Wałek rozrządu do samochodu

Wałek rozrząduW nowoczesny konstrukcjach samochodów znajduje się wiele mniej lub bardziej złożonych elementów, odpowiadających za prawidłową pracę silnika. Istnieje jeden układ samochodowy, bez którego żadna spalinowa jednostka napędowa nie byłaby w stanie funkcjonować. Mowa tutaj o układzie rozrządu, którego kluczowym elementem jest wałek rozrządu.

Wałek rozrządu w samochodzie

Układ rozrządu to integralna część każdego silnika tłokowego, w którym odpowiedzialny jest za dostarczenie ładunku do cylindrów oraz odprowadzanie spalin do kanałów wylotowych. Uszkodzony rozrząd samochodowy unieruchamia pojazd i może być przyczyną kolejnych poważnych usterek układu napędowego auta. Na przestrzeni dziesięcioleci wraz z rozwojem światowej motoryzacji w jednostkach napędowych montowano różnego rodzaju układy rozrządu, jednak zasada ich działania nie różniła się w znaczny sposób. W dzisiejszych silnikach czterosuwowych stosowane są 3 podstawowe rodzaje rozrządu - OHV (Overhead Valve - rozrząd górnozaworowy popychaczowy), OHC (Overhead Camshaft – rozrząd górnozaworowy z wałkiem w głowicy) oraz DOHC (Double Overhead Camshaft - rozrząd górnozaworowy z podwójnym wałkiem rozrządu w głowicy).

Sposób działania wałka rozrządu

Wałek rozrządu w samochodzie odpowiedzialny jest za sterowanie prawidłową pracą zaworów, a więc za otwieranie i zamykanie ich w odpowiednim momencie. Jego dodatkową funkcją jest pośredniczenie w smarowaniu silnika, a w niektórych pojazdach może napędzać aparat zapłonowy, pompę paliwa, pompę oleju lub pompę wtryskową. Wałek rozrządu do samochodu stworzony jest ze specjalnych krzywek, których ruch, rozmieszczenie oraz kształt decyduje o czasie otwarcia i zamknięcia danego zaworu. W większości samochodów osobowych, wałek rozrządu stworzony jest z zakończenia przedniego, bez którego niemożliwy byłby napęd wałka oraz koła zębatego, wykorzystywanego do napędu poszczególnych mechanizmów silnika. Często zdarza się, że środek wałka rozrządu jest przewiercany, przez co możliwe jest przedostawanie się oleju silnikowego do smarowania łożysk – zabieg ten wykorzystywany jest często również w celu zredukowania wagi samego wałka.

Wałki rozrządu różnią się pomiędzy sobą konstrukcją w zależności od rodzajów silnika. W silnikach rzędowych najczęściej na jeden cylinder przypadają dwie krzywki, po jednej dla zaworu ssącego i wylotowego. Natomiast w przypadku silników czterosuwowych, oba zawory otwierają się co dwa obroty wałka rozrządu. Współczesne silniki charakteryzują się wspólną lokalizacją wałka rozrządu – najczęściej umieszczony jest on na głowicy silnika, co umożliwia redukcję wielu dodatkowych części, a także obniżenie poziomu hałasu powstałego w wyniku pracy silnika spalinowego.

Typowe usterki wałka rozrządu w samochodzie

Największą bolączką rozrządu samochodowe jest zazwyczaj czujnik położenia wałka rozrządu. Awaria tego elementu prowadzi do problemów z uruchomieniem jednostki napędowej. Dodatkowo moduł sterujący silnika zaczyna wówczas pracować w trybie awaryjnym, natomiast w pamięci komputera pokładowego zapisany zostaje kod błędu, a także zapala się kontrolka Check engine.

Jeżeli interesuje Cię tani wałek rozrządu o najlepszych parametrach technicznych lub sportowy wałek rozrządu do mocnych silników wyczynowych, wybierz markę samochodu z powyższego zestawienia, następnie model i rocznik, a na końcu podaj wersję silnikową swojego auta. Po chwili otrzymasz pełną listę dostępnych elementów.W iParts.pl znajdziesz wałki rozrządu do wszystkich współczesnych jednostek napędowych. Wszystkie oferowane elementy są fabrycznie nowe i posiadają gwarancję producencką. Zapewniamy najniższe ceny, fachową pomoc w doborze części oraz szybką realizację zamówienia.

Najpopularniejsi producenci

Wałek rozrządu AJUSA
Wałek rozrządu BGA
Wałek rozrządu FAI AutoParts
Wałek rozrządu BTS Turbo
Wałek rozrządu FEBI BILSTEIN
Wałek rozrządu SWAG
Wałek rozrządu VAICO
Wałek rozrządu KOLBENSCHMIDT
Wałek rozrządu INA

FAQ

Jakie objawy daje wytarty wałek rozrządu?

Symptomy wytartego wałka rozrządu są dosyć charakterystyczne i łatwe do zaobserwowania, nawet dla osoby nieposiadającej takiej wiedzy, jak mechanik. Przede wszystkim Twoją uwagę powinien wzbudzić silnik, a dokładnie jego nieregularna praca. Objawem wskazującym na problem z wałkiem rozrządu może być również utrata mocy motoru napędowego, a w przypadku silników typu Diesel wysokie obroty mogą powodować wyraźne kopcenie. W przypadku niektórych pojazdów możliwe jest samodzielne sprawdzenie, w jakiej kondycji znajdują się krzywki wałka rozrządu przez zajrzenie do korka wlewu oleju.

Jakie są przyczyny zatartego wałka rozrządu?

Wałek rozrządu spełnia bardzo ważną funkcję – zapewnia dopływ mieszanki paliwowej i odprowadzenie spalin, jest to możliwe dzięki ruchowi obrotowemu wałka oraz otwieraniu i zamykaniu zaworów. W przypadku niedostatecznego smarowania tarcie jest na tyle silne, że część się zaciera. Słaby poziom smarowania może wynikać m.in. ze zmniejszonej przepustowości magistrali doprowadzających olej, czy wyeksploatowanej pompy olejowej. Powodem zatartego wałka rozrządu może być także używanie nieodpowiedniego oleju, a w skrajnych przypadkach również błędy w montażu.

Na czym polega regeneracja wałka rozrządu?

Wytarcie wałka rozrządu nie skazuje go na wyrzucenie, możliwe jest odnowienie go. Regeneracja tego elementu jest szczególnie skuteczna w przypadku wałków żeliwnych i praktykowana zwłaszcza w starszych pojazdach lub w celu redukcji kosztów. Odnowienie wałka bazuje na metodzie napawania – na nadtopioną powierzchnię nakłada się dodatkowy materiał, następnie w celu zwiększenia odporności przeprowadza się obróbkę termiczno-chemiczną. Dzięki temu wałek może odzyskać dawną geometrię, a co za tym idzie - właściwości pozwalające na prawidłową pracę.

Jak zapobiegać wytarciu wałka rozrządu?

Wytarciu wałka rozrządu można zapobiegać, dbając o odpowiednią ochronę. Przede wszystkim wykorzystywane środki służące do smarowania powierzchni trących (środki smarne) powinny być dobre jakościowo. Wymiana oleju powinna odbywać się zgodnie z zaleceniami, bez większych opóźnień. Warto wiedzieć, że zanieczyszczenia w oleju również mogą mieć wpływ na szybsze zużycie powierzchni, dlatego niezbędne są także odpowiednie filtry. W niektórych przypadkach wskazane są także płukanki silnika.

Jakie są ceny wałka rozrządu?

Jeśli chodzi o to, jak kształtują się ceny w przypadku wałków rozrządu to tak,  jak w wielu przypadkach jest to uzależnione od różnych zmiennych – koszt uwarunkowany jest głównie marką oraz parametrami technicznymi. W ramach naszego szerokiego asortymentu przygotowaliśmy wałki rozrządu renomowanych producentów, pasujące do różnych modeli samochodów i wyselekcjonowane pod kątem wytrzymałości. Ceny najpopularniejszych wałków najczęściej wahają się w przedziałach od około 400zł do około 700zł.