Uszczelki pod głowicą silnika

Uszczelka głowicy silnika

Uszczelka pod głowicą to element wykonany z metalu oraz gumy, który jest montowany pomiędzy kadłubem silnika a jego głowicą. Uszczelka głowicy ma przede wszystkim zapewnić szczelność połączenia pomiędzy tymi dwoma elementami jednostki napędowej. Uszczelka jest wyposażona w specjalnie wycięte otwory, przez które przepływają olej silnikowy oraz płyn chłodniczy. Dba więc również o to, aby obydwa te płyny skutecznie od siebie odizolować, chroniąc w ten sposób cylindry przed przedostawaniem się do nich płynu chłodniczego.

Uszczelka głowicy silnika w samochodzie

Uszczelka pod głowicą silnika to bez wątpienia kluczowy element każdej spalinowej jednostki napędowej. Jej podstawowym zadaniem jest zagwarantowanie szczelności między kadłubem silnika a jego głowicą. Szczelność ta musi być zachowana przez cały okres eksploatacji silnika, ponieważ tylko w ten sposób jednostka napędowa może prawidłowo pracować przez długie lata. Uszczelki głowicy są poddawane bardzo wysokim obciążeniom zarówno ciśnieniowym (dochodzącym do 150 bar), jak i temperaturowym, które na rozgrzanym silniku wynoszą nawet 350 stopni Celsjusza. Niestety, tak ekstremalne warunki sprawiają, że uszczelka, wcześniej czy później, ulega uszkodzeniom. Zdarzają się jednak sytuacje, że tego typu uszczelka służy w wielu silnikach przez kilkaset tysięcy kilometrów przebiegu, nie sprawiając żadnych problemów.

Typowe usterki uszczelki pod głowicą silnika w samochodzie

Uszkodzenie uszczelki głowicy powoduje przede wszystkim przegrzewanie się silnika w wyniku złej pracy układu chłodniczego. Ponadto na jej uszkodzenie wpływa wkręcanie zimnego silnika na wysokie obroty, czyli dynamiczna jazda zaraz po jego uruchomieniu. Dodatkowo wlewanie wody albo płynu chłodniczego niskiej jakości do układu chłodzenia, instalacja gazowa słabej jakości lub błędy konstrukcyjne producenta silnika również prowadzą uszkodzenia uszczelki pod głowicą.

O zniszczeniu uszczelki głowic cylindrów świadczyć mogą ślady emulsji olejowej pojawiające się na korku wlewu oleju, bagnecie, w zbiorniczku wyrównawczym płynu chłodniczego, a także widoczny olej na elementach silnikowych oraz pod samochodem. Ponadto o uszkodzonej uszczelce głowicy świadczą również trudności z rozruchem silnika w niskich temperaturach oraz niepokojące odgłosy dochodzące z układu chłodzenia.

Teoretycznie uszczelka głowicy powinna być w pełni sprawna przez cały okres eksploatacji silnika. W praktyce do jej uszkodzenia dochodzi stosunkowo często. Bardzo istotne jest więc, aby przy każdej wymianie tego elementu ustalić przyczyny uszkodzenia uszczelki, ponieważ najczęściej świadczy to o tym, że nadchodzi poważna awarii silnika.

Naprawa uszkodzonej uszczelki pod głowicą

Taka operacja jest dość skomplikowana. Do jej przeprowadzenia niezbędna jest nowa uszczelka, nowe szpilki do przykręcenia głowicy do silnika, nowy płyn chłodniczy, nowy olej silnikowy i filtr oleju, a także płukanka do silnika. Sam montaż to tylko część całej operacji. Konieczne jest planowanie głowicy (wyrównanie głowicy), a także trzeba sprawdzić szczelność silnika. Niezbędna jest również wiedza na temat momentu dokręcania szpilek. Nie obędzie się bez rozmontowania całego napędu rozrządu, co pociąga za sobą także wymianę paska rozrządu na nowy.

Kup tanio uszczelki głowicy bardzo dobrej jakości! Sklep iParts.pl oferuje wszelkiego rodzaju uszczelki i uszczelniacze samochodowe do każdego współczesnego modelu samochodu. Zapewniamy profesjonalną pomoc techniczną, najniższe ceny na rynku oraz szybką realizację zamówienia.

Polecane akcesoria do silnika:

Najpopularniejsi producenci

Uszczelka głowicy ELRING
Uszczelka głowicy VICTOR REINZ
Uszczelka głowicy FEBI BILSTEIN
Uszczelka głowicy AJUSA
Uszczelka głowicy ASHIKA
Uszczelka głowicy GLASER
Uszczelka głowicy GOETZE
Uszczelka głowicy PAYEN
Uszczelka głowicy TOPRAN

FAQ

Zwiększony poziom płynu chłodzącego w zbiorniczku wyrównawczym – co się dzieje?

Być może problemem jest uszkodzona uszczelka pod głowicą. Jej pęknięcie może doprowadzić do mieszania się oleju z płynem chłodniczym, a w efekcie uszkodzeń silnika. Takie usterki należy usuwać jak najszybciej, a po naprawie wymienić zarówno olej jak i płyn chłodniczy.

Biały dym, para wydobywa się z rury wydechowej – w czym problem?

Możliwe, że uszkodzeniu uległa uszczelka pod głowicą. W takich wypadkach zdarza się, że płyn chłodniczy trafia do komory spalania, przez co wywołuje powstawanie znacznej ilości pary, która następnie trafia do wydechu i jest widoczna podczas jazdy.

Biała maź pod korkiem oleju po dłuższej jeździe, problem z uszczelką?

Może to oznaczać jeden z dwóch problemów, które mogą wystąpić w silniku. Jeden to problem z niedogrzanym silnikiem, co może świadczyć o uszkodzeniu termostatu, a drugi o pęknięciu uszczelki pod głowicą i przedostawaniu się płynu chłodniczego do oleju, który później w ten właśnie sposób się odkłada w silniku.

Jaką uszczelkę głowicy wybrać do swojego samochodu?

Starajmy się wybrać produkt dedykowany do silnika o tym samym oznaczeniu co nasz. Nie oszczędzajmy również na jakości tego elementu, ponieważ wymiana jest problematyczna i często robocizna przewyższa koszty zakupu zamiennika.

Dlaczego muszę często wymieniać uszczelkę pod głowicą?

Być może masz problem z silnikiem. Powodem może być uszkodzona pokrywa zaworów lub blok silnika, a także zbyt mocno lub zbyt słabo dokręcone szpilki, które stanowią połączenie elementów silnika.

Jaka jest cena uszczelki głowicy?

W naszym sklepie internetowym uszczelka głowicy kosztuje od 90 do 280 zł. W tym przedziale możemy wybierać produkty różnych marek, dedykowane do wielu różnych samochodów oraz silników.