Opony Ventus Prime marki Hankook powstały z myślą o dość uniwersalnym zastosowaniu w autach osobowych klasy miejskiej, średniej oraz wyższej. A jak pozycjonują się opony Hankook Ventus Evo? Dla kogo powstała cała seria tych właśnie opon?

W portfolio opon letnich marki Hankook rządzą niepodzielnie dwie serie spod znaku Ventus. Seriami tymi są:

  • Hankook Ventus Prime – doczekaliśmy się już 4 odsłon z tej właśnie serii przeznaczonej do dość uniwersalnego pod kątem stylu jazdy zastosowania w samochodach osobowych różnych klas;
  • Hankook Ventus Evo – jest to seria młodsza niż Ventus Prime, a jej najnowsze modele to dopiero 3 wersja tego samego projektu, stworzonego z myślą o samochodach osobowych, usportowionych oraz SUV-ach.

O ile opony Ventus Prime możemy zaklasyfikować jako tzw. „turystyczne”, o tyle opony Ventus Evo mają w sobie znacznie więcej sportowego charakteru. Co ciekawe, charakter ten przejawia się w kolejnych modelach tej serii w dość niejednolity sposób. Inaczej wygląda to w przypadku Hankook Ventus S1 Evo czy Ventus S1 Evo 3, a jeszcze inaczej w przypadku Hankook Ventus V12 Evo 2. Skąd biorą się te różnice? Dlaczego nowszy model wcale nie musi oznaczać lepszego wyboru?

Hankook Ventus S1 Evo, czyli początek serii letnich opon samochodowych dla kierowców lubiących dynamiczną jazdę

Opona letnia HANKOOK Ventus S1 evo K107 195/40 R17 81W

Opona letnia HANKOOK Ventus S1 evo K107 195/40 R17 81W

Wszystko zaczęło się od modelu Hankook Ventus S1 Evo, czyli modelu opony letniej cieszącego się dość niejednoznacznymi opiniami. Z całą pewnością pod kilkoma względami była to (i jest nadal) opona bardzo ciekawa, a wręcz oryginalna. To, co na przymiotnik „oryginalny” zasługuje tu najbardziej, to jej bieżnik. Marka Hankook przyzwyczaiła nas już, iż tworzy opony o naprawdę szczególnym, wręcz artystycznym rysunku bieżnika. Mało który model pokazuje to równie dobrze, jak właśnie Hankook Ventus S1 Evo. Bieżnik tej opony mógłby uchodzić za dzieło niespełnionego artysty, a przynajmniej niezłego grafika. Jednak na drodze liczy się efektywność, a nie efektowność. A z tą efektywnością bywa tu różnie.

Rzut oka na etykietę unijną dla opony letniej Hankook Ventus S1 Evo wystarczy, aby zrozumieć, iż nie mamy do czynienia ze szczytowym osiągnięciem przemysłu oponiarskiego. Jest to opona dobra w starciu z mokrą nawierzchnią, za to zupełnie nieprzystająca do najnowszych wymogów względem oporów toczenia i wynikających z tego wartości zużycia paliwa. Nie jest też, jak na oponę letnią, szczególnie cicha. Jest to opona solidna, o przyzwoitych osiągach i naprawdę niedroga. No i ładna. Choć to akurat nie każdy będzie chciał docenić.

Hankook Ventus S1 Evo 2 i Hankook Ventus V12 Evo 2, czyli opony dla „cywila” oraz dla fanów naprawdę ostrej jazdy

Opona letnia HANKOOK Ventus V12 evo2 K120 245/40 R18 97Y

Opona letnia HANKOOK Ventus V12 evo2 K120 245/40 R18 97Y

O ile model Hankook Ventus S1 Evo wbrew swojej nazwie – dodatek „Evo” miał w końcu sugerować sportowy charakter opony – był raczej nieokreślony i trudno było go przypisać wyłącznie samochodom z mocnymi silnikami, o tyle jego następca był już pod tym względem o wiele bardziej konkretny. Hankook Ventus S1 Evo 2 to opona, którą można by określić mianem opony usportowionej dla przeciętnych aut osobowych. Mamy tu więc produkt powstały z myślą o właścicielach najzwyklejszych w świecie samochodów osobowych, o przyzwoitej, ale niekoniecznie dużej mocy, którzy jednak lubią docisnąć pedał gazu niżej niż to czyni większość. Hankook Ventus S1 Evo 2 są oponami usportowionymi do „cywilnych” aut – cywilnych, bo bez jakichkolwiek modyfikacji czy predestynacji do ostrej, agresywnej jazdy. Te opony zakładacie wówczas, gdy macie ochotę poszaleć swoją Octavią na autostradzie w drodze na wakacyjny urlop. A co z modelem Ventus V12 Evo 2?

Hankook Ventus V12 Evo 2 to znacznie wyższy poziom sportowej specjalizacji. Ten model od początku do końca został pomyślany i stworzony jako opona dla samochodów sportowych, o dużej mocy i dla kierowców, którzy chcą i potrafią nad tą mocą zapanować. Hankook Ventus V12 Evo 2 nie jest oponą energooszczędną, nie liczcie na to, że niskie opory toczenia pozwolą Wam zaoszczędzić znacząco na rachunkach za paliwo, za to naprawdę doskonale radzi sobie na suchej i mokrej nawierzchni. Pod względem komfortu można ją porównać z modelem Hankook Ventus S1 Evo, co plasują ją gdzieś w środku segmentu opon letnich tej klasy. A! No i oczywiście bieżnik. Jak przystało na markę Hankook, bieżnik Hankook Ventus V12 Evo 2 jest naprawdę ciekawy, a przy tym autentycznie przemyślany. Wszystko jest tam po coś i nie chodzi wcale o wrażenia estetyczne

Hankook Ventus S1 Evo 3 i Hankook Ventus S1 Evo 3 SUV. Na czym polegają różnice między oboma wersjami najnowszej odsłony serii Ventus?

Opona osobowa letnia HANKOOK Ventus S1 Evo 3 K127 275/35 R18 99Y

Opona osobowa letnia HANKOOK Ventus S1 Evo 3 K127 275/35 R18 99Y

Hankook Ventus S1 Evo 3 i Hankook Ventus S1 Evo 3 SUV to najnowsze modele z serii Ventus Evo, przez co o nich akurat wiemy wciąż najmniej. W zasadzie wiemy głównie to, o czym zapewnia nas ich producent. Zbyt krótko są na rynku, by zebrać wiarygodne dane i opinie na ich temat, które to opinie zyskują na wiarygodności dopiero po kilku latach użytkowania. Wydaje się, że mamy tu do czynienia z małym krokiem w stronę pierwszej odsłony serii Ventus Evo, przynajmniej pod względem przeznaczenia. Choć Hankook Ventus S1 Evo 3 i Hankook Ventus S1 Evo 3 SUV nadal są oponami preferującymi dynamiczny styl jazdy i mocne, ciężkie samochody, nie są już tak mocno usportowione, jak wersja Evo 2. Marka Hankook postawiła za to mocniej na:

  • komfort,
  • stabilność,
  • trwałość,
  • i zwiększenie przebiegu.

Mamy tu więc coś w rodzaju uniwersalnych opon usportowionych dla samochodów osobowych średniej i wyższej klasy oraz dla SUV-ów. No i bieżnik nie jest już tak ekstrawagancki, jak można by się tego spodziewać po południowokoreańskim potentacie. Najwyraźniej jednak nie można mieć wszystkiego.

Inne modele opon Hankook:

Hankook Ventus Prime