Uszkodzona szyba samochodowa to problem. Wywołane uderzeniem niewielkie pęknięcie może być irytujące dla kierowcy, obniża ogólna estetykę auta i z czasem może pogłębić się do tego stopnia, że jedynym ratunkiem będzie już tylko wymiana całej szyby. Na szczęście pęknięcie takie można skutecznie zamaskować i zabezpieczyć przy pomocy niedrogiego zestawu naprawczego. I co więcej, zrobić może to każdy, bez konieczności udawania się po pomoc do mechanika.

W jakim przypadku naprawa szyby jest możliwa?

Uszkodzenia szyb, zwłaszcza szyby przedniej, zdarzają się notorycznie. Ich główną przyczyną są małe, twarde kamyki, które wystrzeliwują spod kół jadących przed nami pojazdów i z ogromną siłą uderzają w przód naszego auta. Taki niewielki kamyczek może w ten sposób rozpędzić się do naprawdę imponującej prędkości i jeśli okaże się wystarczająco twardy, bez problemu spowoduje pęknięcie szyby.

Usuwanie tzw. „pajączków” jest jak najbardziej możliwe, lecz wyłącznie w określonych przypadkach. Przede wszystkim uszkodzenie nie może być wyczuwalne po wewnętrznej stronie szyby (od środka). Szyby samochodowe to szyby warstwowe, klejone z dwóch warstw szkła oraz dzielącej ją folii. Jeśli uszkodzenie obejmuje wyłącznie warstwę zewnętrzną, naprawa jest jak najbardziej możliwa. Jeśli jednak pękła również szyba wewnętrzna, jedynym wyjściem jest kompletna wymiana całości.

Jak przygotować szybę samochodową do naprawy?

Zanim przystąpimy do naprawy pękniętej szyby, musimy odpowiednio przygotować reperowaną powierzchnię. Szybę musimy przede wszystkim umyć i bardzo dokładnie osuszyć. Nie może być brudna, zapylona, ani też zatłuszczona. W pęknięciu nie może być również najmniejszego śladu wilgoci.

Następnym krokiem jest oczyszczenie uszkodzonego miejsca z wszelkich drobinek szkła, które mogą jeszcze się w nim trzymać. Pamiętajmy, że nie chodzi tu o powiększanie powstałego po uderzeniu ubytku, ale o usunięcie tych fragmentów szkła, które ewidentnie nie trzymają się już reszty szyby. Do ich usunięcia warto użyć szpilki lub odpowiednio długiej pineski. Dobrze jest również wspomóc się sprężonym powietrzem w puszce (w żadnym wypadku nie używajcie do tego sprężarki!).

W jaki sposób skleić pękniętą szybę w aucie?

W skład dobrego zestawu naprawczego powinna wchodzić strzykawka, klej, specjalna podstawka, a także folia utwardzająca i nożyk. W miejsce uszkodzenia przyklejamy podstawkę tak, aby otwór w jej środku nakładał się dokładnie na centralny punkt pęknięcia. W tym celu najpierw na szybę naklejamy znajdującą się w zestawie, dociętą pod wymiar taśmę dwustronną, a następnie do niej przyklejamy plastikową podstawkę. Odcinamy czubek z tubki kleju, tubkę umieszczamy w aplikatorze i wyciskamy jej zawartość do środka. Kilka kropel kleju należy zostawić sobie na później, przyda się do folii utwardzającej.

Następnie w aplikatorze umieszczamy strzykawkę, odciągamy tłok do 2/3 i blokujemy. W podstawce powstanie podciśnienie, które pomoże pozbyć się pęcherzyków powietrza spod warstwy kleju. Po 10 min. wpuszczamy powietrze do aplikatora, dociskamy tłok do połowy i blokujemy na kolejne 10 min. Po upływie tego czasu ściągamy całość z szyby i usuwamy resztki taśmy. Na wilgotne jeszcze szkło naklejamy teraz folię utwardzającą, pod którą wkraplamy jeszcze kilka kropel kleju. Do utwardzenia kleju wystarczy 15 min. w pełnym słońcu. Dalej zrywamy folię, usuwamy znajdującą się pod nią cienką warstwę kleju i polerujemy szybę. Gotowe! Może szyba nie będzie wyglądać jak nowa, ale pęknięcie zostało zabezpieczone i wystarczająco zamaskowane, by nie rzucać się w oczy.