Uszczelki wtrysku, uszczelniacze wtryskiwaczy

Prawidłowe działanie wtryskiwaczy w układzie Common Rail może zostać zaburzone przez wiele czynników, w tym m.in. przez uszczelniacze układu wtryskowego. To jedne z tych elementów, które śnią się właścicielom samochodów napędzanych silnikiem Diesla po nocach. Nikt przy zdrowych zmysłach nie pozwalać na jazdę (mechanicy) ani jeździć (kierowcy) przy uszkodzonych wtryskiwaczach. Może się to okazać bardzo kosztowna jazda na dłuższą metę.

Układ wtryskowy Common Rail w samochodzie

Układ Common Rail pozwolił znacznie uprościć sposób podawania paliwa do silnika. Jednocześnie umożliwił uzyskanie takich parametrów, o których konstruktorzy silników Diesla sprzed kilkudziesięciu lat mogli tylko pomarzyć. Napęd silnika wysokoprężnego stał się popularny przede wszystkim dzięki niskiemu zużyciu paliwa i potężnemu momentowi obrotowe, które to pozwoliły, wbrew pozorom, na bardzo dynamiczną jazdę.

Zasada działania całego układu jest mało skomplikowana. Pompa paliwa znajdująca się w zbiorniku podaje olej napędowy przez filtr paliwa do pompy wysokiego ciśnienia. Wytwarza ona duże ciśnienie tłocząc dalej olej napędowy do tzw. szyny Common Rail. Następnie paliwo podawane jest na wtryskiwacze pod ogromnym ciśnieniem przy minimalnym jego spadku. Wtryskiwacze są podłączone bezpośrednio do komputera sterującego pracą silnika, który zarządza momentem i czasem otwarcia wtryskiwacza. I tu zaczynają się schody. Oczywiście, jeżeli którakolwiek uszczelka wtrysku będzie uszkodzona pojawią się poważne problemy w układzie paliwowym, ale po kolei.

Mamy zazwyczaj do czynienia z dwoma rodzajami wtryskiwaczy Common Rail, które działają na podobnych zasadach. W czasach, gdy ciśnienie w szynie wynosiło ok. 1000–1300 bar, wykorzystywano głównie wtryskiwacze elektromagnetyczne. Jednak na samym początku XXI wieku pojawiło się Common Rail II, w którym ciśnienie wzrosło do 1600 bar, a wtrysk podzielono na dwie-trzy dawki paliwa w jednym cyklu. Konieczne więc było zastosowanie wtryskiwaczy o lepszych parametrach, w których uszczelka wtryskiwacza była w stanie wytrzymać tak wysokie ciśnienie. Z kolei Common Rail III już całkowicie nadwyrężył pracę wtryskiwaczy, generując 1800 bar ciśnienia. Elektromagnetyczne wtryskiwacze były zbyt wolne na takie układy więc zastąpiono je piezoelektrycznymi.

Uszczelniacze układu wtryskowego to elastyczne pierścienie służące do uszczelnienia gniazd montażowych wtryskiwaczy w głowicy cylindra lub kolektorze dolotowym. Elementy te umożliwiają również zmniejszenie poziomu hałasu oraz wibracji podczas pracy silnika.

Awarie wtryskiwaczy w samochodzie

Uszkodzenia mechaniczne wtryskiwaczy mogą spowodować zmianę ciśnienia, niedrożności w obszarze wtrysku oraz awarie charakteryzujące się stukaniem wtryskiwaczy Common Rail, klekotaniem wtryskiwaczy lub odgłosem sygnalizującym, że wtrysk stuka na zimnym silniku. Kolejny problem to lejące wtryski. Nawet jeden uszkodzony w ten sposób wtrysk, gdzie uszczelka wtrysku nie jest w stanie zatrzymać oleju napędowego, może doprowadzić do pęknięcia głowicy, ponieważ jej temperatura staje się zbyt wysoka. Cieknący wtrysk może również przyczynić się do uszkodzenia tłoków, wypalając nawet w nich dziury.

Popularni producenci uszczelek układu wtryskowego

  • Bosch
  • Elring
  • Febi Bilstein
  • Meyle
  • Febest
  • Automega
  • SWAG

Uszczelka układu wtryskowego do kolektora dolotowego to jeden z najpopularniejszych elementów układu paliwowego kupowanego w iParts.pl. W sklepie znajdziesz wszystkie niezbędne uszczelniacze w najniższej cenie rynkowej. Wszystkie produkty są fabrycznie nowe i pochodzą od sprawdzonych producentów części zamiennych.

Tylko w iParts.pl uszczelka układu wtryskowego w doskonałej cenie i o doskonałej jakości. Zapewniamy fachową pomoc techniczną, bogatą ofertę części oraz szybką realizację zamówienia.

Najpopularniejsi producenci

Uszczelki i uszczelniacze układu wtryskowego ELRING
Uszczelki i uszczelniacze układu wtryskowego Dr.Motor Automotive
Uszczelki i uszczelniacze układu wtryskowego CORTECO
Uszczelki i uszczelniacze układu wtryskowego AJUSA
Uszczelki i uszczelniacze układu wtryskowego BOSCH
Uszczelki i uszczelniacze układu wtryskowego FEBEST
Uszczelki i uszczelniacze układu wtryskowego FEBI BILSTEIN
Uszczelki i uszczelniacze układu wtryskowego TOPRAN
Uszczelki i uszczelniacze układu wtryskowego MEAT & DORIA

FAQ

Ile kosztują uszczelniacze wtryskiwaczy?

Ceny uszczelniaczy układu wtryskowego zaczynają się już od kilkunastu złotych za sztukę. Różnice w cenach mogą być bardzo duże i zależne są od rodzaju danego uszczelniacza, jego konstrukcji oraz materiału, z którego został wykonany. Producenci samochodów stosowali wiele różnych rozwiązań, przez co koszty zakupu tych elementów mogą być bardzo zróżnicowane. W ofercie naszego sklepu internetowego znajdziecie Państwo wiele uszczelniaczy pochodzących od renomowanych producentów, które są dostępne w korzystnych cenach.

Jak sprawdzić stan uszczelek układu wtryskowego?

W większości przypadków stan uszczelek wtryskiwaczy może bardzo mocno wpływać na kondycję naszej jednostki napędowej. Często zdarza się, że uszkodzone uszczelki układu wtryskowego powodują znaczący wzrost spalania silnika, a w przypadku diagnostyki komputerowej pojawiają się błędy w korektach poszczególnych wtryskiwaczy. W niektórych przypadkach praca silnika może być zaburzona i mogą pojawić się również problemy z uruchomieniem naszej jednostki napędowej.

Jak wymienić uszczelniacze wtryskiwaczy w samochodzie?

Do wymiany uszczelniaczy wtryskiwaczy konieczne jest ich wymontowanie z samochodu. Jest to dość żmudny i skomplikowany proces, który wymaga sporego doświadczenia i użycia specjalistycznych narzędzi. W niektórych jednostkach napędowych samodzielne wymontowanie wtryskiwaczy oraz wymiana uszczelniaczy może okazać się niemożliwa do wykonania we własnym zakresie. W takich przypadkach dobrym rozwiązaniem będzie powierzenie tego zadania specjalistom.

Czy przy każdym wymontowaniu wtrysku należy wymieniać uszczelniacze?

Teoretycznie, przy każdym wymontowaniu wtryskiwaczy z jednostki napędowej należy wymieniać takie elementy, jak właśnie uszczelniacze. Dzięki temu będziemy mieć pewność, że po ponownym zamontowaniu wtrysków, pełnić one będą swoją rolę i nie doprowadzą do żadnej usterki. W niektórych przypadkach są oczywiście odstępstwa od tej reguły, jednak bez wątpienia warto zachować wszelkie środki bezpieczeństwa, szczególnie w przypadku tak istotnych elementów naszego samochodu, jak układ wtryskowy.

Jak dobrać uszczelniacze wtryskiwaczy do swojego samochodu?

Wybierając odpowiednie uszczelniacze do swojego samochodu, warto zwrócić uwagę na kilka kluczowych parametrów. Z pewnością będzie to pojemność, wersja i oznaczenie silnika. Czasem, z pozoru te same jednostki napędowe mogły mieć zastosowane różne wtryskiwacze. Doskonałym przykładem jest popularny swego czasu silnik 1.9 TDI grupy VAG. W zależności od symbolu danej jednostki wtryskiwacze mogły się nieznacznie różnić. Takich przykładów jest znacznie więcej, warto więc przed zakupem sprawdzić jak najwięcej parametrów pojazdu.