Jak dbać o sprzęgło?

W kategorii Sprzęgło kompletne

Trwałość sprzęgła w największym stopniu zależy od mocy silnika i umiejętności kierowcy. Tak właśnie, sprawne posługiwanie się pedałem sprzęgła może znacznie wydłużyć żywotność tego podzespołu, w niektórych przypadkach nawet o połowę. Warto zapoznać się z kilkoma zasadami umiejętnego posługiwania się sprzęgłem, które pozwolą odłożyć w czasie multum usterek sprzęgła.

Podstawowy błąd stanowi nieprawidłowe ustawienie skoku jałowego pedału sprzęgła. Jak zrobić to dobrze? Sprawdza się go lekko naciskając ręką na pedał sprzęgła. Jeżeli pierwszy wyraźny opór da się wyczuć po wciśnięciu pedału na co najmniej 2 cm i nie więcej niż 5 cm, można uznać, że luz jest prawidłowy. W przeciwnym przypadku należy wyregulować pedał sprzęgła. Bardzo częstą przyczyną awarii sprzęgła jest także ruszanie na półsprzęgle. Kierowcy, chcąc uzyskać większe początkowe przyspieszenie powszechnie praktykują taki sposób ruszania z miejsca. Mało kto ma jednak świadomość tego, że okładziny sprzęgła są wówczas bardzo obciążone termicznie i w skrajnym wypadku mogą się nadpalić. W takiej sytuacji jedynym ratunkiem dla sprzęgła jest wymiana tarczy sprzęgłowej. Przyspieszone zużycie okładzin sprzęgła następuje także, gdy kierowca w trakcie jazdy cały czas trzyma nogę na pedale sprzęgła. Niestety, ale kierowcy robią to nagminnie, a badania wykazały, że dzieje się tak w wyniku nieuzasadnionej obawy przed nagłą koniecznością zmiany biegów. Niektórzy natomiast, traktują pedał sprzęgła jako podpórkę pod lewą nogę. Zapewniamy Was, że pedał sprzęgła nie do tego służy! Tego typu zachowania powodują przyspieszone zużycie łożyska wyciskowego sprzęgła, a także jego okładzin.

Kolejnym błędem, którego należy się wystrzegać jest traktowanie sprzęgła jak skrzyni biegów. Niektórzy kierowcy z nieznanych powodów, gdy samochód jedzie wolniej niż jest to przewidziane na danym biegu, zamiast zredukować bieg, wciskają lekko sprzęgło. Takie działanie nie pozwoli Wam zadbać o sprzęgło, a jedynie doprowadzi do ślizgania się i niezwykle szybkiego zużycia okładzin sprzęgła. Ponadto warto pamiętać, że nawet nieumiejętna zmiana biegów powoduje szybsze zużycie okładzin tarczy sprzęgła. Rozsądek, przestrzeganie kilku zasad i odrobina umiejętności pozwolą Wam zadbać o sprzęgło i uniknąć wielu kosztownych napraw.