Samochodowy układ wydechowy jest odpowiedzialny za skład spalin oraz skuteczne oczyszczanie jednostki napędowej z niechcianych substancji generowanych podczas procesu spalania. W skład układu wchodzi m.in. jest kolektor wydechowy, będący systemem przewodów wyprowadzających gazy z cylindrów silnika do dalszej części układu wydechowego. Jego istotnym elementem jest uszczelka pod kolektor wydechowy, której uszkodzenie znacząco wpływa na pracę całego systemu.

Kolektor wydechowy w samochodzie

Dokładne oczyszczenie jednostki napędowej ze spalin pozwala na prawidłowe i bezawaryjne działanie samochodu. W przypadku, gdy układ wydechowy nie może sobie z ilością produktów spalania, wówczas powstałe pod wpływem gazów ciśnienie może rozsadzić nawet blok silnika. Nadmiar spalin oraz brak ich właściwego systemu odprowadzania ma również negatywny wpływ na płyny i środki smarne wspomagające pracę jednostki napędowej. 

Kolektor wydechowy to rozbudowany zespół przewodów, w którego skład wchodzą również uszczelki kolektora wydechowego, odgrywające w całym układzie bardzo ważną rolę. Dawniej kolektory były budowane z mocnego i odpornego na korozję żeliwa. Obecnie kolektory tworzone są z równie mocnych tworzyw sztucznych. Każdy cylinder posiada osobny przewód, który odprowadza z niego szkodliwe gazy. Wszystkie trafiają następnie do przewodu łączącego, a potem do rury wylotowej, po drodze przechodząc przez katalizator.

Uszczelnienie kolektora wydechowego

Podstawowym zadaniem kolektora jest efektywne odprowadzenie spalin z jednostki napędowej i niedopuszczenie do ich ujścia poza układ wydechowy przed oczyszczeniem. Najczęściej w kolektorach znajduje się również sonda lambda, która monitoruje jakość i stan spalin. Trzy główne funkcje kolektora wydechowego to: oczyszczanie, kontrolowanie i ochrona przed zanieczyszczeniami. Aby jednak zapewnić odpowiednią szczelność połączeń kolektorów wydechowych z cylindrami jednostki napędowej, niezbędne są uszczelki wydechowe w nienagannym stanie technicznym. Każda uszczelka kolektora wydechowego powinna być dobrze osadzona, ponieważ musi wytrzymać duże ciśnienie generowane przez wydmuchiwane spaliny.

Typowe usterki uszczelki kolektora wydechowego w samochodzie

Często to nie uszkodzenie samego kolektora, a wydmuchane uszczelnienie kolektora wydechowego jest przyczyną nieprawidłowego działania całego układu. Zazwyczaj objawia się to bardzo głośną pracą jednostki napędowej, niekiedy głośniejszą niż w przypadku pękniętego kolektora. Dochodzi również wówczas do znacznego spadku mocy, a także pojawiają się specyficzne odgłosy na zimnym silniku.

Wymiana uszczelki kolektora wydechowego polega na demontażu kolektora, zdjęciu zużytego elementu, oczyszczeniu powierzchni i osadzeniu nowej uszczelki. Koszt takiej operacji nie powinien wynieść więcej niż 200 złotych. Wszystko jednak zależy od konkretnego modelu auta i jego silnika.

Uszkodzona uszczelka pod kolektor wydechowy czy pęknięcie samego kolektora to dość częsty problem. Wynika to głównie z tego, że kolektor znajduje się bezpośrednią przy silniku, przez co przenoszone są na niego drgania pracującej jednostki napędowej. Dodatkowym problemem są silniki z aluminiowymi blokami, które charakteryzują się inną rozszerzalnością cieplną niż żeliwne kolektory.

Sklep iParts.pl dostęp do milionów części samochodowych w doskonałej relacji ceny do jakości. Zestaw uszczelek kolektora wydechowego można kupić tanio, lecz z zachowaniem wysokiej jakości wykonania. Gwarantujemy profesjonalne wsparcie techniczne oraz szybką realizacje zamówienia.

Najpopularniejsi producenci

Uszczelki kolektora dolotowego i wydechowego AJUSA
Uszczelki kolektora dolotowego i wydechowego GLASER
Uszczelki kolektora dolotowego i wydechowego VICTOR REINZ
Uszczelki kolektora dolotowego i wydechowego BGA
Uszczelki kolektora dolotowego i wydechowego ELRING
Uszczelki kolektora dolotowego i wydechowego CORTECO
Uszczelki kolektora dolotowego i wydechowego FAI AutoParts
Uszczelki kolektora dolotowego i wydechowego PAYEN
Uszczelki kolektora dolotowego i wydechowego FA1

FAQ

Jak sprawdzić uszczelkę kolektora wydechowego?

Kompletna diagnoza uszczelki kolektora jest trudna bez jego zdjęcia. Jej uszkodzenie można rozpoznać jedynie przez standardowe objawy, czyli w przypadku kolektora dolotowego problemy z nierówną pracą silnika. Dla kolektora wydechowego te objawy są zupełnie inne i obejmują głośną pracę jednostki, spadek mocy lub charakterystyczne odgłosy podczas pracy zimnej jednostki. W przypadku obu kolektorów warto najpierw sprawdzić, czy nie doszło do mechanicznego uszkodzenia jednego z nich. Jeśli nie, to rośnie prawdopodobieństwo niesprawnej uszczelki kolektora.

Do czego służy uszczelka kolektora wydechowego i dolotowego?

Uszczelka kolektora dolotowego oraz wydechowego ma za zadanie uszczelnienie ich połączenia. Dzięki temu uzyskuje się znacznie cichszą pracę całej jednostki, a także zapobiega ryzyku dostania się do układu różnego rodzaju zanieczyszczeń oraz ciał obcych, które szczególnie w przypadku kolektora dolotowego mogą tworzyć bardzo duże problemy. Bez uszczelek znacznie częściej mogłoby dochodzić do uszkodzenia kolektorów, które znacznie mocniej będą eksploatowane przez wibracje pochodzące z jednostki napędowej.

Ile kosztują uszczelki kolektora dolotowego i wydechowego?

Ceny zakupu nowych uszczelek kolektorów dolotowych oraz wydechowych zaczynają się już od kilkunastu złotych. Kwota zależna jest oczywiście od tego, jakiej marki jest to produkt, a także, do jakiego modelu jest on dedykowany. Ceny mogą się więc znacząco wahać i różnić w zależności od wersji silnikowej, rocznika produkcji czy producenta części. Koszt zakupu samych części nie jest w tym przypadku zbyt wysoki, a w ofercie naszego sklepu znajdą Państwo szereg produktów pochodzących od renomowanych dostawców.

Jak wymienić uszczelkę kolektora dolotowego i wydechowego?

Do wymiany uszczelek kolektorów wydechowych i dolotowych konieczne jest ich wymontowanie z pojazdu. Bez tego nie da się w pełni usunąć samej uszczelki, a co najważniejsze, przygotować powierzchni pod zamontowanie nowej części. Wyjęcie kolektora pozwala na uzyskanie lepszego dostępu, który jest istotny również podczas montowania elementu na swoim miejscu. Wymiana uszczelek kolektora jest więc dość skomplikowanym zajęciem i wymaga znacznego doświadczenia.

Gdzie znajduje się uszczelka kolektora dolotowego i wydechowego?

Uszczelki kolektorów wydechowych i dolotowych znajdują się w miejscu styku samego kolektora z blokiem silnika lub pokrywą zaworów. Dzięki zastosowaniu uszczelek możliwe jest uzyskanie trwałego i szczelnego połączenia, dzięki któremu zmniejszone jest ryzyko przedostania się do wnętrza układu lub silnika zabrudzeń oraz ciał obcych. Stosunkowo łatwo można więc znaleźć miejsce, w którym znajdują się uszczelki kolektorów dolotowych i wydechowych.