Promocje

37 zł
Cena katalogowa 48
MEYLE
Zestaw tulei prowadzących, zacisk hamulca do Audi A3 8PA 2.0 TFSI/TDI
159 zł
Cena katalogowa 229
NK
Zacisk hamulcowy do Volvo S60 S80 V70 XC70
12 zł
Cena katalogowa 15
ATE
Sprężyna zacisku hamulca Ford C-MAX 1.6
31 zł
Cena katalogowa 39
FRENKIT
Średnica [mm]: 10 Lokalizacja w aucie: Oś tylna System hamulcowy: Ate
27 zł
Cena katalogowa 31
ATE
Sprężyna zacisku hamulca do Renault 2010+
20 zł
Cena katalogowa 28
FAST
Zestaw tulei prowadzących, zacisk hamulca do BMW E81 1.6

Zaciski hamulcowe w iParts.pl!

Zacisk hamulcowy

Tarcze hamulcowe są stosowane we współczesnych samochodach od przeszło 50 lat. Wypierają one skutecznie hamulce bębnowe i jeszcze przez długi czas będą najlepszym rozwiązaniem jeśli chodzi o samochodowe układy hamulcowe. Podstawowymi elementami hamulców tarczowych są zaciski hamulcowe, których podstawowym zadaniem jest utrzymywać i dociskać w prawidłowym ułożeniu klocki hamulcowe. Mamy dla Ciebie największą ofertę elementów układu hamulcowego do każdej marki oraz modelu samochodu, w tym także zaciski hamulcowe pochodzące od renomowanych producentów.

Zacisk hamulcowy w samochodzie

Pierwsze tarczowe układy hamulcowe pojawiły się w światowej branży motoryzacyjnej za sprawą sportów motorowych. W tarcze i zaciski hamulcowe został po raz pierwszy wyposażony Jaguar C startujący w 1953 roku w 24-godzinnym wyścigu Le Mans. Jednak pierwsze hamulce tarczowe zostały opatentowane już w 1902 roku przez firmę Lanchester. Pierwszym seryjnym samochodem wyposażonym w przedni zacisk hamulcowy oraz tarcze był Citroen DS. zaprezentowany w 1955 roku. Sześć lat później na ulice wyjechał Mercedes SE, który był pierwszym autem posiadającym zarówno przedni, jak i tylny zacisk hamulcowy. Obecnie hamulce tarczowe to już standard we współczesnych samochodach, przynajmniej na przedniej osi.

Sposób działania zacisków hamulcowych

Zacisk hamulcowy to integralna część każdego hamulca tarczowego, który obecnie jest najpopularniejszym rozwiązaniem jeśli chodzi o systemy hamulcowe na świecie. Zaciski hamulcowe są zamontowane na stałe do zwrotnicy koła, a w ich wnętrzu znajdziemy klocki hamulcowe. Sposób działa hamulców tarczowych jest bardzo prosty. Tarcza to element czynny, ponieważ jest przymocowana do piasty na sztywno i obraca się wraz z kołem. Elementem biernym są klocki hamulcowe umieszczone w zacisku. Zacisk hamulca jest przymocowany na stałe do zwrotnicy koła. Znajdujące się w nim klocki stanowią elementy cierne w liczbie co najmniej dwóch po obu stronach tarczy. Naciskając pedał hamulca, następuje wysunięcie się tłoczka hamulcowego, który dopycha klocki do tarczy. Na skutek siły tarcia energia kinetyczna samochodu zmienia się w energię cieplną. Tłok dociska najpierw jeden klocek do tarczy, a następnie obudowa zacisku porusza się w przeciwną stronę, dociskając drugi klocek.

Zazwyczaj zaciski hamulcowe wykonane są z żeliwa (zaciski pływające). Odstępstwem od reguły są samochody luksusowe lub sportowe, gdzie zastosowane są zaciski stałe. Zaciski pływające mają nieco gorsze parametry niż zaciski stałe, m.in. źle znoszą wysokie temperatury i duże naciski, jednak są o wiele tańsze w produkcji. Z tego też powodu w większości aut znajdziemy właśnie zaciski żeliwne, które do codziennego użytku wystarczają w 100%.

Typowe usterki zacisków hamulcowych w samochodzie

Elementy układu hamulcowego ulegają eksploatacyjnemu zużyciu. O ile z wymianą klocków oraz tarcz hamulcowych nie ma zazwyczaj większych problemów, o tyle awarie zacisków hamulcowych mogą powodować m.in. wycieki płynu hamulcowego. Trudne warunki pracy mogą powodować przegrzewanie oraz korozję zacisków. Objawem uszkodzenia zacisków hamulcowych może być ściąganie samochodu podczas hamowania w jedną stronę, czego przyczyną jest zazwyczaj zatarcie zacisków w przednim lub w tylnym hamulcu. Problem może stanowić również poluzowanie się śrub w prowadnikach zacisku, co przekłada się na niewłaściwą pracę klocków hamulcowych. Uszkodzony zacisk hamulcowy może powodować nie tylko ściąganie auta na jedną stronę podczas hamowanie, ale również mogą pojawić się drgania pedału hamulca lub koła kierownicy.

Popularni producenci zacisków hamulcowych

  • Brembo
  • TRW
  • Bosch
  • A.B.S.
  • ATE
  • Mapco
  • Textar
  • Vaico
  • Delco Remy
  • Budweg Caliper
  • Aisin

W iParts.pl można znaleźć pełną gamę zacisków hamulcowych do niemal wszystkich modeli samochodów. Jeśli interesuje Cię tani zacisk hamulcowy, lecz w najwyższej jakości wykonaniu, wybierz markę samochodu z powyższego zestawienia, następnie podaj model, rocznik oraz wersję silnikową swojego samochodu. Nasz system zrobi resztę.

Powiązane kategorie produktowe

Wszystkie oferowane przez nas zaciski hamulcowe są fabrycznie nowe i posiadają pełną gwarancję producenta (12 lub 24 miesięcy). Z naszej strony zapewniamy najwyższą jakość wszystkich dostępnych produktów, fachową pomoc techniczną przy wyborze odpowiednich elementów oraz natychmiastową realizację zamówienia.

Polecane akcesoria do układu hamulcowego:

Najpopularniejsi producenci

Zacisk hamulcowy ESEN SKV
Zacisk hamulcowy KAMOKA
Zacisk hamulcowy TRW
Zacisk hamulcowy ATE
Zacisk hamulcowy ERT
Zacisk hamulcowy FEBEST
Zacisk hamulcowy DENCKERMANN
Zacisk hamulcowy MAXGEAR
Zacisk hamulcowy FRENKIT

FAQ

Jak sprawdzić czy zacisk hamulcowy w moim aucie działa prawidłowo?

Najprostszą metodą jest obserwowanie czy działa on prawidłowo. Jeżeli klocek hamulcowy jest zużyty nierównomiernie, tarcza hamulcowa mocno się nagrzewa w czasie jazdy, słyszymy pisk podczas hamowania to warto by było zainteresować się tym, czy nasz zacisk jest w pełni sprawny. Są to dość popularne objawy zablokowanego tłoczka, który ogranicza ruch klocka w zacisku.

Nierównomiernie zużywające się klocki hamulcowe, czy to wina zacisku?

W większości wypadków tak. Może to oznaczać zablokowanie się zacisku na jednym z prowadnic. Warto wtedy rozebrać zacisk i sprawdzić czy powierzchnia prowadnic nie jest zniszczona oraz czy nie dostały się tam żadne zanieczyszczenia. Zacisk jest elementem wykonanym z aluminium, które podczas korozji znacznie zwiększa swoją objętość, co może prowadzić do zablokowania prowadników.

Problemy z prowadnicami zacisku hamulcowego

Prowadnice są najbardziej delikatnymi elementami całego zacisku i bardzo nie wiele potrzeba, by zostały one zablokowane. Warto pamiętać o tym, by posiadały one odpowiednie uszczelki oraz były odpowiednio nasmarowane. Również wybór smaru jest tutaj ważny. Na prowadniki działa wysoka temperatura, prawidłowym wyborem będzie np. smar miedziany, który odporny jest na wysokie temperatury.

Więcej: Awarie i wymiana prowadnicy zacisku hamulcowego

Czy da się regenerować zacisk hamulcowy?

Tak. Możliwa jest regeneracja zacisku. Można znaleźć nawet gotowe zestawy do regeneracji zacisków, na które składają się różnego rodzaju uszczelnienia i elementy gumowe. Problem pojawia się wtedy, gdy dochodzi do rozszczelnienia się zacisku lub zerwania jednego z gwintów się w nim znajdujących.

Czy mogę wymienić zaciski hamulcowe na nowe?

Tak. Kluczowe jest dobranie zamiennika, który idealnie będzie odpowiadał specyfikacji producenta samochodu. Zaciski można wymieniać pojedynczo. Po wymianie pamiętajmy o odpowietrzeniu układu oraz sprawdzeniu działania wymienionego zacisku.

Ile kosztuje zacisk hamulcowy?

W naszym sklepie internetowym oferujemy szeroki wybór zacisków hamulcowych do wielu modeli aut, w tym aut i zwiększonej fabrycznie mocy i wyposażonych w niestandardowe układy hamulcowe. Ceny zacisków hamulcowych zaczynają się już od 10 zł, a kończą na kwotach rzędu 1400 zł.