Do określenia skuteczności tłumienia amortyzatorów wykorzystuje się analizę drgań w funkcji czasu (metoda Boge) lub analizę nacisku koła na płytę stanowiska (metoda Eusama). Pierwsza z nich polega na porównaniu wykresów drgań wraz ze standardowymi specyfikacjami dla konkretnego pojazdu. System ten bierze pod uwagę takie parametry jak m.in. różnicę drgań w funkcji czasu, maksymalną amplitudę drgań oraz różnicę amplitud między jedną stroną, a drugą. Druga metoda, zwana metodą Eusama opiera się o pomiary stosunku nacisku dynamicznego względem nacisku statycznego koła. Każdy amortyzator musi spełniać wymogi ustalone poprzez Europejskie Stowarzyszenie Producentów Amortyzatorów.